• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Slechte winst / Win je van je concurrent dankzij slechte winsten

Win je van je concurrent dankzij slechte winsten

Slechte winst

door Ellen de Lange-Ros

Gisteren maakte Ronaldo bekend dat hij stopt met voetballen. Een aantal jaren geleden was hij het rolmodel van de schoolpleintjes en trapveldjes, nu is zijn carriere voorbij en zijn er andere helden. Bij bedrijven gaat het soms net zo. Het is lastig om lange tijd aan de top te blijven en ook hier wisselen de sterren elkaar af. Er is een stevige strijd om de toppositie. Bij bedrijven speelt er echter wat bijzonders: je kunt slechte winsten gebruiken om winnaar te worden. Hoe doe je dat?

Wat zijn slechte winsten?

Te veel bedrijven zijn verslaafd aan slechte winsten. Winsten die ten koste gaan van hun klant, geld dat een klant eigenlijk helemaal niet kwijt wil. De verslaafde organisatie is niet langer een partner van haar klanten, maar wordt een regelrechte dief. Denk hierbij aan abonnementen die je bijna niet kunt beƫindigen, hoge of verborgen transactiekosten, boeteclausules als je een hypotheek vervroegd wilt aflossen, of belminuten die altijd naar boven worden afgerond.

Klanten willen weg vanwege slechte winsten

Zulke slechte winsten zijn een kwalijk fundament van je organisatie. Je klanten voelen zich in de maling genomen en zullen zo gauw ze de kans krijgen bij je weg willen. Slechte winsten zijn in tegenstelling met echte klantloyaliteit. Toch kun je er op een goede manier profijt van hebben. Niet door veel geld te verdienen met slechte winsten. Maar hoe dan wel?

Val je concurrent aan op zijn slechte winsten

De oplossing voor een gezond bedrijf is eenvoudig: val je concurrenten aan op hun slechte winsten! Ga niet mee in de clausules en voorwaarden die in jouw sector vanzelfsprekend zijn, maar breek er mee. Bouw een gezond bedrijf dat is gebaseerd op echte meerwaarde voor je klant.

Doe bijvoorbeeld als Alex, die stopte met hoge transactiekosten bij beleggingen. Kies als IKEA voor frisse meubels die je wel direct kunt meenemen zonder wekenlange levertijd. Of begin net als Metro een krant waarvoor je lezers geen abonnementsgeld meer hoeven te betalen. Al deze bedrijven groeiden keihard in een sector die al lang bestond. Maar dankzij hun andere aanpak werden ze winnaars. Dit zijn kampioenen die niet over de rug van hun klanten geld verdienden, het zijn toppers waar klanten graag zaken mee doen.

Waar liggen jouw kansen?

Kijk eens goed rond in je eigen sector en organisatie. Wat zijn bij jou de wurgcontracten? Wat zijn zaken waar je klant graag vanaf wil? En hoe verslaafd zijn je concurrenten aan die foute winsten? Zit je in een sector waar zo’n manier van werken de gewoonte is, dan heb ik slecht en goed nieuws.

Het slechte nieuws is dat je klanten niet blij zijn met de gang van zaken. Komt er een concurrent die breekt met die slechte winsten, dan zullen je klanten massaal weglopen. Het goede nieuws? Zorg dat je zelf die gevreesde concurrent wordt! Stop met je verslaving aan slechte winsten en ga veel meer echte meerwaarde bieden voor je klanten.

Nog niet toe aan je pensioen?

Ronaldo gaat nu van z’n pensioen genieten. Is jouw organisatie daar nog lang niet aan toe? Zorg dan dat jij de nieuwe topper wordt. Stuur de regerend kampioen naar huis door hem aan te vallen op z’n zwakke punt: z’n slechte winsten. Ik wens je een mooie aanval, net zo mooi als die van Ronaldo in z’n gouden jaren!

Lees hoe je goede winsten realiseert en afrekent met slechte winsten op De Glazenwasser.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.