Op de vakbeurs loop ik Rik tegen het lijf. Een oude bekende van een groot adviesbureau. Ik vraag hem hoe het gaat. “Prive gaat het uitstekend, maar zakelijk hebben we het zwaar”, is zijn eerlijke antwoord. “Door de crisis loopt het aantal projecten fors terug. Sommige klanten zijn we gewoon helemaal kwijt, omdat ze nu met internet en apps zelf zaken doen waar ze ons tot voor kort voor inhuurden. We moeten hard knokken om iedereen aan het werk te houden, dat valt niet mee. We hopen maar dat het snel weer aantrekt.”
Terwijl ik verder loop, denk ik na over Rik’s antwoord. Zijn werk lijkt even wat minder door de crisis. Maar is dat wel echt zo? Is zijn probleem wel tijdelijk? En: heeft jouw organisatie misschien hetzelfde fundamentele probleem?
In onze economie spelen nu tegelijkertijd verschillende belangrijke ontwikkelingen. Aan de ene kant de bankencrisis, die een grote stempel drukt op de economische activiteit. Ook is er de schuldencrisis van een aantal landen. Maar daarnaast speelt een andere ontwikkeling die minstens zo belangrijk is. Een ontwikkeling die veel organisaties nog onderschatten. Die ontwikkeling heeft alles te maken met internet.
De recessie is niet tijdelijk
Internet is niet alleen een techniek, het is een fundamenteel andere manier van omgaan met informatie en kennis. Rond het jaar 2000, met de internetbubble, waren de verwachten te hoog gespannen. Maar nu gebeurt het omgekeerde: veel bedrijven onderschatten de impact die internet voor hen heeft. Die invloed is enorm. Het zet hele bedrijfstakken op zijn kop. Het zorgt ervoor dat het voor veel bedrijven nooit meer wordt zoals vroeger. De recessie is voor hen niet tijdelijk.
Wat is nog jouw meerwaarde?
Internet zorgt ervoor dat consumenten uitstekend geinformeerd zijn. Lever je een product met verschillende prijzen in verschillende landen? Binnen korte tijd weten je consumenten het ook en bestellen ze niet langer je dure Nederlandse apparaat, maar de goedkopere buitenlandse versie. Drijft je organisatie op het geven van advies? Dan is er al snel ergens een website waar je klanten gratis hun informatie kunnen krijgen. Heb je unieke technologie waarin je in het verleden veel hebt geinvesteerd? De kans is groot dat er inmiddels een gratis website of app is die hetzelfde kan als jouw dure technologie. Wat is dan nog jouw meerwaarde?
Keihard knokken om het oude in stand te houden
Ik denk terug aan Rik. Zijn bedrijf knokt om hun mensen aan het werk te houden. Maar darmee doen ze eigenlijk precies het verkeerde. Ze werken keihard om hun oude bedrijf in stand te houden. Met grote groepen adviseurs bij een klant, lange projecten, hoge prijzen.
Het kan ook anders
Maar het kan ook anders. Ik zie het in zijn bedrijfstak een aantal starters al doen. Die hebben geen honderden medewerkers meer, maar werken met een klein team. Een groot deel van het advieswerk gaat via de website of via Skype. Sociale media gebruiken ze slim. Alleen voor de eindpresentaties aan het management komen de dure seniors nog bij de klant. Deze partijen bieden hun trajecten aan voor een fractie van de prijs. Maar eerlijk gezegd: hun advies is minstens zo goed, misschien wel beter. Omdat ze gebruik maken van alles wat internet heeft te bieden. Hun bedrijf organiseren ze daar slim omheen.
Voor deze bedrijven is er geen recessie
De nieuwelingen worstelen niet met een grote groep medewerkers die ze kost wat kost aan het werk moeten houden. Zij hebben de kans om hun bedrijf effectief op te zetten. Maken maximaal gebruik van nieuwe manieren van samenwerken. Ze denken goed na over de waarde die ze bieden voor hun klanten. Die waarde vergroten ze, terwijl ze hun interne processen en kosten klein houden. Voor zulke bedrijven is het helemaal geen recessie. Zij groeien hard. Ook in deze tijd.
Hoe pak jij het aan?
Vraag je eens af: als jij vandaag je bedrijf opnieuw zou starten, hoe zou je de mogelijkheden van internet en sociale media dan gebruiken in je bedrijf? Hoe zou je het anders doen? Wat kun je handiger doen, hoe kun je interne kosten besparen? Hoe kun je voor je klant veel meer waarde leveren? Ga dat dan ook doen! Als jij het niet doet, doet die startup het. Wacht niet langer maar pas je nu aan. Alleen dan gaat deze crisis echt voorbij.
Geef een reactie