• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf / Meer bereiken met minder moeite

Meer bereiken met minder moeite

Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Liefde, Positief

door Ellen de Lange-Ros

Vol overgave rammel ik op het toetsenbord van m’n laptop. Ik moet nog veel doen vandaag en de tijd vliegt. Snel beantwoord ik een paar mails, waarna ik een vragenlijst voor een klantonderzoek controleer. Dan nog even snel reageren op dat telefoontje van die grote klant. Aan het einde van de middag klap ik m’n laptop met een onvoldaan gevoel dicht. Ik ben razend druk geweest en heb veel gedaan. Maar er ligt nog een flinke stapel werk op me te wachten voor morgen. De taken zijn nog lang niet af. Het is onbevredigend!

Als een hamster in een oneindige tredmolen van taken

Terwijl ik in de auto naar huis rijdt, zet ik wat lekkere muziek op. Daardoor slaat m’n stemming accuut om. Plots vraag ik me af waarom ik zo gestressd heb zitten werken. Als een dolle m’n taakjes najaag. Ik realiseer me: de taken waren vandaag onterecht weer eens belangrijker dan m’n doel. Als een hamstertje in een tredmolen kan ik dan rondrennen. Een eindeloos molentje van taken vliegt voorbij, zonder dat ik het gevoel heb dat ik een steek verder kom. Ik ben druk, met weinig voldoening. Ik werk alleen taakgericht. Doe ik het goed, dan werk ik heel anders.

Zo doe ik m’n werk goed

Als ik m’n werk goed doen, dan werk ik niet aan taken maar aan een doel. Een punt op de horizon waar ik naar toe wil. Niet dat zo’n doel altijd helder is en bovendien kan het vaak tijdens m’n reis veranderen. Maar werken met een doel voelt totaal anders dan werken aan een takenlijst. Werken aan een doel heeft zin, werken aan een doel geeft bevrediging. Taken voelen plots niet meer als een eindeloze lijst, maar als een rij kleine stapjes die me steeds dichter brengen bij waar ik wil zijn. Elke stap geeft voldoening. Ook al is het einde nog lang niet in zicht. Dat noem ik doelgericht werken.

Dezelfde dingen doen, maar een wereld van verschil

Steeds weer merk ik dat het verschil tussen taakgericht en doelgericht werken heel klein is. Ik doe dezelfde dingen. Toch voelt het alsof er een wereld van verschil is. Dat is niet alleen een gevoel, maar heeft ook resultaat. Als ik doelgericht werk, is m’n takenlijst plots zinvol. Het brengt me ergens naar toe. Ik kan veel meer energie in m’n werk kwijt, doe het met meer voldoening. En merk dat het resultaat daar naar is. Bij doelgericht werken lever ik beter werk.

Welk doel wordt jouw elastiek?

Het verschil tussen taakgericht en doelgericht werken is niet alleen voor mij belangrijk, maar ook voor jou. Vraag je eens af wat je doelen zijn: wat wil je bereiken, waar werk je naar toe? Heb je dat duidelijk? Dan wordt het doel als een elastiek: je wordt er onweerstaanbaar en als vanzelf naar toe getrokken. Je bent niet meer te stoppen! Je doet je taken met meer plezier, elke taak brengt je immers dichter bij je doel.

Zijn je klanten het elastiek in jouw organisatie?

Het verschil tussen taakgericht en doelgericht werken is niet alleen voor jou van belang, maar ook voor je organisatie. Want hoe gaan jullie met je klanten om? Zijn klanten ‘een lastige taak’, is het een corveetje dat je klanten te woord moet staan volgens een strikt processchema? Of zijn je klanten een doel? Is het oplossen van klantproblemen en klachten een uitdaging die je steeds weer vol overgave doet?

In teveel organisaties is winst nog steeds het doel en zijn klanten niet meer dan een ’taakje’ om het winstdoel te bereiken. Echt klantgericht werken komt dan nooit van de grond. Doe je het goed, dan is winst niet langer je doel maar is je klant je doel. Alles in je organisatie draait om je klant. Je klant wordt ‘het elastiek’ dat jullie vooruit trekt. Je bent onstuitbaar bezig om het je klant nog meer naar de zin te maken, je prestaties te verbeteren. Het goede nieuws: jouw enthousiasme voor je klant werkt aanstekelijk. Je klant voelt dat hij er toe doet. Werken is niet langer een corveetje en wordt écht leuk. Voor jou en je klant!



Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien