Het is fascinerend om te zien hoe sommige organisaties manieren verzinnen om het hun klanten lastig te maken. Een bedrijf dat hier vaak aan meedoet… is Apple.
Wil je een iPhone? Dan moet je ook een abonnement van T-Mobile nemen. Hecht je aan je eigen provider, dan rest je niets anders dan een duur los toestel te importeren. Neem je de moeite om speciaal voor een nieuwe telefoon naar België te rijden, dan is de kans groot dat de door jou begeerde telefoon niet op voorraad is. Mag je het gewoon over zes weken nog eens proberen. Garantie? Die geldt alleen in het land van aankoop. De prijs? Torenhoog. Toch heeft Apple een grote schare fans. Hoe kan dat? Apple doet niet alles fout.
Ze hebben ook iets waarmee ze zich bijzonder positief onderscheiden: de dagelijkse interactie met hun hardware en software is perfect. Dankzij hun focus op design en gebruiksgemak is het heerlijk om met spullen van Apple
te werken. Alles wat je wilt werkt intuïtief en snel. Een laptop afsluiten en minutenlang wachten? Dat is bij Apple niet nodig. Updates worden razendsnel geïnstalleerd, herstarten is niet nodig en wachten wordt tot een minimum beperkt. De bediening is bijzonder direct en zeer intuïtief. Wat een feest om met zulke spullen te werken.
Apple maakt in de bediening van haar klanten een heldere keuze. De dagelijkse interactie is subliem, maar de prijs, beschikbaarheid of service zijn zeker niet top. Is dat erg? Welnee! Apple laat zien dat je niet op alle fronten een hoge score hoeft te halen om een schare fans te verzamelen.
Sterker: juist de lastige beschikbaarheid maakt de spullen van Apple nóg begerenswaardiger. Wil je nu een iPad? Dan moet je naar de VS vliegen, of geduld hebben tot de gadget in Europa beschikbaar komt.
Echte fans malen daar niet om. Die typen deze blogpost gewoon vanaf hun gloednieuwe iPad. Ze balen van sommige Apple-eigenaardigheden, maar dat gebruiken ze dan gewoon als inspiratie voor hun blog.
Anonymous zegt
Kon eigenlijk nergens anders over gaan, zeker zo'n eerste dag niet 🙂
@fvgool zegt
Wat in een paar jaar kan veranderen…http://t.co/Sur1oIFB RT @EllenFaxion: Waarom Apple niet klantgericht is http://t.co/2WhRD6yY