Hoe herken je een goede coach of trainer in de hectiek van online media?
Met de boodschappentas in mijn hand loop ik van de supermarkt naar huis. Als ik voorbij de kerk wandel, bots ik bijna tegen een bord midden op de stoep: ‘aikido demonstratie om 14 uur’. Ik check de tijd en de datum: het is nu.
Aikido ken ik niet, maar ik heb er wel eens van gehoord. Nieuwsgierig kijk ik naar het pand waar het bord staat. Een dame in de deuropening ziet me kijken: “Wil je kijken naar onze demonstratie? Kom maar binnen!” Ik knik beduusd, loop achter haar aan, zet de boodschappentas in een gang en wandel voor het eerst van mijn leven een dojo binnen.
Even later stapt dezelfde dame de mat op. Ze pakt een zwaard, gelukkig wel van hout, en een lange stok, een jo genaamd. Terwijl ik naar haar demonstratie kijk, weet ik opeens zeker: dit wil ik ook kunnen en dat wil ik leren van jou!
Zo geschiedde. Jaren na deze demonstratiemiddag wandelde ik de dojo weer binnen. Om aikido te gaan leren. Van sensei (het Japanse woord voor ‘meester’) Francisca, die ik de middag met de boodschappentas had ontmoet.
Je weet in een flits: van jou wil ik het leren!
Soms is het makkelijk om een goede leraar te vinden. Dan weet je in een flits: dit wordt mijn meester, van jou wil ik het leren. Soms is het lastiger. Bijvoorbeeld bij het vinden van een goede coach voor je bedrijf. Waar moet je op letten? Hoe weet je of iemand je echt verder helpt?
Het essentiële kenmerk van een goede coach voor jouw bedrijf
Als het gaat om business coaches, zijn er grote verschillen. Een goede coach helpt je om stappen te zetten in je bedrijf die je zelf niet had bedacht, vaak veel sneller dan je alleen was gelukt. Er zijn ook minder goede coaches: vooraf heb je hoge verwachten maar na afloop is er weinig veranderd in je bedrijf, werk en leven. Kun je vooraf vaststellen wat een goede of slechte coach is? Niet altijd, maar vaak wel. Hoe doe je dat?
Er is één essentieel punt, dat bepaalt of een coach de moeite waard is. Het is interessant dat je dat verschil direct kunt zien, maar dat veel mensen er overheen kijken.
Wat is dat essentiële kenmerk waaraan je de goede coaches herkent?
Op Facebook en online media zie je volop berichten van business coaches en mensen die je van alles willen leren: van online programma’s lanceren tot high end ondernemen of passief inkomen opbouwen via het internet. Wie moet je kiezen? De één ziet er nog beter uit dan de ander. Allemaal hebben ze een goedlopend bedrijf met klinkende successen. Maar zijn ze ook een goede coach voor jouw bedrijf? Hoe kom je daar achter?
Dat is minder ingewikkeld dan je denkt. Er zijn namelijk nogal wat wannabee-coaches, die massaal dezelfde fout maken.
De ene fout, die alle wannabee-coaches maken
Wat is de fout, waaraan je de wannabee-coaches herkent? Dat is simpel: ze praten vooral over zichzelf. Over hun eigen successen, hun eigen grote inkomen, of de ‘mindset’ die daarvoor nodig zou zijn en die zij je wel eventje leren.
Zulke coaches hebben aansprekende verhalen: ‘vroeger was ik ook lelijk, ongelukkig en arm, net als jij. Maar nu heb ik een miljoenenbedrijf en maak ik fantastische reizen. Koop mijn programma en word ook miljonair’.
OK, ik chargeer. Een beetje.
Uitermate bedreven in het verkopen. Van zichzelf
Maar in essentie is dit hoe het te vaak gaat. Ze spiegelen je mooie verhalen voor over zichzelf. Aangevuld met plaatjes van een tropisch strand, of een volle eventzaal. Als je niet beter weet, denk je: daar moet ik bij zijn. Die is succesvol, die kan het mij ook leren. Totdat je ziet waar het om gaat: dit is geen succesvolle coach… dit is een razend slimme marketeer!
Het is iemand die uitermate bedreven is in het verkopen van zichzelf. Met gestileerde fotoshoots die er spontaan uitzien, doordachte posts waarin de eigen foutjes altijd sympathie moeten opwekken en de eigen successen breed worden uitgemeten. Het liefst met een indrukwekkend omzetcijfer over het eigen ‘miljoenenbedrijf’, dat achteloos maar steevast wordt genoemd.
