Het boek ‘5 Star business’ van businesscoach Ninke van der Leck kwam dit voorjaar uit, met als ondertitel ‘verdien wat je waard bent’. Maar is het boek zelf de moeite waard? Dat lees je in deze uitgebreide boekreview.
5 star business – Marketing-truc of echt high end?
Bovenaan de cover wordt het boek aangeprezen door bestsellerauteur Aartjan van Erkel en in het boek staan volop quotes van onder meer een perfectionisme-coach, premium hormoonexpert, high level acountability menotor, en een high end woning- en renovatiebedrijf.
Het is direct duidelijk: in dit boek draait alles om high-value. Maar kan de inhoud dat waarmaken? Of is dit een boek dat met quotes van vriendjes en marketingtrucs de bestsellerlijsten heeft gehaald?
Is ‘5 star business’ echt een goed boek? Is was er razend benieuwd naar en vertel je er alles over.
Ninke van der Leck is pijnlijk eerlijk
Al direct in het eerste hoofdstuk doet Ninke van der Leck een boekje open over haar eigen ondernemerservaringen. Niet over haar grote successen, al gaat het boek daar ook over, maar over een pijnlijke ervaring in haar bedrijf:
“De avond voor dit event ontving ik een mail. Ondertekend door vijf klanten uit mijn meest exclusieve programma. Het was een mail vol klachten. Over mij, over het niveau van mijn coaching en over de resultaten die ze behaalden.”
Ninke van der Leck deelt haar ervaring met andere ondernemers en ontdekte dat ze allemaal worstelen met schaamte en schuldgevoel:
“Deze ondernemers bleken ook periodes gehad te hebben waarbij de angst door de mand te vallen, overheerste. Zij kenden ook het gevoel dat je door de buitenwereld als succesvol wordt gezien, maar dat je zelf het idee hebt maar wat te doen en het succes eigenlijk niet verdient.”
Het delen van haar kwetsbare ervaringen wordt de opstart van de weg naar groei:
“Ik ontdekte dat ik ongemerkt veel concessies had gedaan. Ik had onvoldoende helder wat belangrijk was voor mij als mens en ondernemer.”
Ninke van der Leck
Zes typen ondernemers
Veel ondernemers houden hun struggles graag voor zichzelf. Als business coach ziet Van der Leck patronen in de perspectieven en overtuigingen van cliënten. Ze onderscheidt daarbij zes typen ondernemers:
- De risicomijder
- De pleaser
- De ideeënjager
- Het werkpaard
- De solist
- De eenzame
Moraal van dit deel van het boek: je kunt doorgaan met je oude manier van denken en doen, maar als je niet tevreden bet over de resultaten van je bedrijf, kun je het beter anders gaan doen.
Het werkpaard gelooft dat je hard moet werken voor je geld, werkt hapsnap, staat altijd aan, is bang dat de business instort bij minder werken en houdt anderen of omstandigheden verantwoordelijk voor tegenvallende resultaten.
Ninke van der Leck
Stop met concessies doen
Van der Leck beschrijft hoe ze haar bedrijf heeft opgebouwd, van een bureautje op de overloop naar een goedlopend trainingsbedrijf voor tandartsen, via business coaching met werving via advertenties op Facebook en online webinars, tot persoonlijke high-end business coaching.
“Ondernemen onder je eigen voorwaarden, ik dacht dat ik het al deed. Toch kwam ik tot de ontdekking dat je ongemerkt heel wat water bij de wijn doet. Achteraf kan ik zien dat ik aardig gedreven werd door uiterlijk succes, geld en invloed.”
In de meest ideale situatie kom je als ondernemer volledig tot je recht, maken je klanten hun dromen waar en levert de business een mooie winst op. Van der Leck geeft in haar boek volop tips hoe je dat bereikt. Een belangrijke pijler daarbij is: verhoog je standaarden, geef het beste van jezelf zodat je ook het beste kunt ontvangen.
