Met een ontspannen boogje gooit hij de bal in de lucht. Zijn racket vliegt er achteraan en hij serveert de bal snoeihard in de hoek van het veld: een ace! Relaxed loopt hij naar de andere kant van het veld. Dat punt is binnen. Als je de twee tennistoppers tegen elkaar ziet spelen, ziet het er kinderlijk eenvoudig uit. Alles gaat ontspannen, op routine, met gemak. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Maar de realiteit is anders. Pak je zelf een racket en ga je op de baan staan, dan merk je plots hoe lastig tennissen is. Een bal met de goede vaart serveren, niet in het net of buiten de baan slaan, het is een hele klus. Toptennissers weten dat. Ze werken elke dag keihard om hun niveau te verbeteren. Alleen zij weten hoeveel uren werk het kost, zweten, zwoegen. Keihard en slim trainen, met een topcoach die ze elke dag persoonlijk begeleidt. Alleen zo worden ze een topper. Alleen zo worden ze zo goed, dat het er eenvoudig uitziet.
Online marketing, is eigenlijk net tennis. Van buiten ziet het er eenvoudig uit: je blogt eens wat, verstuurt een nieuwsbrief en organiseert een event. Zo krijg je volop klanten en realiseer je een mooie omzet. Kinderlijk eenvoudig toch?
Maar de realiteit is anders. Ga je zelf online marketing doen? Dan merk je plots hoe lastig het is. Blogs schrijven die ook gelezen worden? Reacties krijgen op je artikelen? Een trouw lezerspubliek opbouwen voor je nieuwsbrief? Een uitverkochte zaal voor je event? Nieuwe klanten krijgen? Een mooie omzet maken? Het is lastiger dan een tennisbal binnen de lijnen serveren.
Het bijzondere is: professionals weten hoe lastig het spel is, terwijl beginners denken ‘dat kan ik ook wel’. Amateurs beginnen onbekommerd te bloggen via een gratis account. En merken pas na veel zwoegen dat online marketing hen nog steeds geen klanten oplevert. De amateurs lopen goedkope events af. Zij vertellen elkaar ‘dat ze alles al wel zo’n beetje weten’ en ‘dat die persoonlijke coaching wel heel erg duur is’. Investeren? De amateurs vinden het niet nodig, “ik vind zelf wel uit hoe het moet”. En “bovendien verdien ik nog te weinig om een coach te betalen”.
Professionals pakken het anders aan. Zij weten hoe lastig het is om bij de top te komen. Om echt resultaat te hebben. Zij blijven niet ploeteren. Zij willen zichzelf verbeteren. Ze weten dat ze daarvoor hulp van anderen nodig hebben. Daarin investeren ze. Om groter te groeien dan ze nu zijn. Ze investeren in zichzelf, in goede betaalde trainingen, in een topcoach. Denk eens terug aan die tennisser. Juist de topper traint elke dag. Juist de topper heeft in een topcoach. Terwijl de amateur daar niet in wil investeren.
Welk spel speel jij met je bedrijf? Speel je als een amateur, voor wie alles gratis moet? Of ga je het professioneel aanpakken en investeren in jezelf? De keus is aan jou. Welk spel ga jij spelen?
Ester Delissen (@EsterDelissen) zegt
Online marketing is net tennis, van buitenaf ziet het er eenvoudig uit. Maar welk spel ga jij spelen? http://t.co/8jYDdjj86K
Erno Duiveman zegt
Wat ik een beetje jammer vindt aan jou artikel is dat je onderscheid maakt tussen amateurs en professionals. Je hebt grote multinationals en zelfstandig ondernemers of zzp-ers. Daar zit een groot verschil in. Ik ben zo’n zzp-er en kan een coach niet permitteren . Door de juiste bronnen aan te boren en te netwerken hoop ik op meer klandizie en te leren van andere.
Ellen de Lange-Ros zegt
Hallo Erno,
Er zit wat mij betreft geen verschil tussen ZZP-ers en multinationals als het gaat om professioneel werken. Juist een ZZP-er kan een professional worden door te investeren in zichzelf. Als je als ZZP-er in de bouw werkt, investeer je in een busje en gereedschappen en je vakopleidingen. Als je als zelfstandige een winkel begint, investeer je in een inventaris, voorraad en je vakkennis. Maar teveel dienstverlenende ZZP-ers denken dat een laptop en vlotte mobiel genoeg is om geld te gaan verdienen. Dat is niet zo! Juist door dit misverstand zijn er zo ontzettend veel ZZP-ers die blijven hangen in laagbetaalde of gratis klusjes. Zo jammer!
Juist voor een éénpitter voegt het veel toe om een coach te hebben, waarmee je kunt sparren en die je verder helpt. Tennissers zijn per slot van rekening ook éénpitters. Maar waar denk je dat Nadal of Federrer (met al hun talent) zouden staan zonder coach?
Ik vind het te makkelijk om te zeggen ‘dat kan ik me niet permitteren’. Een betere vraag is: Hoe kan ik me dit wel gaan permitteren, zodat ik meer ga verdienen en nog meer kan gaan investeren in mezelf? Dan ga je groeien. En reken er maar op: zo zijn Federer en Nadal ook ooit begonnen. 😉
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Welk spel ga jij spelen? http://t.co/PDxqmSEceb #uithetarchief