Voordat we beginnen, haal ik met Josien nog even koffie. Al snel gaat het over haar nieuwe iPhone. Ze vindt het een prachtig apparaat: “Ik heb plots het gevoel dat ik er weer helemaal bij hoor, bij die nieuwe tijd met die sociale media”. Dan aarzelt ze: “Ik ben al die dingen nu een beetje aan het ontdekken, maar dat doe ik vooral prive. Voor mijn bedrijf zie ik totaal niet wat ik er mee moet.”
Gaat jouw bedrijf de sociale media boot missen?
Veel hoog opgeleide professionals hebben dezelfde worsteling als Josien. Ze zijn goed in hun vak en hebben een belangrijke rol in hun organisatie. Maar ze voelen dat er iets niet goed gaat. Ze zijn bang om de boot te missen, de sociale media boot. Dat gevoel is terecht. Want sociale media zijn allang niet meer alleen voorbehouden aan jongeren of hippe marketeers. Sociale media zijn overal. Ze worden de komende jaren alleen maar belangrijker. Josien beseft dat terdege. Ze weet dat ze dingen mist. Dat ze achterop begint te raken. Daarom heeft ze geinvesteerd in die mooie iPhone. Maar daarmee is ze er nog niet.
Vijf tips om sociale media slim te gebruiken
Hoe zorg je er als ondernemende professional nou voor dat jouw organisatie die sociale media op een slimme manier gebruikt? Daarvoor geef ik je vijf belangrijke tips:
Wees lui. Besef dat je niet alles hoeft te doen. Je hoeft niet overal aanwezig te zijn, je hoeft niet elke nieuw netwerk vanaf de eerste dag te gebruiken. Pinterest, Instagram of Google+? Daar hoeft jouw bedrijf wellicht geen aandacht aan te besteden. Maar Facebook of Twitter zijn een ander verhaal. Die moet je inmiddels echt begrijpen. Besef dat je niet alles hoeft te volgen. Durf te focussen en wees lui: verdiep je alleen in wat voor jou het verschil maakt.
Focus op de liefde van je leven. Denk niet teveel na over de techniek. Die doet er helemaal niet toe. Wat voor je organisatie belangrijk is, dat is maar een ding: de liefde van je leven, je klant. Vraag je niet af welke functionaliteiten een tool of sociaal netwerk heeft, maar vraag je af wat je klant er mee kan. Welk nieuw gesprek kun je voeren met je klant? Dat is waar het om draait.
Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden, maar je moet wel zelf leren fietsen. Dat geldt ook bij sociale media. Je hoeft de techniek van alle tools en netwerken niet zelf uit te vinden. Maar je moet wel weten hoe je ze kunt toepassen. Hoe ze passen bij je klant. Bij jouw bedrijf. Bij de passies van je organisatie en je klant. Een deel van de sociale media kun je uitbesteden, zoals het ontwerp van je Twitterpagina of de techniek achter je blog. Dat zijn de wielen die een ander allang heeft uitgevonden, maak daar gebruik van. Maar fietsen moet je echt zelf leren. Dat geldt ook voor het trekken van klanten met sociale media. Dat is iets dat geen stagair of communicatiebureau je uit handen kan nemen. Dat moet je zelf kunnen.
Blijf niet twijfelen, maar kom nu in actie. Afwachten heeft geen zin. Sociale media gaan nooit meer weg, wacht niet of de bui misschien overwaait. Ze worden alleen maar meer belangrijk de komende jaren. Daarom moet je nu aan de slag. Het goede nieuws? Ook veel anderen zijn nog aan het zoeken, zoals je concurrent. Ga jij nu aan de slag, dan ben je niet te laat.
Zoek de goede hulp. Ook al heb je veel talent en ben je slim, dan nog kun je niet alles zelf. Ook Harry Mulisch had een juf die hem leerde lezen. Ook jij ontwikkelt je sneller met de goede begeleiding. Investeer in sociale media, in je bedrijf en in jezelf. Zo maak je sneller vaart, maak je een grotere sprong.
Investeer in sociale media, je bedrijf en jezelf
Sociale media gaan niet meer weg. Ze worden de komende jaren alleen maar belangrijker. De succesvolle organisaties van morgen begrijpen dat. Die wachten niet af, maar ze gaan nu investeren. In sociale media en in zichzelf.
Voor Josien is het geen nieuws. Zij besefte een aantal maanden geleden al dat ze niet langer vanaf de zijlijn kon blijven toekijken. Ze heeft geinvesteerd in een moderne smartphone en begint er lol in te krijgen. Met een dampende kop koffie in onze handen lopen we terug naar de vergaderzaal. Daar begint dadelijk de sociale media training voor haar team. Josien is er klaar voor, die wil vandaag nog leren fietsen!
Ruud Jobse zegt
“Durf te focussen en wees lui.” Apart advies. Focussen kost veel energie.