“Nee hoor, daar heb ik geen last van!”
“Ach, zo erg is het bij mij niet.”
“Dat is precies waar mijn partner last van heeft. Maar ik niet, hoor.”
Het zijn typerende zinnetjes die je hoort van verslaafden. Niet zomaar verslaafden: het zijn fase-0-verslaafden. Mensen die hun verslaving ontkennen. Die tijdens het opentrekken van die fles wijn op woensdag zweren dat ze geen alcoholprobleem hebben.
Veel verslavingen zijn onzichtbaar. Voor de verslaafde zelf. Terwijl de buitenwereld allang ziet wat er aan de hand is. Pijnlijk!
Verslavingen zijn er in allerlei vormen: teveel drank, pillen, coke, porno, roken, caffeïne, snoepen en suikers. Het is zo duidelijk te zien.
Toch is er momenteel een massale verslaving onder ondernemers en zzp-ers. Zo’n geniepige, hardnekkige verslaving, die jou en je bedrijf te gronde richt. Maar ook een verslaving die je zelf niet ziet.
Welke verslaving dat is? Marketing!
De geniepige verslaving die je zelf niet ziet
Huh, hoor ik je denken. Marketing? Hoezo is dat een verslaving? Als je zichtbaar wilt zijn en wilt groeien, is marketing toch een must?
Ja en nee. Marketing op zich is prima. Net zoals een glaasje wijn op zijn tijd OK is. Of een stuk appeltaart. Of fijne seks.
Wanneer gaat het mis?
Het gaat mis wanneer het een obsessie wordt
Het gaat mis zodra iets een obsessie wordt. Als je om twee uur ‘s middags al snakt naar die fles wijn. Als je de dag niet doorkomt zonder suikersnacks. Als je steeds heftiger seks wilt zien, steeds vaker op foute websites belandt.
Het gaat mis als je bezig bent met dwangmatig gedrag dat je echte problemen verbloemt. Iets dat je gebruikt omdat je je onderliggende emoties niet wilt voelen en ervaren. Een verslaving is als het deksel op de hogedrukpan, dat je steeds harder moet aandrukken omdat de interne druk steeds hoger oploopt.
Marketing als obsessie, wanneer de druk oploopt
Zo gaat het bij ondernemers te vaak met marketing. Marketing wordt een obsessie. Iets waar je dwangmatig naar grijpt, als de druk in jezelf of je bedrijf oploopt.
Dure events organiseren, waar je zelf niets aan overhoudt
Veel ondernemers focussen op groeien door meer marketing: meer klanten krijgen en meer omzet, omdat ze denken dat ze zo rijk en gelukkig worden. Vaak is dat een illusie. Meer geluk of geld krijg je niet door meer marketing, maar door een béter bedrijf neer te zetten.
Ik zie teveel ondernemers die investeren in dure events met een groot team. Ze trekken een grote zaal vol mensen, maar houden daar netto niets aan over. Sterker nog: ze staan bloedzenuwachtig voor die volle zaal, omdat ze mensen moéten converteren in dat vervolgprogramma. Anders zijn ze na dit event failliet.
Tienduizenden euro’s spenderen op Facebook, die je terug moet verdienen
Of ondernemers die je dagelijks op Facebook ziet met advertenties vol succesverhalen. Wat je niet ziet, zijn de tienduizenden euro’s die ze elke maand betalen aan Facebook om hun ads aan jou te tonen. Advertentiegeld dat moet worden terugverdiend met de verkoop van online programma’s via hun webinars. En heb je met zo’n webinar meegedaan, dan word je achteraf gebeld door het salesteam (dat ook weer betaald moet worden), om ‘de conversie te verhogen’.
De ondernemer zet zichzelf klem
Zo’n uitgebreide marketing-machine ziet er indrukwekkend uit. En dat is het ook. Maar ze moet onderhouden worden. De ondernemer zet zichzelf klem en moet steeds weer die grote events draaien, of elke maand opnieuw die dure advertenties plaatsen, dezelfde webinars geven. Om de stroom aan nieuwe klanten op gang te houden.
In zo’n bedrijf is marketing de focus geworden. Alles draait om conversies en likes. Views en volgers. Copywriting en de nieuwste online tools en trucjes.
De realiteit die ze ontkennen
Wordt er niet meer uitgebreid aan marketing gedaan? Dan stort de hele boel in. Maar daar hoor je zulke ondernemers niet over. Daar denken ze liever niet aan. Die realiteit ontkennen ze. Net zoals de alcoholist zijn verslaving ontkent.
Het instant-geluk lijkt binnen handbereik
Als business coach zie ik volop ondernemers met een leuk idee maar weinig ervaring. Ze worden verleid door de grote verhalen van anderen op sociale media: “Vroeger zat ik ook in de schulden en lag ik op de badkamervloer te huilen. Maar nu heb ik een miljoenenbedrijf.” Zo lijkt het alsof het makkelijk is om snel veel te verdienen. Dat is verleidelijk! Het instant-geluk is binnen handbereik.
Een radertje in de conversie-machine van de marketing-verslaafde
Ondertussen ben je een radertje geworden in de agressieve conversie-machine van de marketing-verslaafde. Een verslaafde die nooit genoeg heeft. Die altijd meer wil. Die jou wijsmaakt dat dit de weg is naar geluk. Instant-geluk. “Het is vlakbij. Ook voor jou. Als jij je samen met mij in deze verslaving stort.”
Wijn is heerlijk. Appeltaart is lekker. Seks is fijn. Als je het op de goede manier gebruikt. Als het niet de echte uitdagingen in je leven verhult.
Hetzelfde geldt voor marketing. Marketing is heerlijk, lekker en fijn. Als het niet de echte uitdagingen in je bedrijf verhult.
Lees ook:
Hoe herken je een marketing-verslaving?
Hoe kom je los van een marketing-verslaving?
Geef een reactie