Vorig jaar heb ik voor m’n bedrijf de koers verlegd. Een belangrijke stap daarbij was om me meer te richten op m’n ideale klanten. Mensen die echt bij me passen, waarvoor ik projecten kan doen die echt top zijn. Maar hoe vind je nou die ideale klanten? Dat is verrassend eenvoudig.
Met welke klanten werk jij graag samen?
In je speurtocht naar de ideale klant kun je twee kanten op kijken. Ten eerste kun je, net zoals ik heb gedaan, je klanten eens goed analyseren. Ik heb dat gedaan door een lijst met al m’n klanten in excel te maken. Per klant heb ik gekeken naar allerlei aspecten, maar vooral: hoe leuk vond ik de samenwerking? Heb ik echt wat kunnen betekenen voor die klant? Liep het project lekker? Op basis daarvan werd me al veel duidelijk. Maar er was nog iets belangrijk.
Welke klanten zijn fan van jou?
De tweede manier van kijken leverde minstens zoveel informatie op: m’n eigen klantonderzoek. In het najaar heb ik al m’n klanten gevraagd hoe zij onze samenwerking hebben ervaren. Dat leverde een schat aan informatie op. Klanten vertelden precies waarom ze me waarderen of graag met me werken. Ook vertelden ze wat ik in hun ogen beter kon doen. Veel klanten bleken me te waarderen op punten die ik verrassend vond: recht door zee, eerlijk, informeel en direct. Blijkbaar waren dat geen punten die ik hoefde te compenseren, maar zagen m’n ideale klanten zulke eigenaardigheden juist als sterk punt.
Echte liefde komt van twee kanten
Het klantonderzoek vertelde me haarscherp welke klanten echt enthousiast over me zijn. Wie m’n fans of superpromoters zijn. Toen ik ging kijken naar m’n eigen voorkeur voor klanten, bleek dat vrijwel helemaal overeen te komen met het oordeel van m’n klanten. De klanten waar ik graag mee werk, bleken ook enthousiast over mij. Hoewel die match me eerst verbaasde, was het achteraf logisch. Echte liefde komt immers van twee kanten. Ook als het gaat om de liefde met je klant.
Wil jij scherper zicht op je ideale klant? Dan is het verstandig om naar twee kanten te kijken. Kijk naar je eigen voorkeuren en met wie je graag werkt, maar vraag het ook aan je klant zelf. Onderzoek welke klanten graag met je samenwerken en vraag ze waarom ze je waarderen. Zo krijg je haarscherp waar jouw bijdrage voor je klant zit. Met een klantonderzoek krijg je dit snel helder. Leer je waarom klanten graag met je werken en je aanbevelen. Met deze kennis, kun je je dienstverlening verder versterken. Je hoeft niet meer te gissen wat je klant wil, maar weet precies waar jij het verschil maakt.
Je ideale klant als baken aan de horizon
Het werken in je bedrijf krijgt met de keus voor een ideale klant veel meer richting. Je waait niet meer met alle winden mee. Je ideale klant fungeert als een baken aan de horizon. Dat wordt je doel, daar doe je het voor. Heb je die klant nog niet scherp? Dan voel je je vaak als een bootje in de storm, dat met de wind meewaait. Je mist focus en richting. Twijfel in dat geval niet langer, maar ga op zoek naar je ideale klant: kijk naar je eigen passies en die van je klanten. Zo krijg jij ook een baken, een heldere richting. Ik wens je een mooie reis.
Geef een reactie