Gestileerde fotoshoots en zogenaamde ‘spontane’ berichtjes op Facebook
Dat die miljoenen zijn verdiend over meerdere jaren, en dat het gaat om bruto omzet waar alle kosten nog vanaf moeten? Dat er een team is ingehuurd die ‘spontane’ berichten op Facebook programmeert voor de maximale impact? Dat er uit een lange fotoshoot zorgvuldig een paar shots worden bewerkt en gedeeld? Dat vertelt het marketing-verhaal eventjes niet.
De zielige-meisjes-marketeers
Een aparte categorie onder de marketeer-coaches zijn de zielige-meisjes-marketeers. Ze hebben steevast een emotioneel verhaal, waarmee ze je hun emotionele rollercoaster inlokken. Daarna gaat het verhaal alle kanten op: dieptepunten, hoogtepunten (een hoog omzetbedrag dat jou hebberig maakt), ziekte, bedrog, strijd, gezinsperikelen, ruzies en misverstanden, alles komt langs. Om er met de emotionele rollercoaster voor te zorgen dat je je gezonde verstand verliest en haar wereld wordt ingezogen.
Denk je dat de emo-marketeer echt in je is geïnteresseerd?
Tja, wat denk je zelf: is dit een goede inhoudelijke coach, die jou helpt om je bedrijf te verbeteren? Denk je dat zo’n ego-marketeer überhaupt is geïnteresseerd in jouw bedrijf en jouw worstelingen, nadat je je geld naar haar hebt overgemaakt?
De inhoudelijke goede coaches en fijne copywriters
Moet je dan niets meer geloven en online geen mensen meer volgen? Zo treurig is het gelukkig niet.
Naast elke marketeer-coach die over de eigen successen vertelt, zijn er tientallen inhoudelijk goede coaches, prachtige trainers en fijne copywriters die je de kneepjes van het vak leren. Eerlijke mensen met bakken vol online ervaring.
Tientallen goede inhoudelijke coaches en eerlijke mensen met bakken vol online ervaring
Zij dwepen niet met egocentrische emoties, maar vertellen je gewoon hoe het zit. Met eerlijke verhalen, mooie anekdotes van klanten waarmee ze werken, en goede tips. Zulke mensen zijn goud waard om te volgen. Elk bericht inspireert je, zet je aan het denken, helpt je verder.
Ook zulke coaches praten over zichzelf, maar niet om zichzelf te verheerlijken. Ze delen hun ervaringen om jou te helpen. Hun berichten hebben een les, waar jij wijzer van wordt.
Ga je met zo’n coach werken, dan ga je grote stappen zetten. Zowel met je bedrijf als in je leven. Zo’n inhoudelijke sterke coach inspireert je om te groeien, met je bedrijf en als persoon.
De vrije val van online ondernemen
In het jaar dat ik met mijn boodschappentas de aikido-dojo binnenliep, zette ik ook mijn eerste stappen in de online wereld. Sindsdien is de wereld razendsnel veranderd. Dankzij mijn meesters heb ik van alles over aikido geleerd; ik deins niet meer terug voor een vrije val. Maar soms lijkt het alsof online ondernemen ook in een vrije val is beland.
Waar online marketing nog geen decennium geleden begon met fijne content door mensen die wisten waar ze het over hadden, zie ik steeds vaker emo-verhalen van marketing-ego-trippers de overhand krijgen.
Maakt dat me droevig? Soms. Maakt het me boos? Soms ook.
Gelukkig duurt dat maar even. Dan denk ik aan alle mooie lessen die ik de afgelopen jaren leerde. Over online marketing, content maken voor je echte fans, waardevolle producten aanbieden als éénpitter waarmee je veel mensen bereikt. Als zelfstandige een gezond bedrijf neerzetten, waar je goed van kunt leven en het werk van je hart kunt doen.
Ik denk ook terug aan mijn lessen in de aikido-dojo: connectie houden met de ander, meebewegen met de energie, regie houden vanuit je eigen kern en intentie. Het zijn lessen die voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Er zo veel moois, slims en bruikbaars in de online wereld
Ben ik boos of droevig over de vrije val in online marketing-land? Ja, maar nooit lang. Dan bedenk ik: online marketing is te mooi om door wat emo-marketing-meisjes te laten verkwanselen. Er is zo ontzettend veel aardigs, slims en bruikbaars in de online wereld.
Laten we daar trots op zijn, en er met zijn allen elke dag weer wat goeds aan toevoegen. Door connectie te maken met echte fans, door moois te delen, door lief te zijn voor elkaar. Door elkaar te laten zien welke coole dingen er mogelijk zijn.
Zoals sensei Francisca mij destijds binnen een paar minuten de schoonheid van aikido liet zien en er mijn hart voor opende. Zo eenvoudig maar krachtig kan de inspiratie van een echte meester zijn.
Dies zegt
Herkenbaar artikel Ellen! Mooi dat je schrijft over de wereld van business coaches, dat lees ik niet vaak.