• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Herd / Waarom elke vakman of ondernemer een artiest moet worden

Waarom elke vakman of ondernemer een artiest moet worden

Herd, Ideale klant en niche, Superpromoter

door Ellen de Lange-Ros

Gisteren werd het nieuwste boek van Timothy Ferris bekend gemaakt, de beroemde auteur die naam maakte met boeken als de vierurige werkweek en the 4-hour body. Maar is Ferris eigenlijk wel een auteur; is hij een vakman die boeken schrijft? Hij is veel meer. Zo heeft hij z’n nieuwe boek zelf uitgegeven met Amazon.com, zonder tussenkomst van een uitgever. Ferris is dus ook ondernemer. Maar bovenal vind ik hem vermakelijk, hij weet je altijd te entertainen. Hij is een artiest. Met z’n vrolijke blog, enthousiaste verhalen of bizarre experimenten op zichzelf.

Je moet je klanten entertainen

In de nieuwe economie wordt zo’n rol voor ons allemaal belangrijk. Klanten hebben veel producten of diensten niet meer echt nodig. We hebben eten genoeg, kleding genoeg en allemaal een dak boven ons hoofd. Veel zaken worden verkocht omdat ze ‘leuk’ zijn, omdat we ons ermee vermaken. Om een goede boterham te verdienen is het allang niet meer genoeg om alleen een goede vakman te zijn, om goede boeken te schrijven. Je moet ook een goede ondernemer zijn, en de waarde van je diensten begrijpen. Maar vooral moet je je klant weten te vermaken. Je moet artiest worden.

Zo word je artiest

Veel professionals schrikken daar van. Ze zijn gewend dat het voldoende was om een vak te leren. Daarmee verdienden ze hun boterham. Maar dat is niet meer genoeg om je in de komende jaren van je vakgenoten te onderscheiden. Daarvoor is meer nodig. Je moet artiest worden. Maar hoe pak je dat aan?

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Wat je je moet beseffen, is dat je geen grote artiest hoeft te worden. Je hoeft niet in De Wereld Draait Door te staan. De kranten hoeven niet over je te schrijven. Een klein podium, met een klein publiek is al voldoende om een uitstekende boterham te verdienen. Met sociale media is het relatief eenvoudig om zo’n fanclub op te bouwen en direct zelf te benaderen. Internetgoeroe Kevin Kelly heeft het over ‘1.000 true fans‘, Rijn Vogelaar heeft het over superpromoters. Het is de schare fans die jouw bedrijf moet weten te trekken. Mensen die graag van je kopen, die enthousiast over je praten in hun netwerk. Die er voor zorgen dat nieuwe klanten zich spontaan bij je melden, dat je fanclub langzaam groeit.

Overleef jij in de fan-economie?

De nieuwe economie wordt een fan-economie. Het gaat niet meer om leiders, maar om volgers. Daarbij gaat het niet meer om schaarse middelen die je efficiënt moet inzetten. Het gaat om de creatieve kennis in onze hoofden, waarmee we een schare fans weten te vergaren. En daarvoor hoef je geen creatief beroep uit te oefenen (het mag natuurlijk wel). Als eenvoudige marktonderzoeker besta ik dankzij m’n fans. Ze zorgen ervoor dat m’n bedrijf groeit, dat ik ook in deze recessietijd volop werk heb. Dankzij mijn 1.000 fans en m’n sociale media. En het goede nieuws is: dat kun jij ook! Als dat mij, als éénpitter met zo’n saai vak als marktonderzoek lukt… dan moet het jou zeker lukken!



Lees Interacties

Reacties

  1. MartinSebregts zegt

    2 december 2011 om 19:32

    Mooi Blog, hierop kun je mooie vervolgconclusies trekken. Een artiest moet in de basis een eigenheid hebben en geen blokkades om deze te delen. Kortom goed in zijn vel zitten en geloven in zijn toegevoegde waarde. Durven delen en bovenal luisteren naar zijn fans die hij middels social media zonder tussenkomst kan bereiken. Jij voldoet hieraan# mooi

    Beantwoorden
    • Ellen de Lange-Ros zegt

      5 december 2011 om 14:09

      @Martin: Helemaal met je eens, durven delen is heel belangrijk. Dat betekent overigens niet dat ‘durven delen’ vanzelf gaat. Het blijft spannend om een creatief product, waarin een deel van jezelf zit, te delen met de buitenwereld. En dan maakt het niks uit of je nou een boek schrijft, muziek maakt of marktonderzoek doet. Delen blijft spannned. Maar je moet het natuurlijk wel gewoon doen.

      Beantwoorden
  2. @Rietwerk zegt

    31 augustus 2012 om 09:06

    ‘klanten willen vermaakt worden’ http://t.co/BgRHBIB8

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien