Is ‘Ontdek je begaafdheid’ voor jou interessant?
Het eerste deel in de nieuwe serie ‘Gids voor begaafde zzp’ers’ gaat over het ontdekken van je begaafdheid. Het boek ‘Ontdek je begaafdheid’ is voor begaafde zelfstandige professionals: slimme, creatieve of begaafde mensen met een eigen bedrijf als éénpitter. Maar het boek is niet alleen voor hoogbegaafden. Het is voor veel meer mensen interessant. Voor wie? Dat lees je hier.
Wanneer ben je hoogbegaafd?

In het boek worden de woorden begaafd, bijzonder begaafd en begaafde professional door elkaar gebruikt. De term hoogbegaafd wordt in onze maatschappij gebruikt voor mensen met een hoog IQ. Bijvoorbeeld van de organisatie Mensa mag je lid worden als je een gemeten IQ hebt van meer dan 130. Aan de andere kant zijn er ook specialisten in hoogbegaafdheid die meer kijken naar gedrags- en zijnskenmerken en niet meer alleen naar IQ.
Natuurlijk is hoogbegaafdheid geen zwart-wit onderscheid. Het maakt feitelijk niet zoveel uit of je gemeten IQ 128, 130 of 133 is. Begaafdheid is een continue verdeling, waarbij het naast gemeten IQ ook gaat om zijnskenmerken: hoe ben je als persoon?
Wat is bijzonder begaafd?
Er is, naast de groep hoogbegaafden, een flinke groep mensen die een minder extreem IQ heeft, maar die wel over meer cognitieve capaciteiten beschikt dan gemiddeld. Die groep noem ik bijzonder begaafd. Het zijn de slimmeriken die bovengemiddeld snel schakelen en intens kunnen zijn. Daarnaast zijn er creatieve geesten. Mensen die misschien op school zelfs wel moeite hadden met sommige vakken, maar ook over bijzondere mentale capaciteiten beschikken. Ze zagen andere verbanden, beschikken over een geweldige verbeeldende intelligentie, lichaamswijsheid of creativiteit. Ook die groep is bijzonder begaafd.
Willem had op school moeite met grote stukken tekst lezen. Daarom maakte hij visuele aantekeningen, in kleine cartoons. Op de middelbare school gebruikte de halve klas zijn aantekeningen, om de lesstof makkelijker te onthouden. Hij ging naar de kunstacademie, waar hij slaagde als beste van zijn jaar. Nu werkt hij als cartoonist, om binnen organisaties complexe ideeën te verbeelden.

Hoe ben jij begaafd?
Het is goed om te beseffen dat begaafheid niet alleen gaat om goed kunnen rekenen of een uitgebreide woordenschat. Er zijn vele vormen van intelligentie of begaafdheid. Bij begaafdheid gaat het vaak om meer complexiteit kunnen overzien, een hoger werktempo, meer diepgang of stappen overslaan die anderen wel moeten zetten. Die begaafdheid kan zich uiten op veel verschillende gebieden. Hoe kan dat eruit zien?
Lees het hele artikelBen jij hoogbegaafd of bijzonder begaafd?

‘Welnee, ik ben niet hoogbegaafd!” Veel zzp’ers waarmee ik werk, herkennen zich niet in het beeld van hoogbegaafd of bijzonder intelligent. Ze zeggen: “Ik heb nooit een klas overgeslagen op school”, terwijl ze wel op een hoog niveau functioneren.
Hoogbegaafden hebben een hoog IQ, soms wordt 130 als maatstaf aangehouden. Maar er zijn ook bijzonder begaafden, daarbij draait het niet alleen om IQ maar ook om andere typerende kenmerken. Als bijzonder begaafde ben je misschien minder extreem dan hoogbegaafden, maar je lijkt er wel op. Als je jezelf nou geen Einstein voelt (die het op school trouwens ook niet zo bijzonder deed), zijn er wellicht kenmerken van begaafden waarin je jezelf toch herkent.
Wat zijn de typerende kenmerken van bijzonder begaafden en hoogbegaafden? Wat herken jij bij jezelf?
Lees het hele artikelHeb jij oprechte begaafden-drang of destructief duikgedrag?

Slimme, creatieve of (hoog)begaafde zzp’ers kunnen veel en willen graag al hun talenten inzetten. Daarom doen ze veel verschillende dingen. Maar soms hebben ze ook intelligent duikgedrag, om werk waar ze geen zin in hebben te ontlopen. Hoe herken je het verschil tussen een oprechte begaafden-drang naar diversiteit en duikgedrag dat destructief voor je is?
Wat is begaafden-drang?
In mijn rol als businesscoach werk ik regelmatig met begaafde professionals die over veel talenten beschikken en deze graag willen benutten. Het zijn van die slimme of creatieve mensen, die veel kunnen. Neem bijvoorbeeld Mark, die niet alleen kan tekenen maar ook graag prachtige teksten schrijft en websites met animaties bouwt voor zijn opdrachtgevers.De talenten van zulke bijzonder begaafde zzp’ers zijn niet alleen een geschenk, maar ook een innerlijke drang of passie. Ze moéten ze uiten om zich gelukkig te voelen.
Als begaafde persoon heb je vaak talloze talenten die allemaal tot uiting willen komen. Voor mensen in je omgeving kan dit soms onbegrijpelijk lijken: “Je hebt al een uitdagend bedrijf, waarom zou je investeren in een nieuwe hobby? Is het niet beter om het rustiger aan te doen? Neem eens wat ontspanning.”
Maar niets is minder waar! Begaafden voelen van binnenuit de drang om al hun intensiteiten en sterke kerntalenten te benutten. Dit is niet alleen ontspannend, maar geeft ook een voldaan gevoel. Die innerlijke drang is terecht; het is prima om eraan toe te geven.

Ik voel een sterke behoefte om te leren, me te verdiepen en mentaal volledig betrokken te zijn. Als kind verslond ik boeken en nog steeds vind ik het heerlijk om me in een onderwerp vast te bijten en erover na te denken. In mijn coaching met klanten, het schrijven van boeken en het ontwikkelen van nieuwe materialen kan ik deze passie volledig kwijt. Daarnaast heb ik een enorme behoefte aan beweging en buiten zijn. Daarom sport ik veel en werk ik tegenwoordig op dinsdag- en donderdagochtend in het bos bij een kasteel. De combinatie van intensief bewegen en diepgaand nadenken maakt me gelukkig en houdt me fit. Ik hou van reizen, dagtripjes, musea en steden bezoeken. Door de keuzes die ik heb gemaakt in mijn bedrijf, kan ik al deze aspecten uitstekend combineren in mijn werkweek.
Heb jij destructief duikgedrag?
De gezonde begaafden-drang ligt dicht aan tegen destructief gedrag. Bij begaafde zzp’ers is er namelijk wat bijzonders aan de hand met hun motivatie. Als ze willen kunnen ze in korte tijd enorm veel neerzetten. Maar willen ze niet, dan zijn ze niet vooruit te branden. Of ze verzinnen, vaak volkomen onbewust, ontsnappingen van werk waar ze geen zin in hebben. Hun duikgedrag is net zo begaafd en kan op de meest creatieve manieren opduiken. Herkenbaar?
Begaafden-drang of ontsnapping?
Het onderscheiden van je authentieke drang om al je talenten in te zetten, je gezonde leergierigheid die je naar nieuwe gebieden drijft, en een minder constructieve ontsnappingsdrang die je uit oncomfortabele situaties wegjaagt, kan lastig zijn.
Om te bepalen of een drang constructief is, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
Lees het hele artikelDe funnel valstrik: wat elke zzp’er moet weten
Een funnel voor zzp’ers wordt volop gepromoot en aanbevolen. Het klinkt ook ideaal: een systeem bouwen waarmee je vanzelf precies de goede klanten aantrekt die graag bij je kopen. Helaas valt de praktijk vaak tegen. Wat kun je als begaafde zzp’er nou echt met een funnel? En wanneer kun je ze beter niet inzetten?
De tegenvallers van Jonas

Jonas is een creatieve grafisch ontwerper, die zijn magie wil delen met meer kleine ondernemingen. Geïnspireerd door de succesverhalen om hem heen, duikt hij in de wereld van verkoopfunnels. Hij droomt van een vloeiend proces dat potentiële klanten moeiteloos naar hem toe leidt. Maar al snel raakt hij verstrikt in een web van automatische e-mails, landingspagina’s en sociale media advertenties.
Een paar maanden en heel wat inspanning verder, merkt Jonas dat hij vastzit. Zijn dagen worden gevuld met het finetunen van de funnel in plaats van zijn passie: ontwerpen. De technische kant van het funnelbeheer overweldigt hem, en de stress om de conversies te verhogen, weegt zwaar.
Het meest teleurstellend? De leads zijn niet wat hij hoopte. Hij zoekt naar klanten die de waarde van diepgaande, strategische branding begrijpen, maar eindigt met mensen die alleen op zoek zijn naar de laagste prijs.
Wat is een funnel?

