• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Ondernemen / Klantonderzoek grand cru

Klantonderzoek grand cru

Ondernemen

door Ellen de Lange-Ros

Zoals je uit deze blog al zou kunnen vermoeden, ben ik vrij ervaren in het uitvoeren van klantonderzoeken. Van grote multinational tot kleine webontwikkelaar, van kleine bescheiden gemeente tot keiharde salestijger: ik heb er onderzoek voor uitgevoerd. Klantonderzoek is voor mij niet nieuw. Toch was er vandaag een project dat erg spannend was: onderzoek onder m’n eigen klanten!

Opzetten van surveys mag dan routine zijn, als het om je eigen klanten gaat, is het plots anders. Je eigen klantonderzoek uitvoeren voelt toch een beetje als een dokter die z’n eigen kindje opereert. Je vertrouwde vak is plots razend spannend. Duizend keer check ik of alles klopt, ik vraag zussen en man om de vragenlijst nog eens goed te checken en de hele ochtend controleer ik of je écht niemand ben vergeten in m’n verzendlijst. Kortom: ik maak eens mee wat mijn klanten altijd ervaren als hún onderzoek start.

Rond de lunch is het zo ver en druk ik op de ‘start’-knop. Ademloos staar ik naar m’n scherm. Zoals bij elk onderzoek, komen ook nu de eerste reacties al snel binnen. Wat zouden m’n klanten van me vinden? De hele middag en avond blijf ik aan m’n scherm gekluisterd en volg ik de eerste reacties. Ik weet dat ik hier nog niet teveel conclusies aan moet verbinden. Toch ben ik nu al blij met de resultaten.

Natuurlijk is het boeiend om te zien hoe tevreden je klanten zijn en of ze je aanbevelen. Echt interessant wordt het echter bij de open vragen. Klanten geven heel scherp aan wat m’n sterke punten zijn. Nu weet ik zéker waarom ze graag met me werken en is dat niet langer meer een vermoeden. Ook krijg ik een paar zinvolle verbeterpunten. Zaken die ik wel eens overwogen heb, maar nu aan belang winnen. De meeste meerwaarde van het onderzoek blijkt echter te zitten in concrete ideeën voor nieuwe plannen en diensten die ik aan m’n klanten heb voorgelegd. Feilloos vertellen ze waar ze behoefte aan hebben. Dat blijkt net anders te zijn dan ik dacht. Zo is er veel meer belangstelling voor een nieuwsbrief, maar willen m’n klanten die minder vaak ontvangen dan ik had gepland. Tot slot is het geweldig om te horen dat m’n bedrijf en blog écht meerwaarde hebben. Artikelen van m’n blog blijken zelfs boven bureau’s te hangen. Ik zit met een grote grijns achter m’n computer als ik dat lees. Het is leuk om ondernemer te zijn, het is nog veel leuker als je merkt dat je met je werk echt iets voor anderen kunt betekenen.

Dankzij m’n onderzoek heb ik nu nog veel scherper waarom mensen graag met me samenwerken, maar ook waar ik me verder kan verbeteren. Het is feedback die ik uitstekend kan gebruiken om m’n bedrijf verder af te stemmen op de wensen van m’n klanten. Het is bovendien grappig om te ervaren dat ik al jarenlang klantonderzoek aanbiedt aan m’n klanten, maar pas vandaag zelf écht heb gevoeld hoe zinvol dat is. Iets wat m’n eigen klanten overigens al jaren weten. Ik voel me als een wijnboer die voor het eerste een fles van z’n eigen topwijn soldaat heeft gemaakt en nu nog beter begrijpt waarom z’n klanten daar warm voor lopen. Een klantonderzoek grand cru? Ik kan het iedereen aanbevelen!



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.