Dit is een boodschap die me aanspreekt. Ook in mijn praktijk zie ik vaak ondernemers waarbij dit het probleem is. Teveel ondernemers volgen net niet meer helemaal hun eigen waarden, ze werken met klanten waaraan ze niet het beste van zichzelf kunnen geven, en verdienen daarom te weinig.
Verander je mindset met ‘The Work’
Maar hoe verander je dat? Waarom worstelen zoveel ondernemers?
“Als je iets wilt bereiken wat er nu nog niet is, weet dat dit altijd buiten jouw huidige manier van denken en doen ligt. Jouw kansen liggen voorbij wat je nu weet en doet.”
Een hulpmiddel voor Van der Leck bij het veranderen van haar mindset is ‘The Work’ van Byron Katie. Veel business-strategieën zijn immers eenvoudig online te vinden. Maar een helpende mindset zul je zelf moeten ontwikkelen, of met behulp van coaching.
5-Star-Business overtuigingen van Ninke van der Leck
Daarbij raad ze ondernemers aan om alvast te stappen in ‘de meest succesvolle versie van jezelf’. Stel jezelf daarvoor vragen als: Hoe is die meest succesvolle jij? Wat voelt die? Wat doet die?
Succesvolle overtuigingen zijn volgens Van der Leck:
- Ik ben het waard om veel geld te verdienen.
- Hoe minder ik werk, hoe meer ik verdien.
- Het is makkelijker om veel te verdienen dan weinig.
- Hoe minder ik aanbied, hoe makkelijker het wordt.
- Hoe hoger de investering, hoe fijner de klant.
Het is makkelijker om veel te verdienen dan weinig
Kendall Summerhawk – Laura Babeliowsky – Ninke van der Leck
Kiezen voor de bovenkant van de markt
Deze stellingen zijn allang niet meer omstreden. Veel ondernemers wéten wel dat kiezen voor een goedbetalende niche handig is. Maar toch is het moeilijk om klanten die minder te besteden hebben in de steek te laten. In ‘5 star business’ gaat een kort hoofdstukje over kiezen voor de bovenkant van je markt. Zulke klanten zijn niet alleen lucratief, maar hebben zelf ook een hoge standaard, zijn zijn al gewend om succes te behalen en ze hebben ambitiepijn omdat ze hun doelen nog niet realiseren. Van der Leck vertelt vooral dat kiezen voor de bovenkant belangrijk is, hoe je die keus vervolgens maakt komt minder aan bod.
Hoge prijzen vragen volgens Van der Leck
Ook het vragen van hoge prijzen is belangrijk. Hoe ontwikkel je zo’n aanbod? Maak één programma of traject, zorg voor een grote transformatie van je cliënten, maak dat futureproof en schaalbaar, lever je premium aanbod binnen je eigen voorwaarden, en geef je aanbod een wow-factor. Het klinkt allemaal wat algemeen, maar met de voorbeelden uit het boek krijg je alvast wat inspiratie. Daarna moet je het natuurlijk wel zelf uitdenken voor je eigen situatie.
Marketing voor de bovenkant van de markt
In volgende hoofdstukken legt Van der Leck uit hoe je marketing en verkoop doet voor de bovenkant van de markt. Er komen voor de hand liggende thema’s langs als autoriteit, social proof, een vernieuwende visie delen, verhalen vertellen, wederkerigheid, en urgentie. Verder vertelt Van der Leck over de successen die ze zelf had met het delen van het heldenverhaal over haar chronische ziekte en raad ze aan om uit de buurt van trends te blijven, zoals Periscope of Clubhouse.
5 star business en verkopen van een premium aanbod
Het hoofdstuk over verkopen begint met een anekdote, waarin Van der Leck in een gesprek met een potentiële klant binnen 35 minuten een dienst van €50.000 verkoopt. Dit soort verhalen zit handig door het boek verweven: wie wil dit nou niet? Toch is het ook wat me af en toe stoort.
Erger jij je aan de hoge bedragen?
