• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Ondernemen / Wie is jouw ideale klant?

Wie is jouw ideale klant?

Ondernemen, Positief, Praktijk

door Ellen de Lange-Ros

Zoals elke ondernemer, krab ik me ook af en toe achter m’n oren. Doe ik nog wel dat leuke werk waar ik ooit mee was begonnen? Geeft m’n bedrijf nog wel de energie die er van kreeg? Inmiddels ben ik bijna vijf jaar zelfstandig en het afgelopen jaar heb ik een interessante verandering meegemaakt. Het begon met een marketing-training en aantal inspirerende boeken. Met name Duct Tape Marketing van John Jantsch was een eye-opener. Het leerde me om kritisch te kijken naar m’n huidige klantenbestand. Met wie werk ik eigenlijk het beste samen? Met welke klanten voelt werken als werken en wanneer juist helemaal niet? Het klonk als een vage kreet, maar toen ik het voor mezelf een harde excel-sheet maakte, met alle klanten onder elkaar zag ik het plots. M’n ene klant is de andere niet! Wat is er aan de hand?

Hetzelfde bedrijf, verschillende klanten

Ik werkte al jarenlang met allerlei organisaties samen, maar nu kreeg ik het inzicht. Met de ene projectmanager bij dat grote A-merk kon ik heerlijk samenwerken, maar met de marktonderzoeker bij hetzelfde bedrijf was er regelmatig gelazer. Waren rapportages niet uitgebreid genoeg, moest de statistiek diepgaander. Terwijl de manager in hetzelfde bedrijf razend enthousiast was over de inzichten die ik hem gaf. Binnen hetzelfde bedrijf kon ik met het ene soort mensen (de ondernemers, die het verschil willen maken) mooie projecten doen, terwijl ik met andere mensen (de onderzoekers die de details willen doorspitten) veel meer irritaties in m’n projecten had. Hetzelfde bedrijf. Maar twee totaal verschillende klanten voor mij. Wat een inzicht!

Ben ik veel te eigenwijs?

M’n marketing is daar bewust op aangepast. Ik ga op zoek naar de mensen waar ik goed mee samenwerk. Ik wil niet meer naar formele bijeenkomsten. Want in m’n projecten hou ik ook niet van formele samenwerking. Geen drukdoenerij, ik wil resultaat zien. Liefst gisteren. Dus dat wil ik ook van m’n klanten. Zo selecteer in ik m’n marketing bewust een bepaald type klanten. Daar wil voor werken. Maar kan dat als ondernemer wel? Stoot ik zo niet alle klanten van me af? Is dat wel slim en ben ik niet veel te eigenwijs?

Groei door kritisch kiezen

De praktijk laat het tegenovergestelde zien. Ik verlies geen klanten, maar groei juist hard. Dit kwartaal verbreek ik al m’n omzetrecords. Juist nu ik kies voor mensen die passen bij mijn werkwijze, kosten m’n projecten veel minder energie. Ik heb vrijwel geen trage weerbarstige klussen meer. De mensen met wie ik werk passen bij me. Ze zijn open, eerlijk, soms recht voor z’n raap. Maar daarmee weet ik precies wat ik aan ze heb. Juist doordat ik zo kritisch kijk naar de persoonlijke kllik, onstaan er veel betere zakelijke resultaten. M’n projecten zijn leuker. M’n klanten nog enthousiaster. Dat vertellen ze bovendien door, zodat ik steeds meer klussen via-via krijg. “Ik hoorde wat je voor een relatie van me hebt gedaan, wil je dat voor mij ook doen?”

De belangrijkste les

Als bedrijfskundige heb ik jarenlang op organisaties gestudeerd. Toch heb ik het afgelopen jaar één van de belangrijkste lessen geleerd: niet iedereen hoeft je klant te zijn. Sterker nog: leer welke klanten bij je passen en ga samen met hen een topprestatie leveren. Juist door het selectief kiezen van je klanten kun je groeien.

Vraag je eens af wie jouw ideale klant is. Voor wie werkt je organisatie het allerliefst? Met wie doe je de beste projecten? Weet wie je bent, begrijp welke klanten bij jou passen. Op die manier ontstaat er een ecosysteem rond je bedrijf van wederzijdse meerwaarde. Dan kun je voor je klanten echt het verschil gaan maken. Juist dan kun je werken aan tevreden klanten, aan enthousiaste superpromoters, krijg je aanbevelingen. Maar het begint bij die ene vraag: wie is jouw ideale klant? En het begint bij de grote stap: durf te kiezen voor die ideale klant. Werk niet langer voor iedereen, maar kies je ideale klant. Durf jij het aan? Dan zal je klant ook voor jou kiezen en wordt werken weer een prachtige onderneming. Ideaal toch?



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. Ton van Houten zegt

    10 maart 2011 om 08:38

    Goed geschreven. Ik heb iets om over na te denken.

    Beantwoorden
  2. Monique Roozen zegt

    16 maart 2011 om 13:19

    Ik realiseer me na het lezen van jouw blog over ideale klanten dat dit ook heel goed toepasbaar is op mijn ‘interne klanten’! Met welke collega’s is het goed schakelen en krijg je energie en bij welke collega’s voelt het elke keer weer dat het eenrichtingsverkeer is en hoor je nooit iets terug? Ga er zeker mee aan de slag.

    Beantwoorden
  3. Ellen de Lange-Ros zegt

    16 maart 2011 om 14:12

    @Monique: Helemaal met je eens dat dit ook geldt voor interne klanten en collega’s. Je moet niet iedereen uit de weg gaan waar samenwerking niet vanzelf mee gaat. Maar het levert je wel veel op als je zelf duidelijkere keuzes maakt. Ik merk bijvoorbeeld dat de klanten die ik via m’n blog krijg enorm bij me passen. Het zijn mensen met dezelfde manier van denken en hetzelfde ambitie-niveau. Dan wordt samenwerking plots heel erg leuk en kun je samen écht wat moois neerzetten. Zo kun je veel meer het verschil maken. Werken wordt dan erg leuk!

    Beantwoorden
  4. Gabriël Jansen (@Gabysax_Jansen) zegt

    1 oktober 2012 om 08:17

    “@EllenFaxion: Wie is jouw ideale klant? http://t.co/jU9dRK9i #uithetarchief”#HHSDL

    Beantwoorden

Trackbacks

  1. Zo vind je je ideale klant | Business coach voor zzp-ers schreef:
    19 januari 2016 om 20:25

    […] bedrijf de koers verlegd. Een belangrijke stap daarbij was om me meer te richten op m’n ideale klanten. Mensen die echt bij me passen, waarvoor ik projecten kan doen die echt top zijn. Maar hoe vind je […]

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.