• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf / Hoe krijg jij je klanten aan het flossen?

Hoe krijg jij je klanten aan het flossen?

Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf

door Ellen de Lange-Ros

Nadat ik de tandarts heb bezocht (“Geen gaatjes, over een half jaar terugkomen”) heb ik een afspraak met de mondhygiëniste. Voordat ik in de stoel plaatsneem vraagt ze met een strenge blik hoe vaak ik de tandenstoker heb gebruikt. Ik mompel iets als “wel wat vaker”, en ga gauw zitten. Terwijl ze m’n gebit inspecteert en tandsteen verwijdert begint ze langzamerhand meer en meer te preken. Ze overspoelt me met een lang verhaal over hoe belangrijk flossen is en illustreert dit met plaatjes. Ik ben het allang beu. Laat het verhaal over me heen komen en spiek op de klok hoelang ik ‘nog moet’.

Terwijl het verhaal over flossen langs me heen gaat, bedenk ik hoe weinig effectief dit is. Ik ben geen schoolkind dat je met een standje op de goede weg krijgt. Ik ben een volwassene met eigen verantwoordelijkheid, Dit gepreek staat me vreselijk tegen en draagt niet echt bij aan m’n motivatie om vaker te flossen. Toch bedoelt m’n mondhygiëniste het goed. Ze is zeer betrokken bij haar werk en wil me graag aan een beter gebit helpen. Zo graag, dat ze als een dominee op de zondagse kansel haar preek over me heen strooit. Hoe ineffectief!

Toch is het iets dat (te) vaak voorkomt, vooral bij specialisten. Ze houden van hun vak, verdiepen zich er in en kennen alle ins en outs. Daar is niks mis mee. Het gaat pas fout, zodra zo’n overijverige specialist zich met klanten bezig moet gaan houden. Die hebben veel minder betrokkenheid en hebben wel wat anders aan hun hoofd. Dan is het belangrijk dat de specialist kan afstemmen op het niveau van de klant, op dat niveau kan communiceren. Maar hoe vaak gaat dit niet mis? Leraren op school, artsen in een ziekenhuis, of al te fanatieke verkopers. Het zijn maar een paar voorbeelden van specialisten die regelmatig niet klantgericht werken. Zelf kun je het rijtje vast aanvullen met nog veel meer voorbeelden.

Mijn vraag aan je is niet welke voorbeelden jij bij andere specialisten hebt gezien van niet-klantgericht gedrag. Ik zou de vraag aan jou zelf willen stellen: wat is jouw specialisme en wat zijn jouw klanten? Wanneer schiet jij teveel in de rol van specialist en raakt het belang van je klant op de achtergrond? Wanneer ben jij de zeurende mondhygiëniste die gaat preken? Wat zou in jouw geval een effectievere manier van communiceren zijn, zodat jouw klanten toch braaf gaan flossen en over een half jaar met een prachtig gebit binnenwandelen? Welke bijdrage kun jij leveren door meer klantgericht te communiceren?



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. Sonja van Vuren zegt

    9 juni 2010 om 17:12

    Goed artikel, Ellen en herkenbaar! Toevallig zelf ook wat over geschreven, want hoe vermijd je idd die valkuil: http://bit.ly/ax8aSu

    Hoe lukt het jou om eruit te blijven? Want je weet wat klantgericht werken is, maar het wordt nog veel te weinig gedaan, dus hoe kom je in het werkelijke stadium waar de klant zich bevindt, zodat je vanuit daar (niet te grote) stappen kunt zetten?

  2. Sonja van Vuren zegt

    10 juni 2010 om 17:04

    Flossen of fruit, de essentie is idd hetzelfde (in vervolg op je reactie op mijn blog).

    Vind je blog trouwens echt heel goed, Ellen. Heb 'm toegevoegd aan de "remarkable links!" rubriek op m'n homepage. Is dat in orde?

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.