Op zaterdagavond zit ik met drie goede vrienden te borrelen. Het gesprek komt al snel op de recessie en hoe dat ons werk verandert. Kees vertelt dat z’n bedrijf nog redelijk goed draait, maar de omzet onder druk komt. “Vorige week kregen we een aanvraag van een klant voor een organisatie-doorlichting. Wij hebben veel ervaring met zulke trajecten en doen dat in een maand of drie. Maar deze klant wil dat ik het in vijf weken doe!” Hoe moet je daar als professional mee omgaan? Accepteer je zo’n project vanwege de druk op je omzet, omdat er anders een andere partij aan de slag gaat bij deze klant?
Kees vertelt dat de klant met een onmogelijke vraag komt. Hij zou wel zo’n traject versneld kunnen doen, maar dan zijn er veel voorwaarden. De klant zou zelf razendsnel input moeten geven, terwijl dat in de praktijk nooit lukt, zo is z’n ervaring. Ook zou hij wellicht een verkorte doorlichting kunnen doen, met een supergoed team van eigen mensen. Maar de klant wil juist dat hij met zíjn mensen werkt. We concluderen dat slechte projecten altijd vervelend zijn. Die kunnen je nog jarenlang achtervolgen. Dit project lijkt gedoemd om te mislukken. Er is dus grote kans op een slepend traject, geïrriteerde medewerkers en een klant die niet tevreden is over het uiteindelijke resultaat.
In zo’n situatie kun je op verschillende manieren reageren:
- Je gaat akkoord met de vraag van de klant en geeft later in het project aan wat er niet kan. Resultaat: een slecht project met een teleurgestelde klant, waar je nog lang last van hebt.
- Je vertelt de klant dat jij geen kans ziet om dit project op een goede manier te doen. Resultaat: geen klant, maar in elk geval ook geen slecht project.
- Je vertelt je klant dat je graag dit uitdagende traject op wilt pakken, maar dat je daarbij een aantal randvoorwaarden goed wilt regelen (een eigen team, een doorlichting op globaal niveau). Resultaat: je klant krijgt helder waar de knelpunten zitten en snapt dat jij een professioneel resultaat wilt bieden. Of hij daadwerkelijk voor je kiest is aan hem, maar jij hebt professioneel gewerkt.
De vraag is: waar kies jij voor in zo’n situatie? Stel je de recessie voorop en kies je voor je omzet? Of stel je je professie voorop en wil je een goed resultaat neerzetten? Juist onder druk, in een lastige situatie, wordt duidelijk wat de echte professionals zijn. Durf jij je klant écht centraal te stellen en te kiezen voor een professioneel resultaat?
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Recessie of professie? http://t.co/8wxVwSri #uithetarchief