Natuurlijk is het slim om niet voor de onderkant van je markt te werken, met mensen die je aanbod niet waarderen. Natuurlijk kun je als ondernemer werken aan je eigen mindset. En het vragen van hogere prijzen is allang geen taboe meer in ondernemersland. Ook marketing voor je beste fans is slim.
Maar: alles in het boek van Van der Leck draait om écht hoge bedragen. Zelf heeft Van der Leck er voor gekozen om alleen te werken met mensen die minimaal €300.000 omzetten. Daar is niks mis mee. Dat mag ze doen, haar bedrijf is haar keuze.
Je kunt je als lezer afvragen: vind ik het inspirerend om een boek te lezen waarin alles draait om zulke hoge bedragen? Voor Van der Leck is dit geen issue: spreekt jou dit niet aan, dan ben je niet haar potentiële klant. Voor jou als lezer is het wel een relevante vraag om jezelf te stellen.
Door het boek kun je het gevoel krijgen dat je hoort bij ‘de onderkant’ of geen écht bedrijf hebt, als je geen miljoenen verdient. Dat is natuurlijk niet zo. Ondernemers zijn er in alle soorten en maten. En royaal leven, op je eigen voorwaarden, kan ook met alle soorten inkomen. Voor sommigen is een omzet van een miljoen krap, terwijl een ander royaal leeft van €50.000.
Er is meer tussen miljonair en worstelen
Voor mij is dit een kritiekpuntje op het boek. Dat Van der Leck er zelf voor kiest om zich te richten op ondernemers die al tonnen verdienen, is prima. Daar is zij in haar element. Maar er zijn ook andere succes-modellen. Er is een groot vruchtbaar ondernemersgebied tussen worstelen en een miljoenenbedrijf.
Ik heb als business coach voor zzp-ers vaak ondernemers begeleid voor wie enkele tienduizenden euro’s omzet het verschil maakte tussen worstelen en royaal leven. Bedenk zelf eens wat €30.000 extra omzet (zonder veel extra kosten, want die heb je al gedekt uit je basis-omzet) voor je betekent. Je kunt jezelf per direct een hoger salaris uitkeren, een fijne vakantie boeken, beleggen voor later, investeren in de dingen die voor jou belangrijk zijn. Veel zzp-ers hoeven helemaal geen miljoenenbedrijf om royaal te leven.
Ook werk ik regelmatig met zzp-ers die denken dat ze een miljoenenbedrijf willen, om er onderweg achter te komen dat het eigenlijk niet meer hoeft. Zodra ze meer dan genoeg verdienen, worden andere dingen belangrijker. Zoals zichtbaar worden met eigen diensten, in plaats van interim klussen blijven doen voor anderen. Of je bedrijf zo neerzetten dat je meer vrije tijd hebt, en die zinvol invullen met dingen die je echte voldoening geven.
Die nuance vind je niet in dit boek. Voor mij was het boek sterker geweest als het zich niet had beperkt tot miljonairs-wit en worstel-zwart, maar ook de mooie kleuren van het tussengebied had laten zien.
Is het boek daardoor slecht? Zeker niet. Kun door de hoge bedragen heen kijken, dan geeft Van der Leck een aantal goede adviezen om je bedrijf te laten groeien door te focussen op waardevolle klanten. Natuurlijk zijn de adviezen beperkt uitgewerkt, en moet je na het lezen van het boek alsnog veel zelf bedenken. Toch geeft het boek mooie aanzetten, zeker met de extra bonussen die je kunt downloaden onder het achterlaten van je mailadres.
Duurzaam?
Door het boek heen verweeft Van der Leck haar eigen luxe leven: reisjes naar Bali, Zuid Afrika, of de VS. Als lezer anno nu vraag ik me daarbij af: hoe zit het met duurzaamheid? Ik heb geen problemen met een luxe leven, zoals een tuinvrouw of huishoudster voor drie dagen per week. Dat zorgt voor inkomen voor andere mensen. Maar ongelimiteerd vliegen voelt voor mij anders. Kun je dat in deze tijd van klimaat en crisis nog voor jezelf verantwoorden? Ik had het interessant gevonden als Van der Leck daar meer over had gedeeld.
