Vorig jaar besloot ik het roer om te gooien. Ik was bijna vier jaar zelfstandig en werkte nog regelmatig in interim klussen voor grote organisaties. Aan de ene kant prima: lekker meedraaien in een team met leuke mensen. Aan de andere kant minder leuk: toch weer op kantoortijden voor een ander werken. Ik besloot dat het mooi was geweest. Ik nam de sprong en besloot volop te gaan voor m’n eigen producten en diensten, zoals m’n slimme surveys. Nooit meer interim. Maar zou dat lukken?
Ik ben nu een jaar verder en maak de balans op. Ik heb een fantastisch jaar achter de rug. Een mooie omzet, veel klanten en leuker werk dan ooit. M’n sprong in het diepe heeft veel opgeleverd. Wat heb ik precies gedaan en waarom is mijn succes geen toeval?
De groei begint online
De aanjager voor m’n groei lag online, bij m’n blog en sociale media. Begin 2010 integreerde ik m’n blog met m’n nieuwe bedrijfssite. Dat leverde direct veel meer bezoekers op. Op m’n website bied ik een gratis ebook en een aantal onderzoeksrapporten, waarmee ik het mailadres van geïnteresseerden krijg. Twee maal per maand verstuur ik m’n nieuwsbrief. Niet over mezelf, maar altijd met interessante inhoud voor m’n lezers. Daarbij bleef ik stug doorgaan met bloggen, minimaal drie maal per week. Het zorgde voor een gestage groei van lezers op m’n blog en aanmeldingen voor m’n nieuwsbrief.
Niet iedereen vindt me leuk
Niet dat iedereen me leuk vindt. Van de mensen die zich ooit heeft ingeschreven op m’n nieuwsbrief, schrijft 30% zich na verloop van tijd weer uit. Geeft niets. Het moet een feestje blijven. Vind je het niet meer leuk, dan ben je altijd vrij om te vertrekken. De mensen die overblijven, zijn m’n echte ‘fans’. Ze houden van mijn ‘muziek’, de verhalen die ik vertel en de producten die ik bied. Voor hen bied ik meerwaarde, hen wil ik verder helpen.
De feedback van de fanclub
Zo groeide m’n ‘fanclub’, de groep trouwe lezers die ik inmiddels als m’n maatjes beschouw. Ze geven me feedback. Vaak niet online, maar wel in de wandelgangen. Ze vertellen welke blogposts ze goed vinden, welke columns ze geprint boven hun bureau hebben hangen, met welke foto’s ze hun managers bestoken. Maar ze vertellen ook over hun eigen worsteling met hun klant. Ze vertellen welke informatie ze missen, waar ze vastlopen. Het is waardevolle feedback, die mij ook verder helpt. Het leert me waar mijn klanten echt op zitten te wachten, hoe ik ze nog beter kan helpen. Uit die wisselwerking ontstaan weer nieuwe producten, zoals m’n GroeiWorkshops.
Nooit meer koude acquisitie
Ik merk dat ik mijn bedrijf op een bijzondere manier draaiend kan houden. Met sociale media en een blog. Met een eenvoudige maillijst met tweewekelijkse nieuwbriefs. Hiermee kan ik een grote groep mensen gratis met me kennis laten maken, zonder dat ik een groot marketingbudget nodig heb. Met m’n ebooks en blog bied ik een gratis-snuffelversie van mezelf. Potentiële klanten kunnen vrijblijvend kennismaken. Hebben ze na verloop van tijd een survey of advies nodig? Dan weten ze me te vinden. Koude acquisitie doe ik nooit meer, salesgesprekken zijn altijd met interessante mensen.
Het is geen toeval, maar welbewust georganiseerd
Deze vorm van marketing lijkt kinderlijk eenvoudig, maar is verrassend effectief. Mijn fanclub bestaat op dit moment uit zo’n 1.000 mensen die ik direct kan benaderen en mij direct weten te vinden. Het blijkt genoeg voor een gezond en bloeiend bedrijf, zoals Kevin Kelly in dit artikel al voorspelde.
Het fascinerende is, dat dit succes geen toeval is. Het is gebaseerd op de wetten van de nieuwe economie, waarbij nieuwe media een aanjager zijn. Het is welbewust georganiseerd. Het is geen talent, het is een kunde. Het berust op kennis die jij ook in jouw organisatie kunt toepassen.
Ook jouw organisatie kan groeien dankzij je fans
Het goede nieuws? Dat kun jij dus ook! Of je nu éénpitter bent, werkt in het MKB of bij een grote organisatie: ook jij kunt bewust een fanclub opbouwen. Ook jij kunt je fans direct benaderen en zo een gezond bedrijf opbouwen. Ook in recessietijd. Of misschien wel juist in recessietijd.
Eva zegt
Wat een mooie invalshoek voor marketing ! Een prachtig voorbeeld van een win-win-win situatie. Lage kosten voor de verkoper; een hoge tevredenheid bij de afnemer en rust voor de ongeintereseerden. Geweldig!