• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Overig / De zin van gewassen ramen

De zin van gewassen ramen

Overig

door Ellen de Lange-Ros

Waarom besta je eigenlijk als bedrijf en waarom werk je zelf voor een organisatie? Is het maximaliseren van de winst het ultieme doel? In zijn boek Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us geeft mijn favoriete auteur Daniël Pink hier een heldere visie op. Hij heeft het over Motivatie 3.0-bedrijven: “Hun doel is zingeving nastreven en daarbij gebruiken zij winst als katalysator en niet als doelstelling”. Bij veel organisaties is dit een mooi statement in de missie, maar soms is het echt de kern van een bedrijf. Zoals bij XS4ALL, dat voor haar klanten een feestje wil zijn.

Als je zo in een organisatie wilt werken, wat is dat je rol als manager of als medewerker? Pink haalt een mooi voorbeeld aan van een aantal tweedejaars studenten van Harvard. Zij wilden geen onderdeel worden van een corrupt financieel systeem of alleen voor eigen gewin werken. Daarom besluiten ze een ‘MBA-eed’ op te stellen, een gedragscode waarmee ze trouw zweren aan doelen die verdergaan dan winst maken. Een deel van de tekst luidt als volgt: 

Als manager is het mijn doel om het grote goed te dienen door mensen en middelen samen te brengen en waarde te creëren die geen enkel individu alleen kan creëren. (…) Ik zal streven naar duurzame voorspoed op sociaal gebied en milieugebied wereldwijd.

Eén van de initiatiefnemers er het volgende over: “Ik hoop dat onze lichting tijdens onze 25ste reünie niet bekend zal staan om hoeveel geld we hebben verdiend, maar om het feit dat de wereld er beter op is geworden dankzij ons leiderschap”.

Ik zou willen dat ik zelf tijdens m’n studie bedrijfskunde zo’n mooie eed had kunnen afleggen. Maar voor goede keuzes is het nooit te laat, daarom wil ik de eed hierbij, middels deze blogpost afleggen. Ik wil er met mijn werk aan bijdragen dat organisaties meer oog voor hun klant hebben en meewerken om de wereld beter, mooier en leuker te maken. Daar lap ik als glazenwasser met veel plezier een paar extra ramen voor!



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Primaire Sidebar

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.