“Nee hoor, daar heb ik geen last van!”
“Ach, zo erg is het bij mij niet.”
“Dat is precies waar mijn partner last van heeft. Maar ik niet, hoor.”
Het zijn typerende zinnetjes die je hoort van verslaafden. Niet zomaar verslaafden: het zijn fase-0-verslaafden. Mensen die hun verslaving ontkennen. Die tijdens het opentrekken van die fles wijn op woensdag zweren dat ze geen alcoholprobleem hebben.
Veel verslavingen zijn onzichtbaar. Voor de verslaafde zelf. Terwijl de buitenwereld allang ziet wat er aan de hand is. Pijnlijk!
Verslavingen zijn er in allerlei vormen: teveel drank, pillen, coke, porno, roken, caffeïne, snoepen en suikers. Het is zo duidelijk te zien.
Toch is er momenteel een massale verslaving onder ondernemers en zzp-ers. Zo’n geniepige, hardnekkige verslaving, die jou en je bedrijf te gronde richt. Maar ook een verslaving die je zelf niet ziet.
Welke verslaving dat is? Marketing!
De geniepige verslaving die je zelf niet ziet
Huh, hoor ik je denken. Marketing? Hoezo is dat een verslaving? Als je zichtbaar wilt zijn en wilt groeien, is marketing toch een must?
Ja en nee. Marketing op zich is prima. Net zoals een glaasje wijn op zijn tijd OK is. Of een stuk appeltaart. Of fijne seks.
Wanneer gaat het mis?
Lees meer