Op m’n gemak wandel ik door het grote warenhuis. Ik kijk naar de nieuwe kleding en schoenen, maar eigenlijk vermaak ik me minsten zoveel met de mensen om me heen. Bij de paskamers staat een pubermeisje een spijkerbroek te passen. Als verliefd strijkt ze over de stof van de broek en ze krijgt een besliste trek rond haar mond. Deze broek moet ze hebben. Dat is aan haar hele lichaamstaal te zien. Anders hoort ze er straks niet bij op het schoolplein. Met deze broek zal die leuke jongen vast wel verliefd op haar worden. Het lijkt een puberaal tafereeltje, maar helaas zie ik in veel serieuze organisaties hetzelfde gebeuren.
Dan gaat het natuurlijk niet om spijkerbroeken. Maar bijvoorbeeld wel om sociale media. Veel organisatie willen niet achterblijven op het grote ondernemers-schoolplein. Ook zij willen er bijhoren, met de nieuwste rages meedoen. En dus investeren ze in sociale media. Een mooie pagina op Facebook, een twitteraccount of een tool om online buzz te volgen. Zo zijn ze weer helemaal bij de tijd. Denken ze.
Hoe hou je je nieuwe Facebook pagina levend?
Helaas is de werkelijkheid weerbarstiger. Na het optuigen van de Facebookpagina lukt het vaak nog wel om in korte tijd veel fans te krijgen. Het weggeven van een begerenswaardige iPad via een leuke actie doet wonderen. Maar dan? Hoe hou je die pagina met een paar duizend volgers levend? Of hoe zorg je ervoor dat je twitteraccount de goede volgers trekt en dat je niet alleen wordt gevolgd door spammers die hun spullenboel aan jou kwijt willen? Sociale media lijken een wondermiddel. Maar zullen die interessante nieuwe klanten dankzij zulke tools echt verliefd op je worden?
Populair worden gaat niet vanzelf
Populair zijn op het schoolplein heeft met veel meer te maken dan alleen het goede merk spijkerbroek. Het gaat ook om uitstraling, om echte interesse in andere mensen. Hetzelfde geldt voor het opbouwen van een goede band met je klanten. Sociale media lijken op die hippe spijkerbroek. Je denkt dat populariteit dan vanzelf gaat, dat je dan wel een boeiend sociaal klanten-leven krijgt. Natuurlijk werkt het niet zo.
Voor een goede band met enthousiaste klanten is veel meer nodig. Sociale media kunnen daarbij helpen, maar zijn nooit het startpunt. Het begint met jezelf, met de waarde die je aan klanten biedt. Aan de relaties die je opbouwt. Heb je dat op orde? Dan kunnen sociale media daarna zorgen voor enorme versnelling en groei. Pak je het op die manier aan? Dan zijn sociale media veel meer dan een modegril en zorgen ze er voor dat je als bedrijf echt modern voor de dag komt. Daar kan geen hippe spijkerbroek tegenop!
Geef een reactie