Vol overgave rammel ik op het toetsenbord van m’n laptop. Ik moet nog veel doen vandaag en de tijd vliegt. Snel beantwoord ik een paar mails, waarna ik een vragenlijst voor een klantonderzoek controleer. Dan nog even snel reageren op dat telefoontje van die grote klant. Aan het einde van de middag klap ik m’n laptop met een onvoldaan gevoel dicht. Ik ben razend druk geweest en heb veel gedaan. Maar er ligt nog een flinke stapel werk op me te wachten voor morgen. De taken zijn nog lang niet af. Het is onbevredigend!
Als een hamster in een oneindige tredmolen van taken
Terwijl ik in de auto naar huis rijdt, zet ik wat lekkere muziek op. Daardoor slaat m’n stemming accuut om. Plots vraag ik me af waarom ik zo gestressd heb zitten werken. Als een dolle m’n taakjes najaag. Ik realiseer me: de taken waren vandaag onterecht weer eens belangrijker dan m’n doel. Als een hamstertje in een tredmolen kan ik dan rondrennen. Een eindeloos molentje van taken vliegt voorbij, zonder dat ik het gevoel heb dat ik een steek verder kom. Ik ben druk, met weinig voldoening. Ik werk alleen taakgericht. Doe ik het goed, dan werk ik heel anders.
Zo doe ik m’n werk goed
Als ik m’n werk goed doen, dan werk ik niet aan taken maar aan een doel. Een punt op de horizon waar ik naar toe wil. Niet dat zo’n doel altijd helder is en bovendien kan het vaak tijdens m’n reis veranderen. Maar werken met een doel voelt totaal anders dan werken aan een takenlijst. Werken aan een doel heeft zin, werken aan een doel geeft bevrediging. Taken voelen plots niet meer als een eindeloze lijst, maar als een rij kleine stapjes die me steeds dichter brengen bij waar ik wil zijn. Elke stap geeft voldoening. Ook al is het einde nog lang niet in zicht. Dat noem ik doelgericht werken.
Dezelfde dingen doen, maar een wereld van verschil
Steeds weer merk ik dat het verschil tussen taakgericht en doelgericht werken heel klein is. Ik doe dezelfde dingen. Toch voelt het alsof er een wereld van verschil is. Dat is niet alleen een gevoel, maar heeft ook resultaat. Als ik doelgericht werk, is m’n takenlijst plots zinvol. Het brengt me ergens naar toe. Ik kan veel meer energie in m’n werk kwijt, doe het met meer voldoening. En merk dat het resultaat daar naar is. Bij doelgericht werken lever ik beter werk.
Welk doel wordt jouw elastiek?
Het verschil tussen taakgericht en doelgericht werken is niet alleen voor mij belangrijk, maar ook voor jou. Vraag je eens af wat je doelen zijn: wat wil je bereiken, waar werk je naar toe? Heb je dat duidelijk? Dan wordt het doel als een elastiek: je wordt er onweerstaanbaar en als vanzelf naar toe getrokken. Je bent niet meer te stoppen! Je doet je taken met meer plezier, elke taak brengt je immers dichter bij je doel.
Zijn je klanten het elastiek in jouw organisatie?
Het verschil tussen taakgericht en doelgericht werken is niet alleen voor jou van belang, maar ook voor je organisatie. Want hoe gaan jullie met je klanten om? Zijn klanten ‘een lastige taak’, is het een corveetje dat je klanten te woord moet staan volgens een strikt processchema? Of zijn je klanten een doel? Is het oplossen van klantproblemen en klachten een uitdaging die je steeds weer vol overgave doet?
In teveel organisaties is winst nog steeds het doel en zijn klanten niet meer dan een ’taakje’ om het winstdoel te bereiken. Echt klantgericht werken komt dan nooit van de grond. Doe je het goed, dan is winst niet langer je doel maar is je klant je doel. Alles in je organisatie draait om je klant. Je klant wordt ‘het elastiek’ dat jullie vooruit trekt. Je bent onstuitbaar bezig om het je klant nog meer naar de zin te maken, je prestaties te verbeteren. Het goede nieuws: jouw enthousiasme voor je klant werkt aanstekelijk. Je klant voelt dat hij er toe doet. Werken is niet langer een corveetje en wordt écht leuk. Voor jou en je klant!
Geef een reactie