Ramen vervullen een belangrijke rol in organisaties. Ze laten je naar buiten kijken, waardoor je weet wat er buiten je organisatie gebeurt. Andersom kunnen buitenstaanders door die ramen naar binnen kijken. Door internet en nieuwe media is er sprake van een interessante ontwikkeling in organisatie: waar vroeger muren stonden, komen steeds vaker ramen te staan. Zo hebben buitenstaanders steeds beter zicht op wat zich binnen jouw organisatie afspeelt. Dat heeft verstrekkende gevolgen en zal er voor gaan zorgen dat organisaties écht anders moeten gaan werken. Wat gaat er gebeuren?
Een interessant artikel hierover staat vandaag op Harvard Business Review: “Consider just how moribund yesterday’s institutions are when it comes to information collecting and sharing. Take transparency in corporations. It’s built on a set of institutions crafted in and for the industrial age — like annual and quarterly reports. Four times a year, boardrooms publish updates to their accounts, and once a year, a hefty report explaining and discussing them. Now ask yourself: does that make even a tiny sliver of sense in a world where I can trade equities from nearly any beach in the world, hundreds of times a minute, using my iPhone?”
Oftewel: hoe zinnig is een kwartaalrapportage van een organisatie, als de buitenwereld elke minuut informatie kan vergaren via eenvoudige tools als een iPhone. Kun je als bedrijf de discussie over jouw financiën nog dirigeren met een jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, als je aandeelhouders onderling massaal via sociale media informatie over je uitwisselen? Of in overheidskringen: kun jij als diplomaat nog in acherkamertjes vergaderen en je vertrouwelijke kritische verslagen over wereldleiders opstellen wanneer de hele wereld jouw verslagen kan meelezen? Wat dat is natuurlijk wat er nu met Wikileaks aan de hand is. Wat leert ons dat over organisaties van de toekomst?
Het gaat mij niet om het al dan niet kwalijke karakter van het lekken van informatie. Waar het om gaat is: lekken of delen van informatie is nog nooit zo eenvoudig geweest. Zaken die je vroeger binnenskamers kon houden, zijn nu voor iedereen zichtbaar. De stevige muren van je organisatie worden vervangen door glazen ramen. Elke buitenstaander kan haarfijn zien wat zich binnen jouw muren afspeelt. Dat kun je leuk vinden of verwerpelijk, maar het is een realiteit waar je mee geconfronteerd gaat worden.
Ook over jouw organisaties komt er een publiek debat, is vertrouwelijke informatie te vinden, of spuien medewerkers openlijk hun gal. Werk je in een cultuur van argwaan en heb je redenen om zaken te verstoppen of te bedekken? Dan ga je het lastig krijgen. In de nieuwe wereld, waarin muren worden vervangen door ramen is er maar één oplossing: zorg ervoor dat wat er binnen te zien is de moeite waard is. Zorg dat je niets te verstoppen hebt. Zorg dat je oprecht een goede service aan je klanten verleent, dat je prijzen kloppen, dat je medewerkers netjes behandelt, dat de kwaliteit van je grondstoffen goed is. Dan hoef jij die heldere ramen niet te vrezen en worden ze juist een kans om te laten zien hoe goed je echt bent. Ben jij klaar voor het tijdperk van de heldere ramen?
Sonja van Vuren zegt
Wat ben ik het hier toch hartgrondig mee eens, Ellen!