Bij m’n zoontjes zie ik dat groeien niet geleidelijk gaat, maar in sprongen. Plots kunnen ze meer vertellen, langere zinnen begrijpen, een bal harder gooien. Ook onze eigen evolutie heeft zulke sprongen gekend. Zo was er miljoenen jaren geleden de cambrische explosie. In relatief korte tijd ontstond een grote diversiteit aan levensvormen en nieuwe dieren.
Het begon met een oogje
Sommigen menen dat een belangrijke aanjager voor die sterke groei is veroorzaakt door het ontstaan van het oog (al wordt door anderen sex genoemd als oorzaak). Dieren ontwikkelden een heel nieuwe manier van interactie met de wereld om hen heen. Daardoor veranderde het ecosysteem in korte tijd drastisch. Een prooi kon je beter zien aankomen, een aanvaller overigens ook. Dit was het begin van een grote diversiteit aan levensvormen die zich razendsnel ontwikkelden, maar die lang niet allemaal overleefden.
Internet is de aanjager van een nieuwe cambrische explosie
Ik (en met mij vele anderen) denk dat we aan de vooravond staan van een nieuwe cambrische explosie. Alleen zal deze nu niet plaatsvinden op het niveau van individuele soorten, maar op het niveau van groepen mensen en organisaties. Dat heeft spectaculaire gevolgen.
De komende jaren zullen organisaties totaal veranderen, er zullen nieuwe varianten ontstaan met meer diversiteit dan ooit. En de aanjager van dat alles? Dat is internet, het wereldwijde web dat ons verbindt met alle informatie die er is. Waarop je een recept kunt zoeken, een filmpje kunt kijken of gewoon een inspirerende blog leest.
Onze organisaties gaan drastisch veranderen
Internet gaat diepgaande gevolgen hebben voor organisaties. Met internet krijgen organisaties en de professionals en managers die werken in organisaties een heel nieuw stel ogen. Een manier om snel te zien wat zich buiten je afspeelt, hoe je klant over je denkt, wat je concurrent doet. Met die ogen gaat het ecosysteem van onze organisaties drastisch veranderen. Een klant kun je beter zien aankomen, maar je concurrent kan dat ook zien. Dit zal het begin zijn van een grote diversiteit in organisaties, die overigens lang niet allemaal zullen overleven.
Gebruik je ogen!
Overleeft je organisatie het wel? Dan is de kans groot dat je toekomstige vorm totaal anders zal zijn dan de manier waarop je vandaag werkt. Een andere manier van met je klanten omgaan, andere contracten, andere prijzen en andere klanten en collega’s.
Hoe die toekomst er uit gaat zien, dat weet ik niet. Wel weet ik dat we er middenin zitten, die grote veranderingen. Wil je met je organisatie overleven? Dan is het van levensbelang om je ogen open te houden, om te weten wat zich buiten je bedrijf afspeelt. En het is belangrijk om razendsnel je nieuwe ogen te gaan gebruiken: alle mogelijkheden die internet en online tools jouw organisatie bieden. Ben jij voorbereid op de kansen die er zijn? Weet jij al precies hoe je je nieuwe ogen kunt gebruiken?
Dit artikel is geïnspireerd op de presentatie die Raimo van der Klein, CEO van Layar, heeft gehouden op de Mobile Conference van 19 april 2011 in Amsterdam. Wil je meer weten over organisaties van de toekomst? Lees dan het boek ‘Easycratie’ of download de gratis app van het boek.
Geef een reactie