Gisteren werd het nieuwste boek van Timothy Ferris bekend gemaakt, de beroemde auteur die naam maakte met boeken als de vierurige werkweek en the 4-hour body. Maar is Ferris eigenlijk wel een auteur; is hij een vakman die boeken schrijft? Hij is veel meer. Zo heeft hij z’n nieuwe boek zelf uitgegeven met Amazon.com, zonder tussenkomst van een uitgever. Ferris is dus ook ondernemer. Maar bovenal vind ik hem vermakelijk, hij weet je altijd te entertainen. Hij is een artiest. Met z’n vrolijke blog, enthousiaste verhalen of bizarre experimenten op zichzelf.
Je moet je klanten entertainen
In de nieuwe economie wordt zo’n rol voor ons allemaal belangrijk. Klanten hebben veel producten of diensten niet meer echt nodig. We hebben eten genoeg, kleding genoeg en allemaal een dak boven ons hoofd. Veel zaken worden verkocht omdat ze ‘leuk’ zijn, omdat we ons ermee vermaken. Om een goede boterham te verdienen is het allang niet meer genoeg om alleen een goede vakman te zijn, om goede boeken te schrijven. Je moet ook een goede ondernemer zijn, en de waarde van je diensten begrijpen. Maar vooral moet je je klant weten te vermaken. Je moet artiest worden.
Zo word je artiest
Veel professionals schrikken daar van. Ze zijn gewend dat het voldoende was om een vak te leren. Daarmee verdienden ze hun boterham. Maar dat is niet meer genoeg om je in de komende jaren van je vakgenoten te onderscheiden. Daarvoor is meer nodig. Je moet artiest worden. Maar hoe pak je dat aan?
Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Wat je je moet beseffen, is dat je geen grote artiest hoeft te worden. Je hoeft niet in De Wereld Draait Door te staan. De kranten hoeven niet over je te schrijven. Een klein podium, met een klein publiek is al voldoende om een uitstekende boterham te verdienen. Met sociale media is het relatief eenvoudig om zo’n fanclub op te bouwen en direct zelf te benaderen. Internetgoeroe Kevin Kelly heeft het over ‘1.000 true fans‘, Rijn Vogelaar heeft het over superpromoters. Het is de schare fans die jouw bedrijf moet weten te trekken. Mensen die graag van je kopen, die enthousiast over je praten in hun netwerk. Die er voor zorgen dat nieuwe klanten zich spontaan bij je melden, dat je fanclub langzaam groeit.
Overleef jij in de fan-economie?
De nieuwe economie wordt een fan-economie. Het gaat niet meer om leiders, maar om volgers. Daarbij gaat het niet meer om schaarse middelen die je efficiënt moet inzetten. Het gaat om de creatieve kennis in onze hoofden, waarmee we een schare fans weten te vergaren. En daarvoor hoef je geen creatief beroep uit te oefenen (het mag natuurlijk wel). Als eenvoudige marktonderzoeker besta ik dankzij m’n fans. Ze zorgen ervoor dat m’n bedrijf groeit, dat ik ook in deze recessietijd volop werk heb. Dankzij mijn 1.000 fans en m’n sociale media. En het goede nieuws is: dat kun jij ook! Als dat mij, als éénpitter met zo’n saai vak als marktonderzoek lukt… dan moet het jou zeker lukken!
MartinSebregts zegt
Mooi Blog, hierop kun je mooie vervolgconclusies trekken. Een artiest moet in de basis een eigenheid hebben en geen blokkades om deze te delen. Kortom goed in zijn vel zitten en geloven in zijn toegevoegde waarde. Durven delen en bovenal luisteren naar zijn fans die hij middels social media zonder tussenkomst kan bereiken. Jij voldoet hieraan# mooi
Ellen de Lange-Ros zegt
@Martin: Helemaal met je eens, durven delen is heel belangrijk. Dat betekent overigens niet dat ‘durven delen’ vanzelf gaat. Het blijft spannend om een creatief product, waarin een deel van jezelf zit, te delen met de buitenwereld. En dan maakt het niks uit of je nou een boek schrijft, muziek maakt of marktonderzoek doet. Delen blijft spannned. Maar je moet het natuurlijk wel gewoon doen.
@Rietwerk zegt
‘klanten willen vermaakt worden’ http://t.co/BgRHBIB8