Het is een drukke middag in de stad. Met m’n zoontje loop ik over een vol plein. Hij heeft echter amper oog voor waar we zijn. Dapper wandelt hij aan m’n hand en hij vertelt enthousiast over de film die hij heeft gezien. Ondertussen let ik op het verkeer, loods hem tussen fietsen door en zorg dat hij net langs die grote hondendrol stapt. Zaken die volledig aan hem voorbij gaan, omdat hij veilig aan m’n hand wordt geleid.
Ik bedenk me dat ik voor m’n klanten vaak een zelfde leidende rol heb. Ik neem ze aan de hand mee en zorg ervoor dat hun klantonderzoek zonder obstakels verloopt. Stap voor stap loods ik ze door het traject, eigenlijk zonder dat ze het bewust merken. Hoe bepaalt dat de samenwerking met je klanten?
Werk je op deze manier, dan word je meer dan een toeleverancier. Je krijgt een belangrijk rol voor je klant, je wordt een leider. Je klant voelt dat jij hem helpt. In een onoverzichtelijke jungle loods je hem veilig verder.
Dit stelt echter ook eisen aan jou. Goedkope trucjes, even snel scoren, je klant een verkeerde kant op sturen die voor jou profijtelijk is? Snel rijk worden met slechte winsten? Dat kan niet langer als je op deze manier wilt samenwerken.
Denk er over na als je zelf aan het werk bent. Op welk plein ben jij de expert? Waarover weet jij veel meer dan je klant? Hoe kun jij je klant aan het handje nemen? Welke terugkerende problemen of uitdagingen komen jouw klanten steeds weer tegen? En hoe zorg jij er voor dat je die feilloos oplost? Hoe loods jij jouw klant stapje voor stapje over het plein van jouw expertise? Word jij de leider van jouw klant?
Geef een reactie