Over sommige dingen denk je niet na, ze overkomen je. Vaak omdat ze te leuk zijn om niet te doen. Bloggen bijvoorbeeld. Ruim een jaar geleden ben ik ermee begonnen. Honderden columns en drie eboeks later heeft het me veel gebracht. Mooie gesprekken, inspirerende ontmoetingen, uitnodigingen voor toffe events.
Wat moet ik kiezen?
Langzaam ontwikkel ik me. Leer scherpere columns schrijven, scherper zien, gedachten beter onder woorden brengen. Ook leer ik steeds meer over effectief schrijven voor klanten. Daarbij loop ik tegen een groot dilemma aan. Effectief en zakelijk schrijven voor klanten is anders dan creatief bloggen. Wat nu? Moet ik kiezen voor de fun, het creatief bloggen? Of zal ik effectiever gaan werken? Meer focus, met minder inspanning meer rendement? Een dag heeft immers maar 24 uren, daar moet je als professional handig mee omgaan. Toch?
Veel professionals worstelen met een dilemma
Ik herken een dilemma dat ik bij veel professionals om me heen zie. Kies je voor effectief of voor creatief? Kies je voor het geld of voor plezier? Welke afslag neem je in je leven? Creatief zijn is leuk, maar hoe leuk blijft het als je keihard moet buffelen en veel uren moet maken voor een schamele beloning? Aan de andere kant: met alleen maar effectief werken wordt het leven wel erg schraal, kaal en inspiratieloos.
Ik wil alles!
Voor mij wordt de keus snel helder: ik wil natuurlijk beide. Ik wil kop en munt! Effectief schrijven op m’n website en nieuwsbrief. Efficiënt voor klanten werken, slimme dingen doen. Maar daarnaast wil ik een speeltuintje. Een plek voor wilde gedachten, nieuwe plannen, bijzondere observaties. Een creatief blog. Met efficiënt werken koop ik de ruimte voor m’n speeltuin. Voor vrijheid en creatie. Vanuit de vrijheid komen plannen en inspiratie, die leiden tot mooie projecten met klanten, tot effectief werken, tot nieuw resultaat.
Uiteindelijk blijkt er helemaal geen sprake van of-of, maar is het en-en. Niet kiezen voor kop of munt, maar kijken naar het totaal. Creatief én effectief. Dan zie je plots dat elk geldstuk bestaat uit een kop en een munt. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille, onlosmakelijk met elkaar verbonden. De combinatie van beide levert je pas echt rendement op!
Stan Lenssen zegt
En-en, creatief-en-effectief. Het is de juiste keuze Ellen. Zo werkt het ook voor jouw klanten. Die waarderen dat. Zij verwachten ook van jou dat vleugje creativiteit, dat stukje plezier, de glimlach om hun mond als zij jouw stukjes lezen. Dat maakt jouw boodschap voor hun toegankelijk. Jouw verhalen en jouw creativiteit zijn het vehikel waarop de les bij hun binnenkomt.
Ik wens je – nog meer – succes met je mooie schrijfsels.
Vrije groet,
Stan
Ellen de Lange-Ros zegt
@Stan: Bedankt voor je mooie reactie. Ik merk dat m’n klanten juist de combinatie van effectief en creatief waarderen. Zij zien ook de lol van de vrije speeltuin en juist dat is soms wat ze aantrekt. Wat is het lekker om gewoon voor en-en te kiezen!
Hannah Overdijk zegt
Yes! Herkenbare zoektocht, herkenbare uitkomst. Ik rolde als schrijver het communicatievak in, vulde mijn dagen met zakelijke teksten en verloor de lol in schrijven. Bloggen helpt me terug te komen bij waar werkelijk om gaat: plezier en creativiteit. En het mooie is: je klanten varen er wel bij! Overigens: haak eens aan bij de Vrije Werkkringen van Stan. Dat levert je nog meer plezier in schrijven.
Ellen de Lange-Ros zegt
@Hannah: Herkenbaar, bloggen helpt mij ook steeds weer om terug te komen bij waar het echt om gaat. De Vrije Werkkringen volg ik met interesse. Maar ze zijn vaak niet echt dicht in de buurt (woon in regio Den Haag). Bovendien heb ik vaak veel inspiratie en schrijf ik snel, dus heb ik het idee dat ik het zonder ‘ook wel red’. Maar voor de inspiratie en het ontmoeten van gelijkgestemden zijn ze wel interessant. Wie weet, ik blijf ze volgen… 🙂