Na afloop van het seminar sta ik met Jos te praten. In zijn branche wordt er volop geklaagd over de crisis. Projecten worden stopgezet, klanten geven minder uit. Collega’s mopperen masaal. Maar Jos heeft niet te klagen, zijn bedrijf loopt lekker. Hoe doet Jos dat? Wat is zijn geheim?
“Ik zag het een paar jaar geleden al aankomen”, zo legt hij uit. “Veel collega’s waren bezig met de leuke projecten. Hippe nieuwe dingen uitproberen. En ik geef eerlijk toe: af en toe was ik wel eens jaloers op ze. Sommigen van hen maakten echt hele creatieve dingen. Maar ja, trek je daar op de lange termijn wel klanten mee?” Ik kijk hem vragend aan.
Jos gaat verder: “Ik bedoel, veel van wat er in onze branche wordt gedaan, wordt door onze klanten toch gezien als franje. Het toefje slagroom op de taart. Ik heb met m’n bedrijf een paar jaar geleden besloten dat wij dat niet willen zijn. Wij willen geen franje zijn, maar een fundament. Wij willen echte oplossingen bieden die onze klanten verder helpen. Oplossingen waarmee onze klant minder kosten maakt, of direct meer verkoopt. Wij willen ook niet van die eindejaarprojecten doen, als een klant nog budget heeft dat op moet. Wat heb ik daar een hekel aan!”
Het verhaal van Jos staat niet op zichzelf. Om me heen zie ik het in veel verschillende sectoren. Het ene bedrijf heeft het lastig, een ander groeit tegen de stroom in. De groeiers hebben gemeen dat ze geen grijze muizen zijn. Het zijn bedrijven met een smoel en duidelijke meerwaarde. Vaak ook met creatieve diensten. Wat hen onderscheidt is één ding: ze komen met heldere oplossingen voor urgente klantproblemen. Of ze bieden hun klant veel extra mogelijkheden, die zonder hen ondenkbaar waren.
Nu het economisch lastiger is, zie je waar het echt om draait. Zie je dat je meerwaarde voor je klanten glashelder moet zijn. De franje wordt genadeloos weggesneden, maar een goed fundament? Dat is nu meer dan ooit nodig. Vraag jezelf dus bij alles wat je doet af waarom het belangrijk is voor je klant. Voorkom dat je franje bent. Hoe word jij een stevig fundament voor het succes van je klant?
Frank Boogaard zegt
Hallo Ellen,
Ik ben benieuwd hoe jij dan aankijkt tegen de echte creatieven die met kunst hun brood verdienen. Ik zal nooit een fundament zijn maar kunst is wel het fundament van een cultuur dus is het oplossend vermogen naar klanten toe nooit een basis.
Ellen de Lange-Ros zegt
@Frank: dat is een hele goede en terechte vraag!
Mijn column is natuurlijk heel erg toepasbaar in de zakelijke dienstverlening, denk aan marktonderzoekers of communicatiebureau’s. Daar wordt steen en been geklaagd dat klanten ‘nu even geen budget hebben’. Ik denk dan: dat geeft dus haarscherp aan hoe belangrijk je voor je klant was, hoe relevant je werk echt was.
Voor creatieven kan het anders liggen, maar misschien ook weer niet. Ik herinner me een gesprek met collega’s waarin we vertelden over de tijd dat we vrijwel niets te besteden hadden. Ik had m’n studententijd met beurs, een collega was bijstandsmoeder. Toch vertelden we beiden dat we altijd een heel klein beetje geld overhielden voor luxe. Zij zorgde dat ze altijd een vers bosje bloemen in huis kon hebben, ik kon altijd 1x per maand een boek kopen.
Oftewel: ook in tijden van schaarste is cultuur en creativiteit heel belangrijk. Juist dan hebben mensen er behoefte aan om zich levend te voelen. Ook dan willen mensen worden verwonderd en geinspireerd. Kortom: cultuur is inderdaad een heel belangrijk fundament van onze cultuur en ons menszijn. Ook in tijden van schaarste blijft dat belangrijk.
Ook in recessietijd moet je kijken naar jouw bijdrage voor de ander. Dat hoeft niet per se te zitten in oplossend vermogen, maar het kan ook inspirationeel vermogen zijn. Of het vermogen om mensen weer hoop te geven, er anders tegenaan te kijken.
Maar ik begrijp ook dat het voor creatieven lastig is. En natuurlijk is het ook een heel lastige tijd voor mensen die goed werk leveren, maar zitten in een sector die plat ligt (zoals alles rond het verkopen van een huis). De oplossing als je geld wilt verdienen met wat je doet blijft echter: focus op je klant. Waar biedt je meerwaarde voor een ander. Dat kan zijn in problemen oplossen, maar het kan ook heel goed liggen in het geven van inspiratie of een verfrissende kijk op dingen. Daar blijven mensen behoefte aan houden, misschien in recessietijd wel meer dan ooit.
Bedankt voor je goede vraag. Je hebt me mooi aan het denken gezet.