Organisaties zijn gewend om met alles rekening te houden. Voor klanten met een defect is er de servicebalie en die aardige verkoper helpt je graag als je een nieuw product zoekt. Heb je een klacht? Dan kun je bij de afdeling Klantreacties terecht.
Toch is er in veel organisaties een verrassende blinde vlek. Nou ja, een vlek? Noem het gerust een groot gapend gat. Een diepe afgrond. Een ravijn van onvermogen. Want… hoe gaan organisaties eigenlijk om met enthousiaste klanten? Welke processen zijn er ingericht om fans te ontvangen? Hoe communiceer je waar je klanten enthousiast over zijn? Hoe verspreid je binnen je organisatie waarom klanten je aanbevelen? En wanneer is je salesdirecteur voor het laatst op bezoek geweest bij een klant, gewoon omdat hij zo enorm tevreden was? Waarom geven zoveel organisaties weinig aandacht aan hun enthousiaste klanten?
In de Superpromoter Academy van Blauw Research wordt uitgebreid aandacht besteed aan deze blinde vlek. Het bureau kan zelfs een enthousiasme-scan uitvoeren om in kaart te brengen hoe goed jouw organisatie met je fans omgaat. Want zeg nou zelf: als je omzet voor een belangrijk deel wordt gerealiseerd dankzij je enthousiaste klanten, dan is het toch vreemd dat je daar niet bewust mee bezig bent?
Het is vreemd dat je wel kapitalen uitgeeft aan het binnenhalen van nieuwe klanten of het oplossen van klachten, terwijl je tegelijkertijd de motor van je organisatie, je enthousiaste klanten, niet bewust aandacht geeft. Want juist de enthousiaste klanten vormen je bestaansrecht. Zij zijn het waar je het uiteindelijk allemaal voor doet.
Het is als een voetballer die op alles let, behalve op de bal. Het is als een zeilboot zonder zeilen, een wielrenner zonder fiets. Een organisatie zonder afdeling Klant-Enthousiasme? Daarmee mis je de kern en je bestaansrecht! Hoe ga jij er voor zorgen dat juist je enthousiaste klanten de aandacht krijgen die ze verdienen? Waar komt de afdeling Klant-Enthousiasme in jouw organisatie?
[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Kristof De Wulf, Karin de Beer en Rijn Vogelaar, EllenDeLangeRos. EllenDeLangeRos heeft gezegd: Waar zit jouw afdeling Klant-Enthousiasme? http://bit.ly/gBhYZy #superpromoter #n3wnps #nps […]