Bij ons vorige huis hadden we een kleine stadsachtertuin op het noorden. Sommige planten groeiden er uitstekend, terwijl andere soorten er geen kans kregen. In de loop van de jaren leerde ik de eigenaardigheden van onze tuin kennen. Ik wist wat het er goed deed en welke bloemensoort een kansloze onderneming zou worden. De tuin werd een mooie plek vol bloeiende planten, waar we lekker buiten konden zijn.
Groeien kan wel
De huidige economische situatie is vergelijkbaar met zo’n kleine stadsachtertuin. Het is niet gemakkelijk om er als organisatie goed te gedijen, maar groeien kan wel. Sommige organisaties doen het uitstekend, denk bijvoorbeeld aan Apple of Amazon. Maar er zijn ook organisaties die het lastiger hebben, zoals menige bank, boekhandel of uitgever. Groeien kan dus wel, ook in de huidige economische recessie. Maar het is blijkbaar niet aan iedereen voorbehouden. Wat zijn de succesfactoren waarmee je ook jouw organisatie laat groeien in deze moeilijke tijd?
Je superpromoter als vruchtbare grond
Voor een groeiende organisatie is er één belangrijke succesfactor. Zie het maar als de vruchtbare grond die er voor zorgt dat ook jouw organisatie tot volle bloei komt. Kun je al verzinnen wat die vruchtbare grond van jouw organisatie is? Het zijn natuurlijk je enthousiaste klanten. Het is jouw harde kern; je fanclub, je superpromoters. Het zijn de klanten waarmee je mooie projecten doet, waar je echte meerwaarde kunt leveren. Het zijn de klanten die vol passie over jouw diensten praten, de klanten die je aanraden in hun hele netwerk. Dat soort klanten geven je een groeispurt, ze zorgen ervoor dat jouw organisatie extra snel groeit.
Focus op enthousiasme is niet vanzelfsprekend
Toch is groeien met enthousiaste klanten niet vanzelfsprekend. Zo zijn er nog teveel organisaties die hun enthousiaste klanten amper kennen. Ze weten niet waarom klanten enthousiast over ze zijn, ze missen hun eigen sterke punten. Zulke organisaties missen focus, ze missen een ziel. Medewerkers weten niet meer ‘waarom ze het doen’ en hun werk wordt taakgericht. Er ontstaat vaak makkelijk een bonusgerichte graaicultuur, waar de klant meer en meer buiten beeld komt.
Het kaf wordt van het koren gescheiden
Zolang het economisch meezit, kan zo’n organisatie nog overleven. Maar wordt het recessie? Dan wordt het kaf genadeloos van het koren gescheiden. Alleen organisaties met focus op enthousiaste klanten en superpromoters overleven, zoals alleen sommige planten overleven in onze stadsachtertuin. Weet je eigenlijk niet wie je superpromoters zijn? Mis je kennis over je enthousiaste klant? Dan moet je je grote zorgen maken. De kans is groot dat jouw organisatie de komende recessiejaren het zwaar krijgt en niet overleeft.
Zul jij de recessie overleven?
Hoe ziet de toekomst van jouw organisatie er uit? Of je nu werkt als ondernemende éénpitter of bij een grote multinational: altijd zijn je superpromoters de motor van je organisatie. Weet jij al precies wie je enthousiaste klanten zijn? Weet jij welke meerwaarde je organisatie een hen biedt en waarom je klanten steeds weer graag bij je terugkomen? Maakt jouw organisatie al gebruik van de allerbelangrijkste groeifactor, je enthousiaste klanten, waarmee jij de recessie overleeft?
[…] Haar laatste artikel op Faxion.nl: De geheime groeifactor waarmee jouw organisatie de recessie overleeft […]