“Ik ben nu succesvol en dat kan ik jou ook leren!”
Het boek ‘5 star business’ heeft een archetypische succes-coaches-verhaallijn, die grofweg neerkomt op: ‘Vroeger was ik net als jij, en was ik ook ongelukkig. Kijk, dit was mijn worsteling.’ Waarna de auteur/coach/goeroe vertelt wat er vroeger misging en hoe akelig dat voelde. Door de geëtalleerde emoties voel je connectie, verbinding, en compassie voor de goeroe, die het blijkbaar ook allemaal niet op de rit had.
Vroeger was ik net als jij, ook ongelukkig!
De lelijk-eendje-verhaallijn
Na de ellende en problemen heeft deze verhaallijn een omkering: ‘Nu ben ik succesvol. Dat doe ik op deze manier. En die manier kan ik jou ook leren, als je mij je geld geeft en een programma bij me volgt!’ Kortom: ik werd van lelijk eendje een prachtige zwaan, die transformatie kun jij bij mij kopen.
De lelijk-eendje-verhaallijn als fundament van business coaching
De lelijk-eentje-verhaallijn komen we in de business coaching (helaas!) vaak tegen. Veel succesvolle coaches komen in hun content niet verder dan het uitgebreid vertellen over hun eigen struggles en etaleren hun emoties uitgebreid. Ze zijn Kwetsbaar en Open. Zo verbinden ze grote aantallen volgers, met hun zogenaamde Eerlijke verhaal. Met daaronder steeds de boodschap: ‘Nu ben ik succesvol. En dat kan ik jou ook leren. Als je dat dure programma bij mij koopt.’
Nu ben ik succesvol. En dat kan ik jou ook leren. Als jij dat dure programma bij mij koopt.
De van-lelijk-eendje-naar-succesvolle-zwaan-verhaallijn
De ene succesformule of breder kijken?
In mijn studie Technische Bedrijfskunde leerde ik de ‘contingency theory’, met als motto ‘it all depends’; wat een succesvolle strategie is, verschilt per bedrijf en markt. We leerden verschillende typen markten en organisaties analyseren, en oplossingen te ontwerpen die per situatie verschilden.
Die nuancering vind je niet terug bij de lelijk-eendje-business-coaches. Zij hebben hun eigen succesformule gevonden en dat is wat ze prediken. Het wordt een ‘one size fits all’ formule.
Ninke van der Leck is gestopt met wat ze destijds predikte
In ‘5 star business’ herkennen we deze lelijk-eendje-verhaallijn helemaal. Maar is het daardoor een slecht boek? Nee, zeker niet. De lessen die Van der Leck de afgelopen jaren opdeed met het vereenvoudigen van haar business zijn prima. Ze stopte met fanatieke Facebook advertenties en een groot team, die haar tienduizenden euro’s per maand kosten. Ze stopte met het eindeloos herhalen van dezelfde webinars, die voor haarzelf natuurlijk bloedsaai waren geworden. Ze stopte met de online community, met ontevreden klanten.
Die omkering in haar bedrijf is een verstandige keus van Van der Leck. Ook hoe ze nu werkt is slimmer: een eenvoudig businessmodel, goedbetalende klanten die weinig tijd vragen, een klein team met lagere kosten. Het is interessant om andere ondernemers die versimpeling ook te leren, zeker als ze je daar goed voor betalen.
Toch gaat het een beetje wringen als je dit leest. Want een paar jaren terug was adverteren op Facebook en volop online marketing nog de succesformule die Van der Leck predikte en haar klanten leerde. Als lezer zou ik meer willen weten over die omkering. Waarom liet zij zich door een businesscoach verleiden tot dit pad, dat niet bij haar bleek te passen? Hoe werd ze opgezweept door haar mastermind-maatjes om zichzelf voorbij te rennen? Wat bracht het haar wel? Maar zo open is Van der Leck hierover niet. Ze vertelt summier over de omkering in haar business, maar houdt de oude problemen beknopt. Hierin zijn de lessen die we van haar kunnen leren beperkt.
