• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Klant-tertainment / Hoe ga je om met de idiote wensen van je klant?

Hoe ga je om met de idiote wensen van je klant?

Klant-tertainment, Ondernemen, Praktijk

door Ellen de Lange-Ros

Met organisaties heb ik regelmatig discussies over klantgericht werken. Want hoe ver moet je gaan in het inwilligen van de wensen van je klant? Wanneer ben je klantgericht en wanneer wordt het ‘klantgezwicht’? Bedrijven zijn er nogal eens huiverig voor: als je teveel naar je klant luistert, moet je hem in alles gelijk geven. Wat blijft er dan nog over van je winstmarge?

Als je doet wat je klant wil, is het einde zoek

Stel dat je een meubelwinkel bent, moet je dan je klanten een maaltijd voorschotelen omdat ze hongerig worden tijdens het wandelen in je showroom? Als je al voor koffie met gebak zorgt, moet je dan ook voor lunch of een diner zorgen? Voordat je het weet willen ze ook bij je ontbijten en is het einde zoek! Moet je als meubelwinkel voor het vermaak zorgen voor de jengelende kinderen? Moet je je klanten voorzien van meetlinten zodat ze de maat van meubels kunnen opmeten? Of van potloden om aantekeningen te maken? Als je aan dat soort dingen begint, is het einde zoek. Voordat je het weet sta je na de kassa ijsjes te verkopen, omdat je klanten daar zo’n zin in hebben.

Je klant vertellen waar hij kan parkeren

Je raadt het vast al: gisteren was ik even in de IKEA. Een meubelgigant die alle bovenstaande verwennerijen voor hun klanten heeft ingevoerd. En daar houdt het niet mee op. Continu blijft IKEA nadenken over slimmigheidjes om hun klanten beter van dienst te zijn. Zo viel ons op dat er in de parkeergarage overal groene lampjes branden boven de vrije plekken. Met een camera-systeem wordt precies geregistreerd waar ruimte is. Bovendien wordt aan het begin van elke etage aangegeven hoeveel vrije plekken er zijn. Op een drukke zaterdagmiddag hoef je dus niet urenlang gestresst op zoek te gaan naar een parkeerplek. Je volgt de groene lampjes en ziet direct waar er ruimte is.

Klantgezwicht? Of de gewoonste zaak van de wereld

Voor veel organisaties gaat dit veel te ver, zij vinden het ‘klantgezwicht’. Voor IKEA is het de gewoonste zaak van de wereld. Een deel van hun service is minimaal: je weet dat je zelf je goederen in hun magazijn moet opzoeken en in elkaar moet zetten. Dat is echter precies wat je wilt, zo blijven de prijzen laag. IKEA laat echter zien dat klangericht werken veel verder gaat dan de basisdienstverlening. Ze verkopen niet alleen meubels, maar denken continu na over leuke aanvullende diensten, zoals het vermaarde restaurant, de meetlintjes en ballenbak.

Welke groene lampen kun jij laten branden voor je klant?

IKEA wil haar klanten op alle manieren in de watten leggen voor een leuke winkelervaring. Ze laten zien dat klantwensen niet alleen te maken hebben met je basisdienstverlening, maar veel verder kunnen gaan. Dan zijn prinsessentaart en zweedse gehaktballetjes plots logisch voor een meubelmaker. Denk er eens over na: welke vreemde diensten zouden jouw klanten aanspreken? Hoe kun jij het leven voor je klant nog makkelijker maken? Welke lampjes kun jij laten branden voor groen licht in de relatie met je klant?



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    17 maart 2014 om 11:02

    ‘Hoe ga je om met de idiote wensen van je klant?’ http://t.co/8g6iw7dTpy @EllenFaxion

    Beantwoorden

Trackbacks

  1. Klant-tertainment: zo maak je saaie dingen weer leuk voor je klant | Faxion schreef:
    25 september 2011 om 23:15

    […] Denk aan de verrassende aftiteling van Pixar waarmee ze kijkers blijft boeien. Of denk aan de groene lampjes waarmee IKEA haar klanten al in de parkeergarage extra aandacht geeft. Recent kwam ik een ander prachtig voorbeeld van een verrassing tegen in een industrie waar je dat […]

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.