In m’n hotelkamer in Berlijn maak ik me klaar voor een lange dag in de stad: heb ik alles bij me? Video-camera, foto-camera, Lonely Planet Reisgids, wandelroutes, de kaart van de metro, de stadsplattegrond, de gids met locale toprestaurants, de informatie over de geschiedenis van De Muur. De spelletjes om te spelen bij de koffie. Maar ook die muziek van m’n locale favoriete band (Rammstein!). En natuurlijk m’n telefoon om m’n zoontjes straks even te kunnen bellen. En m’n postbus om ook zakelijk de hele dag m’n post te kunnen lezen te zijn. Vijf jaar geleden had ik een flinke rugzak nodig om dit allemaal mee te nemen. Nu stop ik eenvoudig m’n iPhone in m’n broekzak en heb ik alle hiervoor genoemde functies onder handbereik. Elke vakantie valt het me weer op dat ik minder spullen nodig heb. Er past immers steeds meer er op m’n telefoon.
Het gaat niet om de techniek
De ontwikkelingen in techniek gaan razendsnel. Maar de ontwikkelingen draaien allang niet meer om techniek. Het gaat steeds meer om het gebruik van de techniek. En om informatie en kennis. Die je overal onder handbereik hebt. Waarom zou ik thuis nadenken over leuke restaurants in Berlijn, als ik aan het einde van de middag met één druk op de knop in een app de coolste restaurants binnen een straal van 500 meter kan opzoeken? Waarom zou ik meedoen aan zo’n saaie massale stadstour, als ik via Gidsy eenvoudig een topwandeling kan boeken met een echte Berlijner?
Wat kan jouw klant met de nieuwe techniek?
Het gaat niet meer om de techniek. Het gaat om wat je met de techniek kunt. En nog veel belangrijker: het gaat om wat jouw klant met al die techniek kan. En allang doet. Het is een vraag die de komende jaren centraal komt te staan voor alle grote en kleine organisaties. Het gaat niet om wat jij aanbiedt, het gaat om wat jouw klanten gebruiken. Blijven ze jouw zorgvuldig ingerichte distributiekanalen gebruiken? Of gaan ze via heel andere wegen jouw product aanschaffen? Laten je klanten zich nog door jouw verkopers adviseren tijdens hun orientatie? Of weten ze online zoveel informatie te vinden dat ze meer weten dan de mensen in je winkel?
Je klant reist allang door de nieuwe wereld
Vroeger (zeg maar, rond 2005) had je klant nog een flinke rugzak nodig om alle bagage over jouw product te vergaren. Nu heeft hij die informatie direct onder handbereik. Op z’n smartphone. Een groot deel van je klanten is allang klaar voor die nieuwe wereld. En dan hebben we het niet alleen over Whats-App-ende jongeren. Ook senioren weten feilloos hoe een iPad werkt, zoeken op Marktplaats naar een mooi koopje, of vergelijken online aanbiedingen. Je klant is allang klaar voor de nieuwe wereld.
Ben jij wel klaar voor die nieuwe wereld?
Je klant reist allang zonder die oude rugzak. Maar wees eens eerlijk: ben jij al klaar voor die nieuwe klant, die alle kennis over jouw producten en diensten in z’n broekzak paraat heeft? Of is jouw organisatie nog gebaseerd op die oude klant met die vertrouwde rugzak? Balanceert jouw organisatie nog op de spoorrails van het verleden? Heb jij al scherp wat je toegevoegde waarde is in die nieuwe wereld? Is jouw business model al klaar voor de toekomst? Is jouw organisatie al net zo smart als de telefoon van je klanten?
Geef een reactie