• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • ZZP Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Business coach tips – Voor ZZP en ondernemer

Business coach tips – Voor ZZP en ondernemer

Wat is een business coach?

Businesscoach

door Ellen de Lange-Ros

Inhoudsopgave

  • Wat is coaching?
  • Waarmee helpt een business coach je precies?
  • Welke business coaches zijn er?
    • 1. Mindset coach
    • 2. Business coach bij een specifieke uitdaging
    • 3. Business coaches met events en jaarprogramma
    • 4. Business coaching via een online community of mastermind groep
    • 5. Persoonlijke hulp in een groepsprogramma?
    • 6. Individuele begeleiding van een business coach
  • Wat kost een business coach?
  • Hoe vind ik een goede business coach?
  • Welke business coach past bij mij?

Wat is coaching?

Wat is een business coach eigenlijk? Wat doet zo iemand? En heb je zo’n coach nodig, of helemaal niet?

Business coach zzp
Een business coach helpt je om je bedrijf te veranderen in positieve zin.

Wikipedia zegt: Coaching is de vorm van begeleiding die erop gericht is mensen in positieve zin te veranderen, uitgaande van gezonde mensen en een geloof in de veranderingsmogelijkheden die liggen besloten in de blijvende wisselwerking tussen inzicht en gedrag. Genezing is nadrukkelijk niet het doel en ziekte niet het uitgangspunt.

Een business coach is een professional, die je helpt om je bedrijf te veranderen in positieve zin. Bijvoorbeeld om te groeien met je bedrijf, nieuwe diensten te ontwikkelen, of als persoon nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.

Waarmee helpt een business coach je precies?

Dat ligt eraan. Net zoals je dokters of docenten hebt in alle soorten en maten, heb je ook verschillende business coaches. De één werkt met motivatie en mindset, een ander helpt directeuren een geschikte opvolger te vinden, of is online marketing specialist.

Welke business coaches zijn er?

Business coaches zijn er in alle soorten en maten. Zo zijn er coaches die zich richten op MKB-ers, directeuren van familiebedrijven, starters, of juist ervaren professionals. Zelf werk ik als business coach vooral met hoogopgeleide, slimme of creatieve ZZP-ers. In de rest van dit artikel focus ik daarom op business coaches voor ZZP-ers.

Grofweg kun je daarbij het volgende onderscheid maken:


Lees meer

Bijzonder Begaafd Bedrijf – het onderzoek

Hoogbegaafd, Hoogbegaafd

door Ellen de Lange-Ros

Waarin zijn bijzonder begaafden anders dan andere ondernemers? Hoe word je als hoogbegaafde een goede zzp-er? Welke standaard ondernemerstips passen minder bij hoogbegaafden?

In mijn praktijk als business coach trek ik regelmatig bijzondere mensen aan. Ze zijn niet alleen intelligent en bijdehand, maar vaak ook creatief en anders. Ze weten van aanpakken, pikken nieuwe ideeën snel op. Ze hebben een brede interesse en diverse talenten. Bovenal hebben ze enorme leerhonger. Ze hadden overigens niet altijd een hogere opleiding; sommige van die bijdehandte klanten pasten minder in het schoolsysteem.

Werken met zulke leergierige mensen klinkt ideaal? Nou, dat was het niet altijd.


Lees meer

Waarom begaafde ondernemers vaak ’te’ zijn

Hoogbegaafd, Hoogbegaafd

door Ellen de Lange-Ros

Soms zijn er van die dingen die je eigenlijk wel van jezelf weet. Maar toch vallen er puzzelstukjes op hun plek als je iets leest, dat precies dat stukje van jezelf behandelt. Dat gevoel kreeg ik toen ik las over ‘overexcitabilities‘. Een niet helemaal passende Nederlandse vertaling is ‘overprikkelbaar’ en een andere gangbare vertaling is ‘intensiteit’. Een eenvoudige vertaling die alles zegt, is het eenvoudige woordje ‘te‘. Te druk, te beweeglijk, te emotioneel, te gevoelig, te dromerig, te analyserend, teveel verbeelding.

Ik herkende overexcitabilities niet alleen bij mezelf, maar ook bij veel ondernemers en zzp-ers waar ik als business coach mee werk. Dat is niet toevallig. Veel mensen met kenmerken van hoogbegaafdheid hebben meerdere van deze overexcitabilities; en ik werk vaak met van die bijzonder begaafde mensen.

