• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Internet voor je bedrijf / Maakt jouw organisatie deze fout met sociale media?

Maakt jouw organisatie deze fout met sociale media?

Internet voor je bedrijf, Klachten-management, Online marketing, Sociale media

door Ellen de Lange-Ros

Met Rik, operationeel manager van een bekend merk, zit ik om tafel. “Die sociale media blijft gewoon heel lastig” zo begint hij. “Vanuit het hoofdkantoor in Groot Brittanië is men heel terughoudend als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Zij denken gewoon veel hierarchischer dan wij. Maar met sociale media lopen we nu behoorlijk vast”. Ik kijk hem vragend aan.

Rik vervolgt: “We hebben nu een webcare team ingericht. Er zijn zes mensen vrijgemaakt die fulltime op alle klachten gaan reageren. Maar ik heb het idee dat we er veel meer uit kunnen halen. Wat vind jij?” Ik knik. Natuurlijk kan dat!

Het probleem dat Rik schetst is bekend. Elke organisatie begrijpt inmiddels dat sociale media niet meer verdwijnen. Dus moet je ‘er wat mee’. Maar wat? En hoe pak je dat aan? Sociale media bieden volop kansen. Maar die moet je wel durven pakken. En daar schort het nogal eens aan. Teveel organisaties zijn bang, waardoor ze focussen op de verkeerde zaken. En kansen missen.

Wat moet je doen om sociale media wel succesvol in te zetten?

1. Focus niet op de fouten, maar op het enthousiasme. Te vaak wordt er een webcare team opgestart met de instructie om te antwoorden op klagende klanten. In veel organisaties zijn de klagende klanten echter het topje van de ijsberg. Het is een zichtbaar deel, maar wat er onder water zit is veel belangrijker. Dat zijn alle enthousiaste klanten en superpromoters. Maar vaak verdwijnen zulke enthousiaste klanten letterlijk ‘onder water’. Ze krijgen geen aandacht en zijn onzichtbaar. Terwijl ze meestal veel groter en belangrijker zijn dan het kleine topje klagende klanten.

2. Ga het enthousiasme zien. Luister online waar je klanten enthousiast over zijn. Welke anecdotes delen ze met vrienden over je producten? Welke positieve verhalen vertellen ze over jouw merk? Zo krijg je vaak snel en eenvoudig zicht op jouw bijdrage voor je klant. Een bijdrage die soms heel anders is dan je dacht, omdat je altijd vooral keek naar wat er niet goed ging. Zodra je begrijpt wat je wel goed doet en waar je je klant enthousiast mee maakt, zie je hoe je verder kunt groeien. Je gaat begrijpen hoe je het enthousiasme van je klanten verder versterkt.

3. Laat het enthousiasme delen. Begrijp je hoe je klanten hun enthousiasme delen, dan zie je hoe je het enthousiasme kunt versterken. Help je klanten om positief over je praten, om bijvoorbeeld aan hun vrienden te laten zien wat ze bij je hebben aangeschaft, of waarom ze je bijzonder vinden. Support je fans in hun enthousiasme en help ze om dat verder te verspreiden. Bijvoorbeeld in sociale media.

Ga je op deze manier aan de slag, dan is sociale media niet langer een gevaarlijke ijsberg waar je mammoettanker op kapot vaart. Je gaat het enthousiasme van je klant en de kansen voor je organisatie zien. Kansen om nog meer klanten te trekken, sneller te groeien en meer omzet te realiseren. Maar dan moet je wel wat dieper kijken dan het topje van de klachten-ijsberg en ook focussen op de grote hoeveelheid enthousiaste klanten die nu nog onder water verdwijnen in je organisatie.

Rik kijkt me enthousiast aan. “Natuurlijk kunnen we het ook zo aanpakken”, zegt hij. “Als we in de eerstvolgende rapportage van ons webcare team ook de positieve reacties van klanten meenemen, zal het MT zien dat die sociale media helemaal niet zo eng zijn. Dan zien ze hoeveel baat we nu al hebben bij sociale media.” Hij springt enthousiast op en wil het liefst direct aan de slag. Plots ziet hij sociale media niet meer als bedreiging en hij kan niet wachten om dat ook aan z’n directeur te bewijzen.

Zie jij de kansen? Ben jij enthousiast genoeg om van sociale media in jouw organisatie een succes te maken?



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt

    28 oktober 2012 om 08:35

    Maakt jouw organisatie deze fout met sociale media? http://t.co/UH3kMBIK #uithetarchief

    Beantwoorden
  2. @Getting_Data zegt

    28 oktober 2012 om 09:03

    Maakt jouw organisatie deze fout met sociale media? http://t.co/cs5xoNW8 #uithetarchief http://t.co/37dTFXFL

    Beantwoorden
  3. @JacquesHappe zegt

    29 oktober 2012 om 14:50

    Maakt jouw organisatie deze fout met sociale media? http://t.co/WptSzjbT RT @ellenfaxion: #socialmedia #communicatie

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.