• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf / Subsidie als smeerolie of als heroïne?

Subsidie als smeerolie of als heroïne?

Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Ondernemen

door Ellen de Lange-Ros

Voor allerlei organisaties zijn er subsidieregelingen. Vaak is het al een kunst op zich om je weg te vinden door het oerwoud van mogelijkheden. Weet je de weg, dan is er nog een ander bezwaar om van subsidies gebruik te gaan maken. Is subsidie wel echt gezond voor de toekomst van je organisatie? Helpt het je echt om je klanten beter van dienst te zijn?

Om me heen zie ik diverse ondernemers die subsidie krijgen. Soms kan dit voor bijzondere kansen zorgen en een impuls aan je onderneming geven. Je hebt net wat meer geld om research uit te laten voeren en een nieuw produkt uit te werken. Dat kan het verschil maken om een innovatie goed in de markt te zetten. In zo’n geval werkt subsidie als olie en zorgt het er voor dat de boel een stuk gesmeerder draait. Ik zie echter ook grote nadelen van subsidies.


Subsidies kunnen als een zwaar verslavende drug gaan werken. Je hebt plots voldoende geld beschikbaar en hebt, onterecht, een euforisch gevoel. Je bent wat minder afhankelijk van de verkoop van je produkt en een tekort aan klanten is geen groot probleem. Het gevolg van deze subsidie-heroïne kan zijn dat je als ondernemer minder scherp wordt. Het geld werkt verdovend en je hoeft even niet keihard aan je produkt te werken of klanten te vinden. Het gevaar? Je organisatie wordt gemakszuchtig en is niet meer optimaal op de klant gericht. Je krijgt de tijd om teveel intern bezig te zijn. Concurrenten zijn tegelijkertijd wel scherp. Zij doen wat hun klanten vragen, passen diensten razendsnel aan en werken aan echt concurrentievoordeel. Na enige tijd wordt het desastreuze effect van de subsidie zichtbaar: de organisatie is verslaafd en het lukt niet meer om op een gezonde manier aan klanten en inkomsten te komen.

Of jouw organisatie gebaat is bij subsidie kun je alleen zelf overzien. Weet in ieder geval dat subsidie niet altijd het wondermiddel is dat je vooraf denkt. Het kan verleidelijk zijn om een flinke zak geld te krijgen, maar tegelijkertijd is dat een groot gevaar. Soms is het beter om met minder middelen aan de slag te moeten. Om in een echt commerciële omgeving je doelen te bereiken en klanten te vinden die willen betalen voor je diensten. Dat is tenslotte het eindexamen voor elke organisatie: zijn er klanten voor wie jouw diensten zoveel waard zijn dat ze er geld voor over hebben? Subsidies kunnen dat examen hoogstens uitstellen, maar uiteindelijk moet jouw organisatie zich in de praktijk bewijzen. Voorkom dat subsidie er voor gaat zorgen dat jouw organisatie zakt voor dit klant-eindexamen.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Wortel - De Innovatiemakelaar schreef:
    15 juni 2016 om 08:26

    […] (1) https://faxion.nl/2010/subsidie-als-smeerolie-of-als-heroine […]

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.