De vijf soorten overexcitability

Maar wat zijn overexcitabilites precies? Door psycholoog Dabrowski, de bedenker van de term, worden er vijf typen intensiteit onderscheiden: 

1. Psychomotorisch

Kenmerken zijn bijvoorbeeld: je bent actief en energiek, praat veel en snel, houdt van bewegen en beweegt veel, kunt slecht stilzitten. 

Ik zeg: kijk naar de continu bewegende Frankie de Jong in een TV-interview nadat hij 90 minuten over een voetbalveld heeft lopen rennen en je ziet wat hiermee wordt bedoeld. 


Lees meer

Waarom snelle denkers vastlopen

Businesscoach, Hoogbegaafd, Hoogbegaafd

door Ellen de Lange-Ros

Als business coach werk ik vaak met slimme ondernemers: snelle denkers of creatievelingen boordevol bijzondere invallen. Ik vind het fascinerend om te zien hoe juist die uitstekende denkers soms als ondernemer last hebben van zichzelf: van hun vlotte brein. Hoe kan dat? Nog belangrijker: wat kun jij, met zo’n slim brein, daar zelf aan doen?

Hoe voorkom je dat jouw slimme brein met je aan de haal gaat? Hoe zorg je dat je hoofd voor je werkt, in plaats van je tegenwerkt? Om dat te begrijpen, is het belangrijk dat je meer over je brein begrijpt. Wat op zich al een fascinerend gegeven is: jouw hoofd kan leren om meer over je hoofd te begrijpen. Fijn om daar eens over na te denken.

Je hoofd kan leren om meer over je hoofd te begrijpen.

Bij slimme mensen is het denkhoofd sterk ontwikkeld. Door opleidingen die je hebt gevolgd, theorieën en verbanden, inzichten en concepten die je zijn verteld. Daar is niks mis mee, je hoofd weet veel, overziet veel, kan veel. Vertelt iemand je iets of overkomt je wat? Dan relateert je hoofd dat direct aan alles wat je al weet: “Oh, hij heeft last van een dissociatieve stoornis” weet de psycholoog. Of: “dat is typisch Jugendstil” zegt de architect. Of “die tekening is digitaal gemaakt”, ziet de illustrator. Dankzij je vakkennis, ervaring en theorie doorzie je de wereld. Je weet meer, je herkent dingen.

Maar wist je dat juist voor ondernemers dat slimme brein een nadeel kan zijn?

Je snelle brein is handig. Maar soms niet

Wat doet je slimme brein namelijk? Die vult direct alles voor je in. Je brein wil jou helpen om de wereld te begrijpen, om grip te hebben op wat er om je heen gebeurd. Zodra er iets gebeurd, analyseert je brein dat in een fractie van een seconde en direct daarna ‘weet’ je wat er aan de hand is: een dissociatieve stoornis, Jugendstil, of een digitaal gemaakte tekening.

Je begrijpt het al: vaak is dat snelle brein handig. Maar soms niet.


Lees meer

Ik moet meer aan marketing doen. Toch?

Marketing, Online marketing

door Ellen de Lange-Ros

Of: waarom jouw marketing-weerstand helemaal prima is


‘Eigenlijk zou ik meer aan marketing moeten doen. Maar ja, het komt er niet van.’
Marja vist een takje munt uit haar theeglas en kijkt me verontschuldigend aan.
‘Ik schaam me gewoon om dat te zeggen. Jij zult me wel lui vinden.’
Nog voordat ze is uitgepraat schud ik mijn hoofd.
‘Jij lui? Welnee! En meer discipline heb je zeker niet nodig.’
Verrast kijkt Marja me aan en ik leg uit:
‘Je bent precies zoals veel van mijn cliënten. Veel slimme of creatieve ondernemers hebben regelmatig geen zin in marketing. Zelf doe ik trouwens ook geen marketing volgens de boekjes.’
Ik zie Marja opkijken van haar thee en ga verder:
‘Die weerstand tegen marketing is niet slecht. Dat is juist goed!’
Marja legt de munt op het schoteltje naast haar glas en gaat rechtop zitten.
‘Dus ik ben niet lui? Maar hoe zit het dan? En waarom is marketing-weerstand goed?’

Hoe doe ik meer aan marketing?

Veel zelfstandige professionals denken dat ze meer aan marketing moeten doen. Eindelijk echt starten met bloggen. Meer berichtjes plaatsen op Facebook, of wekelijks contacten leggen met nieuwe mensen op LinkedIn. Vrijwel alle zelfstandigen vragen zich af: hoe doe ik meer marketing, zodat ik een beter bedrijf krijg?

