Met een groepje zelfstandigen staan we tijdens een borrel te praten. Al snel gaat het over marketing en sociale media.
Ik vertel over m’n website en m’n marketing. Over de artikelen die ik schrijf op m’n blog, die ik verstuur via m’n wekelijkse nieuwsbrief en ik vertel over de gratis weggevers, zoals m’n e-books en checklists waardoor mensen op m’n maillijst komen. Verveeld kijkt Sander me aan:“Maar dat doet toch iedereen tegenwoordig? Ik geloof dat dat niets is voor mijn bedrijf. Daar is de nieuwigheid allang af!”
Dat is allang niet meer nieuw. Daar begin ik niet aan!
Het is een mening die ik vaak te horen krijg van ondernemers en zelfstandigen: een blog met nieuwsbrief en gratis weggever zijn niet meer nieuw. Steeds meer mensen gebruiken het in hun online marketing. Dus hoef je daar niet meer aan te beginnen…
Dan hou ik me niet langer in. Want nu staat Sander op het punt om een grote fout te maken. Hij ziet een belangrijke kans over het hoofd om spelenderwijs veel meer klanten te krijgen voor z’n bedrijf.
Elke winkel heeft een etalage en een pinautomaat
Een website met blog, nieuwsbrief en gratis weggever zijn niet meer nieuw. Steeds meer ondernemers zetten het in voor hun marketing. Om hun kennis te delen, om mensen op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met hun bedrijf en om marketing en sales te doen, om klanten te krijgen.
Een website, blog en nieuwsbrief zijn dus niet meer uniek. Het is belangrijk om te beseffen dat dat ook niet hoeft. Kijk eens rond in onze traditionele winkelstraten. Daar heeft élke winkel een grote etalage, een kassa en een pinautomaat. Het is de standaardinventaris van een succesvolle winkel.
Je blog is de onmisbare etalage in de nieuwe online winkelstraat
Zo gaat het ook met onze online winkelstraat. Als je kijkt naar ondernemers die succesvol zijn in de online winkelstraat, dan hebben zij ook allemaal eenzelfde inventaris: naast hun website hebben ze een blog, nieuwsbrief en gratis weggever. Het is de standaard inventaris geworden van bedrijven met online succes.
Door het blog trek je nieuwe lezers, die zich vervolgens via je nieuwsbrief op jou abonneren, je fan worden. Via je nieuwsbrief ga je gericht verkopen aan je fans. Fans die graag zaken met je doen. Online succes met je bedrijf is niet alleen weggelegd voor webshops. Ook traditionele winkels en dienstverleners kunnen met deze manier van werken volop aanwezig zijn in onze nieuwe online winkelstraatjes.
Succes in de online winkelstraat
Wil je succesvol zijn in de nieuwe online wereld? Dan gaat het er niet om dat je de eerste bent, of met alle nieuwste trends meewaait. Het gaat er om dat je bewezen methoden gebruikt in jouw bedrijf. Methoden die er voor zorgen dat je online niet alleen leuke gesprekjes voert of veel likes krijgt, maar dat mensen echt bij je kopen. Dat lukt uitstekend met een goede blog, nieuwsbrief en website.
Het is geen marketingtrucje…
Toch moet ik je waarschuwen. Want een blog of nieuwsbrief zijn geen slim marketingtrucje, waarmee je vanzelf rijk wordt. Het is echt niet zo dat je daarmee vanzelf enorme aantallen klanten krijgt. Want daarvoor is nog iets belangrijks nodig: je moet wel gewoon fantastische diensten leveren aan je klant. Producten waar je klant blij van wordt. Uitstekende adviezen.
Combineer je zo’n goede dienstverlening met een mooie blog, een goede nieuwsbrief en een waardevolle gratis weggever? Dan is ook jouw bedrijf verzekerd van succes in onze nieuwe online winkelstraat.
Peinzend kijkt Sander me aan:
“Daar heb je natuurlijk wel een punt. Het gaat er eigenlijk niet om dat je altijd de nieuwste dingen doet. Zeker niet in je bedrijf. Dat moet je bouwen op bewezen methoden. Een strategie die altijd werkt. Die tijdloos is.Misschien heb je wel gelijk en zijn zo’n blog en nieuwsbrief veel tijdlozer dan die nieuwe sociale media waaraan ik elke dag eigenlijk teveel tijd besteed.”
Hij neemt een slok te drinken en kijkt me aan:
“Maar denk je dat ik dat ook kan, met mijn bedrijf?”
Ik knik:
“Natuurlijk. En daar kun je vandaag al mee beginnen!”
In m’n bedrijf kom ik veel mensen als Sander tegen. Ze besteden (te)veel tijd aan sociale media, maar hebben hun thuisbasis met een goede website, blog en e-mail nieuwsbrief nog niet op orde.
Wil jij ook meer fans voor je bedrijf? Dat begint niet op sociale media, maar met een goede online thuisbasis. En daar kan ook jij vandaag mee beginnen!
Dit artikel is ook verschenen op Internet Marketing Universiteit.
@Aartjan zegt
De Blog, Weggever en Nieuwsbrief Methodiek… http://t.co/xshI81REwb @EllenFaxion heeft gelijk
Marco Schregardus zegt
Ellen,
Ik zit net naar de voetbal te kijken. Jouw voorzet is een voorzet voor open goal voor ons. Spreekwoordelijk koppen wij iedere dag de bal erin. Wij verzorgen een goede nieuwsbrief, voor wat betreft inhoud, frequentie en kwaliteit van aflevering en integratie met social media en websites. Een nieuwsbrief met bijbehorende (klanten) e-mail lijst is een bezit. Veel volgers op de sociale media niet, hoewel het uiteraard wel helpt een band op te bouwen. Je verhaal klopt dus voor de volle 100%
Ellen de Lange-Ros zegt
@Marco: Helemaal eens! Inschrijvers op een nieuwsbrief zijn veel waardevoller dan fans of volgers op sociale media. Die zijn wel leuk om een band mee op te bouwen, maar inschrijvers op je maillijst/nieuwsbrief zijn veel waardevoller. Daar komen veel vaker klanten uit voort. Met name de combinatie van sociale media en nieuwsbrief werkt goed. Maar sociale media zonder nieuwsbrief? Dat is als fietsen met een lekke band. Zie daarover ook dit artikel: https://faxion.nl/2012/waarom-veel-ondernemers-fietsen-met-een-lekke-band/
Martine Bakx zegt
Ik verstuur al meer dan 10 jaar nieuwsbrieven. Ik heb het effect zien afnemen van 95% doorklikkers naar mijn webwinkel tot nog geen 10%. En sinds een halfjaar meer uitschrijvers dan inschrijvers, heb er nu nog net iets meer dan 4.000, was ooit 4.800.
Bloggen heeft daarentegen aan kracht gewonnen. Enkele posts halen de 30.000 views.
Ik vraag me ook af wat de meerwaarde is van een los ebook of checklist. Die info kun je toch in je blog zetten? Als het waardevolle info is trekt dat vanzelf “fans”. Waarschijnlijk om emailadressen te verzamelen voor een nieuwsbrief?
Komt bij dat marketing verschuift van lastig vallen naar gevonden worden. Daar past een blog wel bij en een nieuwsbrief niet.
Ellen de Lange-Ros zegt
@Martine: interessant om te horen hoe groot die verschuiving in de afgelopen jaren op jouw website is geweest. Bedankt voor je info! De meerwaarde van een ebook of checklist is dat het nieuwe inschrijvers voor je emaillijst oplevert. Zo groeit mijn lijst gestaag en is die het afgelopen jaar verdubbeld. Dat was met alleen blogposts nooit gelukt. De verse blogs zorgen ervoor dat mensen m’n nieuwsbrief (met de verse blogs) blijven lezen en zich niet uitschrijven. Juist de combinatie van blog-nieuwsbrief-weggever maakt het zo sterk.