Als business coach zie ik volop ondernemers met een marketing-verslaving. Teveel mensen denken dat meer klanten trekken met meer marketing hun problemen oplost. Dat is een illusie, waarmee je jezelf voor de gek houdt en de problemen in je bedrijf alleen maar groter worden.
Het is niet waar dat je meer geluk krijgt, met meer geld, door meer klanten, door meer marketing te doen. De hele keten geluk-geld-klanten-marketing is een illusie. Een illusie waar momenteel teveel zelfstandigen wanhopig aan vastklampen, waardoor hun dromen niet gaan realiseren. Sterker nog: hun dromen worden er alleen maar meer onbereikbaar door.
Hoe moet het dan wel?
Maar hoe moet het dan wel?
Vaak ligt de oplossing van je uitdagingen niet bij meer marketing. Die ligt op een andere plek:
- Vraag een andere prijs (waardoor je met minder klanten kunt werken en meer geld en tijd overhoudt).
- Ga je werk anders aanbieden (waardoor je minder tijd kwijt bent met gedoe en meer waarde levert aan je klanten).
- Ga minder marketing doen, maar ga wel op de goede plek zichtbaar zijn (waardoor je veel meer lol hebt en marketing je minder energie kost).
- Ga andere geldstromen aanboren (waardoor je direct geld krijgt, naast de trajecten die je met klanten doet).
- Ga je bedrijf en persoonlijke leven anders inrichten (waardoor je minder kosten hebt, veel minder belasting betaalt, of eenvoudig met minder geld een veel royaler leven leidt).
- Ga je dromen helder krijgen (waardoor je die dromen direct gaat realiseren en niet pas ‘later als mijn bedrijf groot is’).
De oplossing ligt op een andere plek.
Als het zo makkelijk was, had je het allang zelf bedacht
Bovenstaande punten klinken makkelijk, maar dat zijn ze niet. Laten we eerlijk zijn: als het zo makkelijk was, had je het allang zelf bedacht en gedaan. Juist omdat het niet zo makkelijk is, blijf je hangen en beland je in een (onterechte) verslaving aan marketing. Dat hoeft niet en het kan anders.
Hoe dan? Dat is iets waar een goede business coach je bij kan helpen. Maar dan wel een coach die je geen marketing-verslaving gaat aanpraten. Een coach die kijkt naar jouw persoon en jouw bedrijf. Die je helpt om daar een prachtig geheel van te maken, dat helemaal bij jou past. Door je echte uitdagingen aan te pakken.
Realiseer je dromen, zonder marketing-verslaving
Ga je zo aan de slag? Dan zul je ontdekken dat het realiseren van je dromen niet iets is voor ‘later’, wanneer je ‘meer klanten’ hebt, omdat je ‘meer marketing doet’. Je stapt uit de bubbel van de marketing-verslaving en landt weer in de echte wereld. Een wereld waarin je dromen makkelijker te realiseren zijn dan je ooit had gedacht.
Jaja, dat werkt voor mij niet!
Ik hoor je denken: “Jaja, je dromen helder krijgen, dat werkt voor mij niet. Mijn dromen zijn nu eenmaal kostbaar”. Dat dacht ik ook.
Zo wilde ik altijd dolgraag een Porsche aanschaffen ‘later als ik rijk ben en een groot bedrijf heb’. Totdat bleek dat ik die auto eenvoudig nu al kon aanschaffen. Via een tip van een klant die me het juiste type auto vertelde, een dealer die me liet zien hoe ik relatief goedkoop zo’n auto zakelijk kon gaan rijden, en een belastingmeevaller die precies uitkwam op het bedrag dat ik nodig had om mijn tweedehands Volkswagen Beetle te vervangen door een echte Porsche.
Daarom rijd ik nu in een roze-blauwe hartjes-Porsche. Om te laten zien dat het werk van je hart niet vaag of soft is, maar financiële en technologische resultaten oplevert. Resultaten die tastbaar en cool zijn. Met hart-werken kun je meer vaart maken, daarom kreeg mijn Porsche haar eigen url: www.eenzaakvanvaart.nl.
Je dromen realiseren? Dat kan nu
Je hoeft niet meer marketing te doen om je dromen te realiseren. Je hoeft niet te wachten tot ‘later als je bedrijf groot is’. Je dromen realiseren met je bedrijf? Dat kan nu al. En jij kunt dat ook. Als je stopt met je marketing-verslaving, en gaat werken aan de dingen die er echt toe doen. Dan gaat jouw bedrijf ook meer vaart maken, met het werk vanuit jouw hart.
En lees dit artikel, waarin je herkent of jij een marketing-verslaving hebt.
Geef een reactie