• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Internet voor je bedrijf / Hoe snelle surveys helpen een bestseller te schrijven

Hoe snelle surveys helpen een bestseller te schrijven

Internet voor je bedrijf

door Ellen de Lange-Ros

Marktonderzoek kun je op vele manieren inzetten en de afgelopen jaren is er sprake van een flinke revolutie. Met de nieuwste internettools kun je op onverwachte plekken mensen om hun mening vragen. Dat leidt tot verrassende toepassingen. Bestseller auteur Tim Ferris  gebruikt snelle surveys om van z’n boeken een groot succes te maken. Hoe doet hij dat?

Wie is Tim Ferris?

Tim Ferris is beroemd geworden met z’n eerste boek ‘Een werkweek van 4 uur‘, waarin hij uitlegt hoe hij een bloeiend bedrijf runt in niet meer dan vier uren/week. Het uitgangspunt hierbij is dat hij zelf zo weinig mogelijk werk doet. Wat hij kan uitbesteden laat hij anderen doen. Op die manier maakt hij zichzelf vrij voor leuke dingen, zoals reizen. Geef een man met de mentaliteit van Tim Ferris veel geld en veel vrije tijd en de gevolgen zijn spectaculair.

Hoe realiseer ik veel impact met weinig werk?

Ferris is de afgelopen jaren als een fanatieke lifehacker bezig geweest om z’n leven te optimaliseren. Denk dan niet aan basale dingen als een to-do-lijstje. Bij Ferris gaat het veel verder. Hij heeft eigenhandig een nieuw dieet ontwikkeld waarmee je binnen korte tijd veel vet kwijtraakt, hij vertelt hoe je snel het lichaam van een bodybuilder krijgt, of hoe je met minimale inspanning een marathon loopt. In z’n nieuwe boek ‘The 4-hour body‘ draait het steeds om: hoe realiseer ik een optimaal resultaat met zo weinig mogelijk middelen? Ferris is een ware adept van de 80-20 regel, waarbij je met 20% van de inspanning 80% van het resultaat boekt. Steeds is hij op zoek naar de minimale effectieve dosis die zorgt voor maximale impact.

Alles is te testen, met jezelf als proefkonijn

Voor lifehackers en andere nieuwsgierige mensen is z’n nieuwe boek een aanrader. Wellicht spreken niet alle hoofdstukken je aan, maar her en der verspreid zul je zeker inspiratie opdoen. Interessant is dat hij vrijwel alles zelf heeft getest: waarom zou je immers geen split-test doen om de gevolgen van je ontbijt te meten? Er lijkt geen expert of lab in de wereld te zijn dat Ferris niet van binnen heeft gezien. Ook schuwt hij de rigoreuze oplossingen niet. Want als je de hele dag je bloedsuikerspiegel wilt meten, dan kun je immers het beste een meter onder je huid laten implanteren. Hoewel z’n boek soms extreem is, doet Ferris interessante dingen. Zo laat hij op een mooie manier zien hoe je marktonderzoek zelf kunt inzetten om succesvol te zijn.

Zo bepaal je de subtitel van een bestseller

Ferris had al een grote groep fans van z’n eerste blog. Die mensen heeft hij op verschillende manieren gebruikt in de totstandkoming van ‘The 4-hour body’. Zo heeft hij z’n fans gebruikt om vast te stellen welke subtitel het meest aanspreekt. In de onderzoekstool SurveyMonkey maakte hij een kleine enquete aan. Daarvoor nodigde hij mensen uit via Facebook, Twitter en z’n blog, waarna hij precies kon meten welke mensen voorkeur hebben voor welke subtitel. Op die manier heeft hij met 5.000 mensen op een statistisch verantwoorde manier kunnen vaststellen welke subtitel de voorkeur heeft.

In de volgende video zie je hoe hij dit heeft aangepakt:

MARS Thinks Tim Ferris’s Book Title Strategy Is Genius – Click here for this week’s top video clips


Gebruik de lezers van je blog als proefkonijn

Ferris gaat echter verder. Hij heeft niet alleen mensen gebruikt om een subtitel te kiezen, maar heeft de lezers van z’n blog ook gebruikt om de inhoud van het boek samen te stellen en z’n adviezen te testen. Ferris vermoedde dat interessant zou zijn om over lichaamshacks te schrijven, omdat hij in 2007 al een aantal blogposts had geschreven over vetverlies en een slow carb dieet die nog steeds de meest populairste artikelen zijn op z’n blog. Zo heeft het artikel over slow carb meer dan 4.000 reacties en is alleen dit artikel al een forum op zich. Uit deze groep was hij in staat om 194 mensen te meten, ondervragen en te volgen terwijl ze experimenteerden met z’n gedachtengoed. De resultaten hiervan zijn opgenomen als onderbouwing van z’n ideeën in de appendix in het boek.

Ferris zegt zelf: “Dit was erg cool om te doen. Tien jaar geleden had zo’n traject miljoenen dollars gekost en nu kon ik het in een weekeinde doen met een paar online tools.”

Marktonderzoek? Niet meer alleen voor grote bureau’s

Ferris laat op een inspirerende manier zien dat marktonderzoek niet langer iets is dat is voorbehouden aan grote bureau’s of universiteiten. Een slimme lifehacker met een ‘can do mentaliteit’ kan nu in een weekeinde onderzoeken wat een decenium geleden nog miljoenen dollars kostte. Marktonderzoek is niet alleen iets voor grote bedrijven. Ook als kleine afdeling, éénpitter of auteur kun je het inzetten. Hoe ga jij snelle surveys gebruiken om je klanten of doelgroep beter te leren kennen? Gebruik jij de mogelijkheden van online tools en sociale media al om je doelgroep nog beter te leren kennen? Om ze gerichte vragen te stellen en je product nog beter aan te laten sluiten op wat je klant wil? Welke tests vertellen jou precies hoe het zit?

In de podcast van Duct Tape Marketing heeft Jon Jantsch een interview met Tim Ferris. In de aflevering ‘The 4-Hour Entrepreneurial Body’ van 4 januari 2011 vertelt Ferris over het totstandkomen van z’n tweede bestseller. Tussen 4 en 7 minuten vanaf het begin vertelt Ferris hoe hij snelle surveys heeft ingezet. Hier kun je de podcast downloaden of luisteren.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Hoe snelle surveys helpen een bestseller te schrijven | Faxion -- Topsy.com schreef:
    9 februari 2011 om 09:40

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door EllenDeLangeRos, EllenDeLangeRos. EllenDeLangeRos heeft gezegd: Hoe Tim Ferris snelle surveys inzet om een bestseller te schrijven: http://bit.ly/gKxm3i #meetnerd #cool #lifehacker […]

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.