Een funnel voor zzp’ers, zoals die tegenwoordig vaak wordt aangeprezen, is een geautomatiseerd marketing- en verkoopproces met digitale tools. Daarmee leid je potentiële klanten systematisch door verschillende stadia van betrokkenheid.
Zo’n funnel begint met het verzamelen van contactgegevens, meestal via een inschrijfformulier op een website, waarbij de bezoeker iets van waarde krijgt, zoals een gratis e-book, webinar, of nieuwsbrief, in ruil voor hun e-mailadres. Vervolgens worden deze contacten door een reeks vooraf ingestelde e-mails geleid, die ontworpen zijn om hun interesse te wekken, vertrouwen op te bouwen, en uiteindelijk aan te zetten tot een aankoop of andere gewenste actie.
Deze e-mails en acties zijn zorgvuldig getimed en gepersonaliseerd op basis van het gedrag en de interacties van de ontvanger met de content, waardoor de kans op conversie wordt gemaximaliseerd. Zo’n funnel maakt gebruik van emailsystemen en analyses van de conversie, om verkopen te optimaliseren.
Wat zijn de voordelen van een funnel voor zzp’ers? En wanneer kun je er beter niet mee werken?
Lees het hele artikelZo ontwikkel je nieuw aanbod voor je beste klanten

Je eigen producten en aanbod verzinnen is een vaardigheid die voor slimme of creatieve zzp-ers geweldig is om te leren. Zulke begaafde zelfstandigen hebben veel expertise en vaardigheden. Bovendien leren ze dankzij hun leerhonger en nieuwsgierigheid continu nieuwe dingen. Het is fijn als je regelmatig van je talenten en ideeën een product of aanbod kunt maken, dat je zo vormgeeft dat je fans er enthousiast over zijn en het graag van je willen kopen. Zo kun je je creativiteit eindeloos kwijt in je bedrijf, er andere mensen blij mee maken en ook nog geld mee verdienen. Hoe lekker is dat!
Het kunnen ontwikkelen van je eigen producten of diensten is geen talent: het is iets waar je mee kunt spelen, oefenen en experimenteren. Ja, jij kunt het ook. Al doende wordt je hoofd er handiger in, waardoor je na verloop van tijd zonder enige moeite, bijvoorbeeld terwijl je op de fiets zit op weg naar een opdrachtgever, een compleet aanbod uitdenkt waar jij en je fans jarenlang lol van hebben.
Maar hoe pak je dat aan?
Lees het hele artikelZZP-er en werken voor een vaste prijs? Dit zijn de voordelen

Veel ZZP-ers werken voor een uurtarief, bijvoorbeeld als interim professional of als therapeut, coach, websitebouwer, marketeer, of een andere specialisme. Het lijkt zo gangbaar, werken voor een uurtarief. Maar wist je dat werken voor een uurtarief helemaal niet zo handig is. Sterker nog: welke voor een vaste prijs heeft veel voordelen. Ontdek welke voordelen het werken voor een vaste prijs voor jou kan hebben.
Dit artikel is een stuk uit mijn nieuwe boek, speciaal voor slimme, creatieve en hoogbegaafde zzp-ers. Op de hoogte worden gehouden en straks gratis een aantal hoofdstukken van het boek lezen? Klik dan hier en laat je mailadres even achter.
Ga als zzp-er werken voor een vaste prijs

Werken voor een uurtarief is niet ideaal, niet voor opdrachtgevers en zeker niet voor begaafde professionals. Dé manier om het anders te doen is: ga werken voor een vaste prijs. Werken voor een vaste prijs lijkt ingewikkeld, maar in de praktijk is het uitstekend mogelijk. Niet alleen voor interim professionals, maar bijvoorbeeld ook voor dienstverlenende zelfstandigen met een eigen praktijk. Maar waarom zou je dat willen?
Wat zijn voordelen van het werken met een vaste prijs, voor jezelf en voor je klanten.
Lees het hele artikelZoeken op deze website
Meest gelezen artikelen
- Ben jij hoogbegaafd of bijzonder begaafd?
- Ben jij hoogbegaafd en overweeg je een eigen bedrijf? Dit wil je weten om te starten als zzp’er
- Wat is een business coach?
- Wat doet een business coach?
- Wat kost een business coach?
- Geen geld voor een business coach? Doe dan dit…
- Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
- Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
- Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
- Zo werkt de bullet journal voor professionals
- Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma’s
- Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
- Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
- De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen