• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Glazenwasser / Het grootste misverstand over succesvolle bedrijven

Het grootste misverstand over succesvolle bedrijven

Glazenwasser, Ideale klant en niche, Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Ondernemen

door Ellen de Lange-Ros

Regelmatig raak ik met mijn klanten in gesprek over succesvolle bedrijven. Iedereen wil immers succes. Maar steeds weer loop ik tegen een hardnekkig misverstand aan. Managementboeken verkondigen dat je bijzonder moet zijn om succes te hebben. Je moet of de goedkoopste zijn, of iets heel speciaals bieden dat geen ander heeft. Of je kunt als slimme start up als eerste een nieuw product lanceren. De boeken lijken het er over eens te zijn dat dit de belangrijkste criteria zijn voor een succesvol bedrijf. Maar is dat wel echt zo?

Als je goed om je heen kijkt, zie je dat 95% van de bedrijven helemaal niet aan deze criteria voldoet. Daarvoor hoef je geen ingewikkeld onderzoek te doen. Kijk eens naar je eigen koopgedrag. Waar heb jij recent geld uitgegeven? Misschien bij de bakker, je supermarkt, de kapper, of het café om de hoek. De meeste van die bedrijven zijn niet de allerbeste of de goedkoopste. Toch draaien ze prima en bestaan ze soms al generaties lang. Hoe kan dat?

Heel eenvoudig! Zulke bedrijven zijn niet succesvol omdat ze de beste of de allergoedkoopste zijn. Er is een andere voorwaarde voor succes. Een voorwaarde die zo voor de hand ligt, dat we hem soms niet meer zien.

De enige voorwaarde voor echt succes is: een bedrijf moet klanten hebben. Klanten voor wie je organisatie in een behoefte voorziet. Klanten voor wie je een probleem oplost. Een probleem waar je klant graag wat geld voor betaald. Zo’n probleem kan heel basaal zijn: een lege broodtrommel (dus koop je brood), te lang haar (dus ga je naar de kapper), gezelligheid (dus haal je een biertje in het café om de hoek).

Toch vergeten veel organisaties deze basislogica. Er worden ingewikkelde strategie-dagen georganiseerd, om vast te stellen hoe het bedrijf zich kan onderscheiden, hoe het een toppositie kan bepalen, hoe het een winnaar kan worden. Maar te vaak is zo’n strategie gebaseerd op de verkeerde pijler. Het is gebaseerd op de organisatie zelf: hoe kunnen wij ons versterken en onderscheiden. Daarbij wordt de echte peiler voor succes vergeten: de klant.

Terwijl echt succes eenvoudig is. Vraag je niet af hoe jij kunt excelleren. Maar vraag je af waar je klant mee zit. Welke problemen wil hij graag opgelost zien? Waar heeft je klant geld voor over? Waar ligt jouw klant wakker van? Welke puzzel kun jij voor je klant oplossen? Ga je focussen op die problemen, ga ze oplossen. En vooral: begrijp waar jouw klant mee zit. Zorg dat je helder zicht krijgt op je klant en op z’n probleem. Dan heb jij een probleem minder en is ook voor jouw organisatie succes gegarandeerd!



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.