Gisteren maakte Ronaldo bekend dat hij stopt met voetballen. Een aantal jaren geleden was hij het rolmodel van de schoolpleintjes en trapveldjes, nu is zijn carriere voorbij en zijn er andere helden. Bij bedrijven gaat het soms net zo. Het is lastig om lange tijd aan de top te blijven en ook hier wisselen de sterren elkaar af. Er is een stevige strijd om de toppositie. Bij bedrijven speelt er echter wat bijzonders: je kunt slechte winsten gebruiken om winnaar te worden. Hoe doe je dat?
Wat zijn slechte winsten?
Te veel bedrijven zijn verslaafd aan slechte winsten. Winsten die ten koste gaan van hun klant, geld dat een klant eigenlijk helemaal niet kwijt wil. De verslaafde organisatie is niet langer een partner van haar klanten, maar wordt een regelrechte dief. Denk hierbij aan abonnementen die je bijna niet kunt beëindigen, hoge of verborgen transactiekosten, boeteclausules als je een hypotheek vervroegd wilt aflossen, of belminuten die altijd naar boven worden afgerond.
Klanten willen weg vanwege slechte winsten
Zulke slechte winsten zijn een kwalijk fundament van je organisatie. Je klanten voelen zich in de maling genomen en zullen zo gauw ze de kans krijgen bij je weg willen. Slechte winsten zijn in tegenstelling met echte klantloyaliteit. Toch kun je er op een goede manier profijt van hebben. Niet door veel geld te verdienen met slechte winsten. Maar hoe dan wel?
Val je concurrent aan op zijn slechte winsten
De oplossing voor een gezond bedrijf is eenvoudig: val je concurrenten aan op hun slechte winsten! Ga niet mee in de clausules en voorwaarden die in jouw sector vanzelfsprekend zijn, maar breek er mee. Bouw een gezond bedrijf dat is gebaseerd op echte meerwaarde voor je klant.
Doe bijvoorbeeld als Alex, die stopte met hoge transactiekosten bij beleggingen. Kies als IKEA voor frisse meubels die je wel direct kunt meenemen zonder wekenlange levertijd. Of begin net als Metro een krant waarvoor je lezers geen abonnementsgeld meer hoeven te betalen. Al deze bedrijven groeiden keihard in een sector die al lang bestond. Maar dankzij hun andere aanpak werden ze winnaars. Dit zijn kampioenen die niet over de rug van hun klanten geld verdienden, het zijn toppers waar klanten graag zaken mee doen.
Waar liggen jouw kansen?
Kijk eens goed rond in je eigen sector en organisatie. Wat zijn bij jou de wurgcontracten? Wat zijn zaken waar je klant graag vanaf wil? En hoe verslaafd zijn je concurrenten aan die foute winsten? Zit je in een sector waar zo’n manier van werken de gewoonte is, dan heb ik slecht en goed nieuws.
Het slechte nieuws is dat je klanten niet blij zijn met de gang van zaken. Komt er een concurrent die breekt met die slechte winsten, dan zullen je klanten massaal weglopen. Het goede nieuws? Zorg dat je zelf die gevreesde concurrent wordt! Stop met je verslaving aan slechte winsten en ga veel meer echte meerwaarde bieden voor je klanten.
Nog niet toe aan je pensioen?
Ronaldo gaat nu van z’n pensioen genieten. Is jouw organisatie daar nog lang niet aan toe? Zorg dan dat jij de nieuwe topper wordt. Stuur de regerend kampioen naar huis door hem aan te vallen op z’n zwakke punt: z’n slechte winsten. Ik wens je een mooie aanval, net zo mooi als die van Ronaldo in z’n gouden jaren!
Lees hoe je goede winsten realiseert en afrekent met slechte winsten op De Glazenwasser.
Geef een reactie