Voor allerlei organisaties zijn er subsidieregelingen. Vaak is het al een kunst op zich om je weg te vinden door het oerwoud van mogelijkheden. Weet je de weg, dan is er nog een ander bezwaar om van subsidies gebruik te gaan maken. Is subsidie wel echt gezond voor de toekomst van je organisatie? Helpt het je echt om je klanten beter van dienst te zijn?
Om me heen zie ik diverse ondernemers die subsidie krijgen. Soms kan dit voor bijzondere kansen zorgen en een impuls aan je onderneming geven. Je hebt net wat meer geld om research uit te laten voeren en een nieuw produkt uit te werken. Dat kan het verschil maken om een innovatie goed in de markt te zetten. In zo’n geval werkt subsidie als olie en zorgt het er voor dat de boel een stuk gesmeerder draait. Ik zie echter ook grote nadelen van subsidies.
Subsidies kunnen als een zwaar verslavende drug gaan werken. Je hebt plots voldoende geld beschikbaar en hebt, onterecht, een euforisch gevoel. Je bent wat minder afhankelijk van de verkoop van je produkt en een tekort aan klanten is geen groot probleem. Het gevolg van deze subsidie-heroïne kan zijn dat je als ondernemer minder scherp wordt. Het geld werkt verdovend en je hoeft even niet keihard aan je produkt te werken of klanten te vinden. Het gevaar? Je organisatie wordt gemakszuchtig en is niet meer optimaal op de klant gericht. Je krijgt de tijd om teveel intern bezig te zijn. Concurrenten zijn tegelijkertijd wel scherp. Zij doen wat hun klanten vragen, passen diensten razendsnel aan en werken aan echt concurrentievoordeel. Na enige tijd wordt het desastreuze effect van de subsidie zichtbaar: de organisatie is verslaafd en het lukt niet meer om op een gezonde manier aan klanten en inkomsten te komen.
Of jouw organisatie gebaat is bij subsidie kun je alleen zelf overzien. Weet in ieder geval dat subsidie niet altijd het wondermiddel is dat je vooraf denkt. Het kan verleidelijk zijn om een flinke zak geld te krijgen, maar tegelijkertijd is dat een groot gevaar. Soms is het beter om met minder middelen aan de slag te moeten. Om in een echt commerciële omgeving je doelen te bereiken en klanten te vinden die willen betalen voor je diensten. Dat is tenslotte het eindexamen voor elke organisatie: zijn er klanten voor wie jouw diensten zoveel waard zijn dat ze er geld voor over hebben? Subsidies kunnen dat examen hoogstens uitstellen, maar uiteindelijk moet jouw organisatie zich in de praktijk bewijzen. Voorkom dat subsidie er voor gaat zorgen dat jouw organisatie zakt voor dit klant-eindexamen.
[…] (1) https://faxion.nl/2010/subsidie-als-smeerolie-of-als-heroine […]