“Maar jij snijdt nog gewoon beginnerslepels!”
De opmerking was oprecht. En waar.
Maar ik vond hem niet leuk.
Ik was een paar maanden ervoor begonnen met lepels snijden en inmiddels had ik tientallen lepels gemaakt. Apetrots was ik, mijn familie vond mijn lepels heel knap. Totdat ik mijn lepels aan een meer ervaren lepelsnijder liet zien. Hij constateerde dat ik nog een beginner was. Toen hij zijn eigen lepels liet zien, zag ik het ook. Zijn lepels waren beter. In hoofdlijnen leken ze op de mijne: ze hadden ook een kom en een steel. Maar ze waren sierlijker, strakker gesneden, verfijnd. Mijn eigen werk leek opeens lomp.
Wat een geklungel! Te weinig voortgang
Ik liet me niet uit het veld slaan en bleef lepels snijden. Maar bij elke lepel werd ik kritischer. Ging beseffen dat het veel beter zou kunnen. Toen werd ik het zat. In mijn eentje werken voelde als geklungel. Ik ging maar langzaam vooruit. Maakte keer op keer dezelfde fout, maar wist niet hoe het anders kon.
Na een paar dagen frustratie hakte ik de knoop door: zo wilde ik het niet langer. Ik wilde beter worden. Het vak echt goed leren! Maar hoe?
Ik trok de stoute schoenen aan en schreef, met kriebels in mijn buik, een mail naar één van de beste lepelsnijders die ik kende. Ik vroeg of hij me persoonlijke begeleiding kon geven, in een langer traject. Dat was wat ik nodig had. Binnen een paar uren reageerde hij en wilde graag helpen.
Leren in een stroomversnelling
Een maandje later ging ik bij hem langs voor onze eerste lesdag. Vanaf dat moment kwam mijn houtsnijwerk in een stroomversnelling. Natuurlijk leerde ik beter snijden. Maar het leuke was dat niet alleen mijn snijtechniek veranderde. Ik leerde veel meer. Dingen waarvan ik zelf nog geen besef had, maar die de meester me tussen neus en lippen door uitlegde. Over de stappen om een lepel te maken. De lijnen in een goed ontwerp. Hoe een lepel verstopt zit in de takken van een boom zit; welke stukken van een boom je het beste kunt gebruiken.
Het is interessant om te zien dat werken met een lepelmeester lijkt op werken met een business coach.
Nieuwe details leren zien
Bij de lunch aten we van houten lepels van de beste lepelsnijders uit Europa en prachtige mokken. Hij leerde me beter kijken naar zulke lepels. Ik ging details zien die me daarvoor nooit waren opgevallen. Details waarmee mijn eigen lepels een stuk beter werden. Hij vertelde over de lepelfeesten die er in heel Europa worden georganiseerd. Dat klonk zo cool, dat ik al snel tickets voor buitenlandse lepelfestivals boekte.
Mijn hele leven werd leuker
Dit jaar ga ik naar zes verschillende lepelfestivals, in vijf landen. Daar leer ik weer volop nieuwe dingen en ontmoet interessante mensen. Ik ben gaan kamperen in een klein tentje in de natuur. Tijdens zulke weekeinden schrijf ik aan mijn boek en geniet ik volop. Om de weekeinden daarna te genieten van het traditionele weekeind op het sportveld met mijn gezin.
Door het werken met de meestersnijder werden mijn lepels in korte tijd enorm veel beter. Ik genoot van de vooruitgang, van alles wat er te leren was. Maar het ging allang niet meer alleen over lepeltjes. Ik leerde over een andere manier van leven, met andere mensen, op andere plekken. Ik had één van de leukste zomers ooit. Mijn hele leven werd beter, doordat ik hulp van de meester had gevraagd.
Waar kom jij niet doorheen?
Toen ik terugkeek op de afgelopen maanden en mijn stormachtige ontwikkeling in het lepelsnijden, besefte ik: zo gaat het vaak in het leven, als je de stap durft te nemen en kiest voor samenwerking met een goede meester.
Ook in mijn werk zie ik het. Als business coach werk ik volop met enthousiaste ondernemers, die zelf al heel veel hebben uitgevonden en gedaan. Ook zij lopen vast; beseffen dat ze het anders willen. Ze snappen dat ze daar alleen niet doorheen komen. Daarom vragen ze mijn hulp, omdat ze niet meer willen blijven hangen, niet meer alleen willen worstelen.
Anders leren kijken naar je bedrijf
In een traject met mijn cliënten leer ik ze anders kijken. Niet naar lepels, maar naar hun bedrijf. Ze gaan details in hun bedrijf opmerken die hen daarvoor ontgingen. Ze beseffen dat die ene klant helemaal niet zo leuk is om voor te werken, maar die andere wél. Ze gaan beter aanvoelen van welke klanten ze echt energie van krijgen, wie hun fans zijn. Ze gaan zien waar hun beste klanten verstopt zitten in de wereld; met welke mensen ze het beste kunnen werken.
We maken samen een plan hoe ze meer van die leukste fans gaan aantrekken. We verzinnen een nieuw aanbod, waar die fans graag goed voor betalen. Zo veranderen hun klanten, hun bedrijf, hun aanbod, hun werkdag, hun financiën.
Vaak verandert ook het leven van mijn cliënten. Ze gaan weg bij een partner die niet meer goed past, maken een droomreis, vinden nieuwe woonruimte, of gaan investeren in nieuwe dingen. Ze ontdekken een andere manier van leven, met meer rijkdom en plezier.
Hoe frustratie je helpt bij die eerste stap
Waar beginnen al die veranderingen? Met iets heel moois: met frustratie! Met het besef dat je zelf met al je enthousiasme al heel veel hebt gedaan. Dat je geen beginner meer bent. Maar dat je ook snapt dat het nog veel beter kan. Je bedrijf en werk kunnen anders. Mooier, groter, liever, sterker, zachter of intuïtiever. Je werk kan je méér energie geven dan het nu doet.
Het kan zoveel leuker! Maar hoe bereik je dat? Als je eerlijk bent tegen jezelf, weet je dat je daar alleen niet doorheen komt. Dat is waar een goede meester je bij kan helpen. Die meester wil ik graag voor je zijn.
Dat ene spannende mailtje was de eerste stap
Als ik nu terugkijk op het afgelopen jaar, is dat ene spannende mailtje naar de meester een geweldige zet geweest. Daarmee gaf ik mezelf een enorme duw in een fantastische richting. Het werd allemaal mooier en leuker dan ik vooraf had kunnen verzinnen.
Hoe zit dat met jou? Gun jij jezelf en je bedrijf ook zo’n stap? Blijf je worstelen met wat er nog niet lukt? Of durf je een mailtje te sturen? Ik help je graag! Bijvoorbeeld met een gratis GroeiScan, dat is een telefonisch gesprek van 30-45 minuten. We bespreken samen waar je staat, welke stappen je kunt zetten en of ik je daarbij kan helpen. Klik hier voor meer informatie over de GroeiScan en om je aan te melden. Durf jij het aan om dat mailtje te sturen?
Geef een reactie