Sommige organisaties lijken op Holle Bolle Gijs. Ze verdienen nooit genoeg en de winst kan niet hoog genoeg zijn. Het wort al snel duidelijk dat dit een keerzijde heeft: vaak staan medewerkers en klanten op het tweede plan. Alles draait om het maximaliseren van winst en tegelijkertijd het drukken van de kosten. Ondanks alle inspanningen is het echter nooit genoeg. Net zoals Gijs blijft de organisatie zoeken naar meer… nog kon Gijs van de honger niet slapen!
Personeel mag bijvoorbeeld niks kosten. Een helpdesk wordt bij voorkeur ingericht in een deel van het land waar de lonen laag zijn. Dat je daarmee ook relatief ongeschoold personeel krijgt om klantproblemen op te lossen. Dat is een bijkomstigheid waar ze niet teveel over nadenken. Om dat op te lossen, wordt er bijvoorbeeld graag wat geld gestoken in een ‘klantgerichtheidsprogramma’. Aan de muren hangen mooie posters die de utopie van een klamtgericht bedrijf weergeven. Managers beklagen zich dat zulke programma’s niet beklijven, terwijl ze tegelijkertijd vooral bezig zijn met hun eigen hachje en centen. Bij de top staat het maximaliseren van de winst centraal. De klant? Die is niet veel meer dan een middel om geld te verdienen en van echte klantgerichtheid is nooit sprake.
Het is belangrijk om een Holle Bolle Gijs te herkennen, zowel als klant, als medewerker of als toeleverancier. Besef dat zo’n Gijs nooit genoeg heeft. Het is een bodemloze put waarin jouw inspanningen verdwijnen. Wil je je echt voor een klant inzetten en mensen verder helpen? Dan zul je aan Gijs-organisaties niet veel hebben. Maar niet getreurd, de wereld is groter dan Gijs. Andere organisaties die wel echt klantgericht willen werken, zijn maar één muisklik van je verwijderd. Het belangrijkst hierbij is je eigen besef. Het bewustzijn dat je niet als een Holle Bolle Gijs hoeft te leven, maar dat het ook anders kan. Ga jij die stap zetten?