Het leven van een gadget-moeder in een mannengezin gaat soms wél over rozen. Bijvoorbeeld wanneer mijn mannen de zaterdag voor moederdag met een mooie harddisk-recorder thuiskomen. Als je de specificaties van de leverancier bekijkt, is het niet mis wat zo’n apparaat kan. Het is bijvoorbeeld een IP & kabel hybride HD personal video recorder. Maar dat is nog niet alles. Hij heeft een MPEG-2/4 (h.264) DVB-C ontvanger, Irdeto CAS embeded en heeft connectors voor HDMI, USB, Ethernet, Digital Audio, SCART. Ben je er nog? Ik ook niet!
De fabrikant praat geheimtaal
Zoals zo vaak zijn ook bij dit apparaat de specificaties absoluut ondoorzichtig, zelfs voor ons huishouden met twee afgestudeerde ingenieurs. Het is bizar! Wat wij met onze harddisk recorder meemaken, overkomt veel mensen. Zodra je je leverancier om informatie krijgt, wordt je met een lange lijst specificaties om de oren geslagen. Maar wat kán het apparaat nu precies? Daarover blijft het gissen. Heel vaak kan een bedrijf dat zelf niet goed uitleggen. Hoe moet het dan wel?
Klanten helpen ons beter dan de fabrikant
Het mooie is, dat we toch snel kunnen uitvinden wat het apparaat kan. Daarvoor moeten we echter niet bij de fabrikant zelf zijn, maar bij de gebruikers. Enthousiaste bezitters, oftewel superpromoters, van het apparaat vertellen namelijk in een gebruiksforum uitgebreid wat ons nieuwe kastje kan. Zo blijkt het kastje relatief snel op te starten in vergelijking met voorgangers en is het beeld mooi en stabiel. Ook leren we dat er een speciaal bestandsformaat nodig is als we onze andere harde schijf op de recorder willen aansluiten. De superpromoters snappen precies wat er voor jou als beginnende gebruiker toe doet én kunnen dat kernachtig formuleren. Daarmee zijn ze vaak een betere adviseur dat de fabrikant zelf.
Je superpromoter is je beste tolk
Als bedrijf moet je hiermee je voordeel doen. Besef dat je vaak zoveel van de producten weet dat je een vakidioot bent geworden. Je ziet niet meer hoe een buitenstaander tegen je product of dienst aankijkt. Daardoor wordt het lastig communiceren. Je gaat in geheimtaal praten, een taal die voor je klanten absoluut onbegrijpelijk is. Gelukkig kun je dat voorkomen: maak gebruik van je enthousiaste klanten. Superpromoters zijn ware talenten om de technische geheimtaal van je bedrijf te vertalen in een verhaal dat voor gewone klanten begrijpelijk is. Zij zijn je allerbeste tolk! Maak daar gebruik van.
Schakel je superpromoters in en laat hen over je dienst vertellen. Zij kunnen je feilloos en in de goede woorden uitleggen waarom jouw dienst zo goed is. Zij vertellen je precies wat er toe doet, waarom je product lekker werkt. Vraag je superpromoters om je produkttekst te lezen of de teksten op je website eens onderhanden te nemen. Zo zorg je ervoor de voordelen van jouw product of dienst ook voor nieuwe gebruikers kraakhelder zijn. Dan heb je het niet meer over een IP & kabel hybride HD personal video recorder, maar over een handig kastje waarmee je digitale televisie kunt kijken én kunt opnemen. Dat begrijpt elke klant en zo zadel je niet langer zelfs twee-ingenieurs-huishoudens met vraagtekens op. Helder communiceren met je klant? Daarvoor gebruik je je superpromoters als tolk. Ze doen het graag voor je!
Superpromoters zijn enthousiaste klanten die hun enthousiasme met anderen delen en invloed hebben. Lees meer in het gelijknamige boek De superpromoter van Rijn Vogelaar. Op De Glazenwasser vind je hier meer artikelen over superpromoters.
Deze blogpost is geïnspireerd op de presentatie van Patrick Lerou van Philips (@Lerou op Twitter) op het Superpromoter Event van 24 mei 2011. Lees er hier een verslag van.
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Praat jij geheimtaal tegen je klanten? Of waarom je superpromoters je allerbeste tolk zijn http://t.co/g2EQDh4c #uithetarchief