• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Internet voor je bedrijf / Hoe jij deze recessie overleeft

Hoe jij deze recessie overleeft

Internet voor je bedrijf, Ondernemen, Online marketing

door Ellen de Lange-Ros

Op de vakbeurs loop ik Rik tegen het lijf. Een oude bekende van een groot adviesbureau. Ik vraag hem hoe het gaat. “Prive gaat het uitstekend, maar zakelijk hebben we het zwaar”, is zijn eerlijke antwoord. “Door de crisis loopt het aantal projecten fors terug. Sommige klanten zijn we gewoon helemaal kwijt, omdat ze nu met internet en apps zelf zaken doen waar ze ons tot voor kort voor inhuurden. We moeten hard knokken om iedereen aan het werk te houden, dat valt niet mee. We hopen maar dat het snel weer aantrekt.”

Terwijl ik verder loop, denk ik na over Rik’s antwoord. Zijn werk lijkt even wat minder door de crisis. Maar is dat wel echt zo? Is zijn probleem wel tijdelijk? En: heeft jouw organisatie misschien hetzelfde fundamentele probleem?

In onze economie spelen nu tegelijkertijd verschillende belangrijke ontwikkelingen. Aan de ene kant de bankencrisis, die een grote stempel drukt op de economische activiteit. Ook is er de schuldencrisis van een aantal landen. Maar daarnaast speelt een andere ontwikkeling die minstens zo belangrijk is. Een ontwikkeling die veel organisaties nog onderschatten. Die ontwikkeling heeft alles te maken met internet.

De recessie is niet tijdelijk

Internet is niet alleen een techniek, het is een fundamenteel andere manier van omgaan met informatie en kennis. Rond het jaar 2000, met de internetbubble, waren de verwachten te hoog gespannen. Maar nu gebeurt het omgekeerde: veel bedrijven onderschatten de impact die internet voor hen heeft. Die invloed is enorm. Het zet hele bedrijfstakken op zijn kop. Het zorgt ervoor dat het voor veel bedrijven nooit meer wordt zoals vroeger. De recessie is voor hen niet tijdelijk.

Wat is nog jouw meerwaarde?

Internet zorgt ervoor dat consumenten uitstekend geinformeerd zijn. Lever je een product met verschillende prijzen in verschillende landen? Binnen korte tijd weten je consumenten het ook en bestellen ze niet langer je dure Nederlandse apparaat, maar de goedkopere buitenlandse versie. Drijft je organisatie op het geven van advies? Dan is er al snel ergens een website waar je klanten gratis hun informatie kunnen krijgen. Heb je unieke technologie waarin je in het verleden veel hebt geinvesteerd? De kans is groot dat er inmiddels een gratis website of app is die hetzelfde kan als jouw dure technologie. Wat is dan nog jouw meerwaarde?

Keihard knokken om het oude in stand te houden

Ik denk terug aan Rik. Zijn bedrijf knokt om hun mensen aan het werk te houden. Maar darmee doen ze eigenlijk precies het verkeerde. Ze werken keihard om hun oude bedrijf in stand te houden. Met grote groepen adviseurs bij een klant, lange projecten, hoge prijzen.

Het kan ook anders

Maar het kan ook anders. Ik zie het in zijn bedrijfstak een aantal starters al doen. Die hebben geen honderden medewerkers meer, maar werken met een klein team. Een groot deel van het advieswerk gaat via de website of via Skype. Sociale media gebruiken ze slim. Alleen voor de eindpresentaties aan het management komen de dure seniors nog bij de klant. Deze partijen bieden hun trajecten aan voor een fractie van de prijs. Maar eerlijk gezegd: hun advies is minstens zo goed, misschien wel beter. Omdat ze gebruik maken van alles wat internet heeft te bieden. Hun bedrijf organiseren ze daar slim omheen.

Voor deze bedrijven is er geen recessie

De nieuwelingen worstelen niet met een grote groep medewerkers die ze kost wat kost aan het werk moeten houden. Zij hebben de kans om hun bedrijf effectief op te zetten. Maken maximaal gebruik van nieuwe manieren van samenwerken. Ze denken goed na over de waarde die ze bieden voor hun klanten. Die waarde vergroten ze, terwijl ze hun interne processen en kosten klein houden. Voor zulke bedrijven is het helemaal geen recessie. Zij groeien hard. Ook in deze tijd.

Hoe pak jij het aan?

Vraag je eens af: als jij vandaag je bedrijf opnieuw zou starten, hoe zou je de mogelijkheden van internet en sociale media dan gebruiken in je bedrijf? Hoe zou je het anders doen? Wat kun je handiger doen, hoe kun je interne kosten besparen? Hoe kun je voor je klant veel meer waarde leveren? Ga dat dan ook doen! Als jij het niet doet, doet die startup het. Wacht niet langer maar pas je nu aan. Alleen dan gaat deze crisis echt voorbij.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.