Marktonderzoek kun je op vele manieren inzetten en de afgelopen jaren is er sprake van een flinke revolutie. Met de nieuwste internettools kun je op onverwachte plekken mensen om hun mening vragen. Dat leidt tot verrassende toepassingen. Bestseller auteur Tim Ferris gebruikt snelle surveys om van z’n boeken een groot succes te maken. Hoe doet hij dat?
Wie is Tim Ferris?
Tim Ferris is beroemd geworden met z’n eerste boek ‘Een werkweek van 4 uur‘, waarin hij uitlegt hoe hij een bloeiend bedrijf runt in niet meer dan vier uren/week. Het uitgangspunt hierbij is dat hij zelf zo weinig mogelijk werk doet. Wat hij kan uitbesteden laat hij anderen doen. Op die manier maakt hij zichzelf vrij voor leuke dingen, zoals reizen. Geef een man met de mentaliteit van Tim Ferris veel geld en veel vrije tijd en de gevolgen zijn spectaculair.
Hoe realiseer ik veel impact met weinig werk?
Ferris is de afgelopen jaren als een fanatieke lifehacker bezig geweest om z’n leven te optimaliseren. Denk dan niet aan basale dingen als een to-do-lijstje. Bij Ferris gaat het veel verder. Hij heeft eigenhandig een nieuw dieet ontwikkeld waarmee je binnen korte tijd veel vet kwijtraakt, hij vertelt hoe je snel het lichaam van een bodybuilder krijgt, of hoe je met minimale inspanning een marathon loopt. In z’n nieuwe boek ‘The 4-hour body‘ draait het steeds om: hoe realiseer ik een optimaal resultaat met zo weinig mogelijk middelen? Ferris is een ware adept van de 80-20 regel, waarbij je met 20% van de inspanning 80% van het resultaat boekt. Steeds is hij op zoek naar de minimale effectieve dosis die zorgt voor maximale impact.
Alles is te testen, met jezelf als proefkonijn
Voor lifehackers en andere nieuwsgierige mensen is z’n nieuwe boek een aanrader. Wellicht spreken niet alle hoofdstukken je aan, maar her en der verspreid zul je zeker inspiratie opdoen. Interessant is dat hij vrijwel alles zelf heeft getest: waarom zou je immers geen split-test doen om de gevolgen van je ontbijt te meten? Er lijkt geen expert of lab in de wereld te zijn dat Ferris niet van binnen heeft gezien. Ook schuwt hij de rigoreuze oplossingen niet. Want als je de hele dag je bloedsuikerspiegel wilt meten, dan kun je immers het beste een meter onder je huid laten implanteren. Hoewel z’n boek soms extreem is, doet Ferris interessante dingen. Zo laat hij op een mooie manier zien hoe je marktonderzoek zelf kunt inzetten om succesvol te zijn.
Zo bepaal je de subtitel van een bestseller
Ferris had al een grote groep fans van z’n eerste blog. Die mensen heeft hij op verschillende manieren gebruikt in de totstandkoming van ‘The 4-hour body’. Zo heeft hij z’n fans gebruikt om vast te stellen welke subtitel het meest aanspreekt. In de onderzoekstool SurveyMonkey maakte hij een kleine enquete aan. Daarvoor nodigde hij mensen uit via Facebook, Twitter en z’n blog, waarna hij precies kon meten welke mensen voorkeur hebben voor welke subtitel. Op die manier heeft hij met 5.000 mensen op een statistisch verantwoorde manier kunnen vaststellen welke subtitel de voorkeur heeft.
In de volgende video zie je hoe hij dit heeft aangepakt:
Gebruik de lezers van je blog als proefkonijn
Ferris gaat echter verder. Hij heeft niet alleen mensen gebruikt om een subtitel te kiezen, maar heeft de lezers van z’n blog ook gebruikt om de inhoud van het boek samen te stellen en z’n adviezen te testen. Ferris vermoedde dat interessant zou zijn om over lichaamshacks te schrijven, omdat hij in 2007 al een aantal blogposts had geschreven over vetverlies en een slow carb dieet die nog steeds de meest populairste artikelen zijn op z’n blog. Zo heeft het artikel over slow carb meer dan 4.000 reacties en is alleen dit artikel al een forum op zich. Uit deze groep was hij in staat om 194 mensen te meten, ondervragen en te volgen terwijl ze experimenteerden met z’n gedachtengoed. De resultaten hiervan zijn opgenomen als onderbouwing van z’n ideeën in de appendix in het boek.
Ferris zegt zelf: “Dit was erg cool om te doen. Tien jaar geleden had zo’n traject miljoenen dollars gekost en nu kon ik het in een weekeinde doen met een paar online tools.”
Marktonderzoek? Niet meer alleen voor grote bureau’s
Ferris laat op een inspirerende manier zien dat marktonderzoek niet langer iets is dat is voorbehouden aan grote bureau’s of universiteiten. Een slimme lifehacker met een ‘can do mentaliteit’ kan nu in een weekeinde onderzoeken wat een decenium geleden nog miljoenen dollars kostte. Marktonderzoek is niet alleen iets voor grote bedrijven. Ook als kleine afdeling, éénpitter of auteur kun je het inzetten. Hoe ga jij snelle surveys gebruiken om je klanten of doelgroep beter te leren kennen? Gebruik jij de mogelijkheden van online tools en sociale media al om je doelgroep nog beter te leren kennen? Om ze gerichte vragen te stellen en je product nog beter aan te laten sluiten op wat je klant wil? Welke tests vertellen jou precies hoe het zit?
In de podcast van Duct Tape Marketing heeft Jon Jantsch een interview met Tim Ferris. In de aflevering ‘The 4-Hour Entrepreneurial Body’ van 4 januari 2011 vertelt Ferris over het totstandkomen van z’n tweede bestseller. Tussen 4 en 7 minuten vanaf het begin vertelt Ferris hoe hij snelle surveys heeft ingezet. Hier kun je de podcast downloaden of luisteren.
[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door EllenDeLangeRos, EllenDeLangeRos. EllenDeLangeRos heeft gezegd: Hoe Tim Ferris snelle surveys inzet om een bestseller te schrijven: http://bit.ly/gKxm3i #meetnerd #cool #lifehacker […]