In een vorige blogpost vertelde ik over de opkomst van snelle online surveytools die de mogelijkheden van marktonderzoek veranderen. Je hebt niet langer een duur callcenter nodig voor uitgebreid telefonisch veldwerk. Met een internetverbinding kun je snel, goedkoop en eenvoudig veel onderzoeken zelf uitvoeren. Dat is dan ook wat veel grote en kleine organisaties massaal doen.
Een ander interessant gevolg hiervan is dat het vak van marktonderzoek meer en meer wordt georganiseerd in een netwerkorganisatie van professionals die op los-vaste basis samenwerken. Ik heb zelf al een aantal jaren een eigen bedrijf dat floreert bij deze aanpak. Ik ondersteun grote en kleine organisaties met het uitvoeren van kleine snelle online surveys. Wil je het zelf doen, dan kan ik advies geven over de opzet van een vragenlijst of een analyse uitvoeren. Heb je even geen tijd, dan kan ik het voor je uitvoeren op jouw tools zodat je hetzelfde onderzoek een volgende keer gewoon weer zelf kunt doen. Dit werk doe ik tegelijkertijd voor verschillende organisaties. Af en toe huur ik zelf andere ZZP-ers in die een expertise hebben die ik mis of waar ik geen lol in heb (SPSS).
Marktonderzoek is niet langer iets waarvoor je een duur bureau hoeft in te huren, zeker niet als het gaat om relatief snelle surveys. Er zijn allerlei manieren om het lekker zelf te doen, of om gebruik te maken van de grote netwerkorganisatie van los-vaste professionals die u graag van dienst zijn. Het is grappig om te beseffen dat mijn bedrijf 15 jaren geleden niet had kunnen bestaan. Het is ook grappig om nog eens 15 jaar vooruit te denken. Welke organisatievormen hebben we dan waar we nu nog niet van durven dromen?