• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Superpromoter / Praat jij geheimtaal tegen je klanten? Of waarom je superpromoters je allerbeste tolk zijn

Praat jij geheimtaal tegen je klanten? Of waarom je superpromoters je allerbeste tolk zijn

Superpromoter

door Ellen de Lange-Ros

Het leven van een gadget-moeder in een mannengezin gaat soms wél over rozen. Bijvoorbeeld wanneer mijn mannen de zaterdag voor moederdag met een mooie harddisk-recorder thuiskomen. Als je de specificaties van de leverancier bekijkt, is het niet mis wat zo’n apparaat kan. Het is bijvoorbeeld een IP & kabel hybride HD personal video recorder. Maar dat is nog niet alles. Hij heeft een MPEG-2/4 (h.264) DVB-C ontvanger, Irdeto CAS embeded en heeft connectors voor HDMI, USB, Ethernet, Digital Audio, SCART. Ben je er nog? Ik ook niet!

De fabrikant praat geheimtaal

Zoals zo vaak zijn ook bij dit apparaat de specificaties absoluut ondoorzichtig, zelfs voor ons huishouden met twee afgestudeerde ingenieurs. Het is bizar! Wat wij met onze harddisk recorder meemaken, overkomt veel mensen. Zodra je je leverancier om informatie krijgt, wordt je met een lange lijst specificaties om de oren geslagen. Maar wat kán het apparaat nu precies? Daarover blijft het gissen. Heel vaak kan een bedrijf dat zelf niet goed uitleggen. Hoe moet het dan wel?

Klanten helpen ons beter dan de fabrikant

Het mooie is, dat we toch snel kunnen uitvinden wat het apparaat kan. Daarvoor moeten we echter niet bij de fabrikant zelf zijn, maar bij de gebruikers. Enthousiaste bezitters, oftewel superpromoters, van het apparaat vertellen namelijk in een gebruiksforum uitgebreid wat ons nieuwe kastje kan. Zo blijkt het kastje relatief snel op te starten in vergelijking met voorgangers en is het beeld mooi en stabiel. Ook leren we dat er een speciaal bestandsformaat nodig is als we onze andere harde schijf op de recorder willen aansluiten. De superpromoters snappen precies wat er voor jou als beginnende gebruiker toe doet én kunnen dat kernachtig formuleren. Daarmee zijn ze vaak een betere adviseur dat de fabrikant zelf.

Je superpromoter is je beste tolk

Als bedrijf moet je hiermee je voordeel doen. Besef dat je vaak zoveel van de producten weet dat je een vakidioot bent geworden. Je ziet niet meer hoe een buitenstaander tegen je product of dienst aankijkt. Daardoor wordt het lastig communiceren. Je gaat in geheimtaal praten, een taal die voor je klanten absoluut onbegrijpelijk is. Gelukkig kun je dat voorkomen: maak gebruik van je enthousiaste klanten. Superpromoters zijn ware talenten om de technische geheimtaal van je bedrijf te vertalen in een verhaal dat voor gewone klanten begrijpelijk is. Zij zijn je allerbeste tolk! Maak daar gebruik van.

Schakel je superpromoters in en laat hen over je dienst vertellen. Zij kunnen je feilloos en in de goede woorden uitleggen waarom jouw dienst zo goed is. Zij vertellen je precies wat er toe doet, waarom je product lekker werkt. Vraag je superpromoters om je produkttekst te lezen of de teksten op je website eens onderhanden te nemen. Zo zorg je ervoor de voordelen van jouw product of dienst ook voor nieuwe gebruikers kraakhelder zijn. Dan heb je het niet meer over een IP & kabel hybride HD personal video recorder, maar over een handig kastje waarmee je digitale televisie kunt kijken én kunt opnemen. Dat begrijpt elke klant en zo zadel je niet langer zelfs twee-ingenieurs-huishoudens met vraagtekens op. Helder communiceren met je klant? Daarvoor gebruik je je superpromoters als tolk. Ze doen het graag voor je!

Superpromoters zijn enthousiaste klanten die hun enthousiasme met anderen delen en invloed hebben. Lees meer in het gelijknamige boek De superpromoter van Rijn Vogelaar. Op De Glazenwasser vind je hier meer artikelen over superpromoters.

Deze blogpost is geïnspireerd op de presentatie van Patrick Lerou van Philips (@Lerou op Twitter) op het Superpromoter Event van 24 mei 2011. Lees er hier een verslag van.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt

    15 oktober 2012 om 00:29

    Praat jij geheimtaal tegen je klanten? Of waarom je superpromoters je allerbeste tolk zijn http://t.co/g2EQDh4c #uithetarchief

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.