Lessen van de zwaan
Waar Van der Leck wel expliciet over is, is haar nieuwe manier van werken. Eenvoudiger, winstgevender, leuker. Ze legt uit hoe zo’n high-value-bedrijf er uitziet en wat het van je vraagt. Herken je de lelijk-eendje-verhaallijn, dan blijven deze lessen-van-de-succesvolle-zwaan interessant en zijn ze het lezen waard.
Dat ‘5 Star Business’ één succesformule deelt, is een beperking die overigens niet zo erg is. Mits je je er van bewust bent. Ben jij gek op persoonlijke verkoop, hou je van hoge prijzen vragen, wil je werken met een klein team en niet teveel tijd aan je bedrijf besteden? Dan zijn de lessen uit het boek het lezen waard.
Er zijn ook andere succesformules
Besef als lezer van ‘5 Star Business’ dat er andere formules zijn. Hou je van online verkopen zonder persoonlijk contact? Hoef je geen miljoenen te verdienen en zijn je wensen meer bescheiden? Of werk je graag tijdelijk in een intensief traject binnen een grotere organisatie? Dan zijn er andere succesformules die beter bij jou passen. Verwacht van ‘5 Star Business’ geen nuancering, of alternatieve strategieën.
Wat wordt de succesformule over een paar jaren?
Bij het lezen van het boek bekruipt je wel wat twijfel: we lezen over de mooie-zwaan-succesformule anno 2021 van Van der Leck, haar strategie van 2019 is inmiddels het lelijke eendje. Hoe zou haar succesformule over een paar jaren er uitzien? Gaat er een opvolger van het boek komen, waarin ze weer afstand neemt van wat ze nu met veel overgave vertelt?
Is ‘5 Star Business’ de moeite waard?
Is het boek de prijs van bijna €30 waard? Ik vind het een flinke prijs voor een pocket die je in een paar avonden uitleest. Aan de andere kant: ben je ondernemer, dan zijn dit zakelijke kosten die je van je belastigaangifte aftrekt. Haal je één goed idee uit het boek, dan verdient zich honderdmaal terug. Marketing-expert Seth Godin zegt ‘a book is a bargain’; dat geldt ook voor ‘5 Star business’.
Verwacht bij dit boek geen doorwrochte marketing-theorie, wetenschappelijke onderbouwing, of verschillende strategieën; dat hoeft ook niet. ‘5 Star Business’ is anekdotisch opgebouwd, met voorbeelden uit het eigen leven en de praktijk van Van der Leck. Daardoor geeft ze je het gevoel dat je mee mag kijken over haar schouders, bij haar eigen worstelingen. Je leest het boek vlot uit en het zet je aan tot reflectie op je eigen praktijk en mindset.
Een sterk punt van het boek vind ik het gaan staan voor je waarde, die waarde durven vragen aan cliënten, en het eenvoudige businessmodel. Ook het advies om pro-actief te werken aan je eigen mindset is relevant.
Wil je meer lezen over high-end-ondernemen en voel je je niet overvallen door de hoge bedragen die voor Van der Leck de standaard zijn? Dan is ‘5 Star Business’ zeker een aardig boek. Waarna je het natuurlijk in de praktijk moet gaan brengen in je eigen bedrijf. Het boek van Van der Leck geeft je wat inspiratie en één succesformule. Het is aan jou om er daarna je eigen mix van te maken, die helemaal bij jou past.
Laten we eerlijk zijn: succesvol word je nooit door de formules van een ander te kopiëren. Echt succes krijg je alleen door je eigen pad te vinden. Daar zal Ninke Van der Leck het helemaal mee eens zijn.
Geef een reactie