Deze week kwam ik een mooie column tegen over de evenementenbranche. De auteur vertelde dat, met sociale media, mensen nu steeds makkelijker zelf een evenement organiseren. Toen ik dat las, veerde ik overeind. Nog geen twee weken geleden organiseerde ik immers zelf, met een paar gerenommeerde partijen het event New Games, New Rules. Ons event dat met één tweet is begonnen (hier lees je er alles over).
Vorige week was ik echter bij een social media event georganiseerd door een groot bureau. Met leuke sprekers, maar ook met veel gemiste kansen, omdat het bureau sociale media nog maar mondjesmaat had toegepast. Het laat zien dat er in deze branche grote veranderingen aan zitten te komen. Een gemiddeld bureau met een gemiddeld event zijn niet meer voldoende om mensen te trekken, terwijl je als enthousiaste professional met een goed netwerk wél een zaal uitverkocht krijgt. Dit speelt bij veel meer organisaties en het illustreert een grote verandering die ook voor jouw organisatie belangrijk is.
Hele sectoren staan op veranderen
In m’n gesprekken met klanten kom ik het steeds meer tegen. Overal zie ik dat internet, sociale media en de doe-het-zelf-economie voor grote veranderingen zorgen. Klanten doorlopen niet langer netjes de processen die jij voor ze hebt uitgedacht, maar ze weten dankzij online informatie massaal allerlei omwegen te vinden. Ze importeren je producten tegen een bodemprijs uit een buurland, of regelen ze zelf events of reizen waar jij vroeger goed aan verdiende. Hele sectoren staan op veranderen. De huidige crisis door de recessie is nog maar het begin en de grote veranderingen zijn nog lang niet voorbij.
Waar voeg jij nog waarde toe?
In veel branches is het niet meer de vraag of, maar wanneer de grote veranderingen komen. Hoe staat jouw branche ervoor? Waar voeg je eigenlijk weinig waarde meer toe? Waar hou jij je klant in een houdgreep met verouderde contracten? Waar ben jij verslaafd aan slechte winsten? Wees gerust: die verslaving gaat snel verdwijnen. Dankzij sociale media en online informatie zijn je klanten binnenkort uitstekend in staat om uit te vinden waar jouw foute marges zitten. Ze prikken er feilloos doorheen en stappen over naar een partij die wel een eerlijk aanbod heeft. Organisaties met slechte winsten? Die gaan het heel lastig krijgen en staan op omvallen.
Wie neemt de boel op de schop?
Hoe ga jij om met de hyper-geinformeerde consument? Wacht je gelaten tot je marges inzakken? Of ben je het voor en ga je echte meerwaarde bieden? Durf je de foute winsten zelf uit je bedrijf te slopen, voordat het te laat is?
Wie neemt jouw organisatie op de schop? Laat je je omschoppen door je weglopende klanten? Of ben je er op tijd ben en neem je zelf de boel op de schop? Het is een vraag die menige organisatie zich nodig moet stellen. En stel je de vraag niet? Dan komt het antwoord vanzelf, door massaal vertrekkende klanten. Je hoeft niet heel diep te graven om dat te zien.
Geef een reactie