Uit onderzoek, zoals het media-belevingsonderzoek van Kantar uit 2020, blijkt dat mensen sociale media vooral gebruiken om lege momenten te vullen. Adverteren op zulke plekken heeft het risico dat je doelgroep weinig betrokkenheid ervaart bij je berichten. Zelf heb je dat waarschijnlijk ook ervaren. Niets zo ergerlijk als een verzoek om online met iemand te linken, dat direct wordt gevolgd door een stortvloed aan acquisitie-berichten.

Toch moet je iets aan promotie doen om klanten aan te trekken. Hoe doe je marketing als ondernemer goed? En hoe kom je over die marketing-weerstand heen?

Marketing en weerstand

Wat zou je er van zeggen, als ik je vertel dat marketing-weerstand niet slecht, maar juist goed is?

Dat zit zo:


Lees meer

Meer klanten, meer geld, meer geluk?

Businesscoach, geld

door Ellen de Lange-Ros

“Ik wil meer klanten, want dan verdien ik meer geld, en word ik gelukkiger.”

Het is een manier van denken die veel ondernemers hebben. Bewust of onbewust. De grote vraag is natuurlijk: is dit waar? De vraag stellen, is hem beantwoorden: natuurlijk is dit niet altijd waar.

Ben je al druk in je bedrijf? Dan wil je misschien helemaal niet meer klanten. Waarschijnlijk word je gelukkiger van minder klanten, die beter bij je passen en je beter betalen. Als business coach heb ik regelmatig ondernemers geholpen om deze stap te zetten: niet meer, maar minder klanten. Met een leuker bedrijf, soms zelfs met meer omzet en minder werk en gedoe.

Een venijnige denkfout

Een andere denkfout is dat zelfstandigen zeggen dat ze ‘meer omzet moeten maken’, om gelukkiger te worden. Waarom is dat een denkfout?

Vraag je eerst eens af: waarom wil je meer omzet maken? Vaak omdat je meer geld wilt. Maar waarom wil je meer geld? Vaak omdat je onvervulde wensen hebt. Een mooie reis maken, een groter huis, die mooie auto rijden. Tot zover klinkt het logisch. Maar toch blijkt dit vaak niet te kloppen.

Steeds weer merk ik, zowel bij de ondernemers waarmee ik werk als in mijn eigen leven, dat ‘dromen realiseren’ eigenlijk bar weinig te maken heeft met ‘meer geld’. Vaak kunnen mijn cliënten hun dromen realiseren zonder meer omzet te maken. Hun droom is nu al haarbaar. Maar daar is wel iets voor nodig: er anders tegenaan te kijken, andere keuzes maken.

Maar hoe werkt zoiets dan? En kun jij dat ook?

Dromen realiseren. Zonder meer geld

Ik wil je graag een paar waargebeurde voorbeelden vertellen over het realiseren van dromen zonder meer geld.

De reis van Monica

Monica* (*niet haar echte naam) wil dolgraag meer klanten zodat ze meer verdient, want ze wil meer mooie reizen maken. Uit mijn geldtest blijkt dat één van haar dominante geldtypes ‘Verzamelaar’ is. Ze is iemand die zuinig leeft, potjes heeft en niet zomaar geld uitgeeft. In een paar coachingsessies leer ik haar om haar geld te gaan zien als water dat stroomt. Ze heeft een geldmeer, het saldo op haar huidige bankrekeningen. Vaak heb je daarbij een bedrag dat comfortabel voelt: het niveau in je geldmeer moet niet te laag worden, maar ook niet te hoog. Monica herkent dat helemaal.

Hoe hoog staat het water in jouw geldmeer? En welke sluizen kun je bewuster bedienen?

Daarna leer ik Monica bewuster te worden van het geld dat door haar leven stroomt, als water. Er komt op allerlei manieren geld binnen en het geld stroomt weer alle kanten op weg. Monica leert dat geld niet zomaar stroomt: zij kan de bewuste sluiswachter worden van haar geldstromen, door hier en daar een sluisje dicht te zetten, of juist te openen. Dat geeft kansen!


Lees meer
  • « Ga naar Vorige pagina
  • Ga naar pagina 1
  • Ga naar pagina 2
  • Ga naar pagina 3
  • Ga naar pagina 4
  • Interim pagina's zijn weggelaten …
  • Ga naar pagina 118
  • Ga naar Volgende pagina »

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien