• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Glazenwasser / Sociale media zijn je venster op de echte wereld

Sociale media zijn je venster op de echte wereld

Glazenwasser

door Ellen de Lange-Ros

Een belangrijke ontwikkeling in het afgelopen jaar is de opkomst van de zogenaamde sociale media, plaatsen waar mensen online ongecensureerd hun mening kunnen uitwisselen. Ook over organisaties waar ze even niet zo tevreden over zijn.

Voor veel organisaties, met name voor de marketeers en topmanagers is dat nogal revolutionair. Zij waren wel gewend aan klantcontact, maar dat contact bestond vooral uit het zenden van positieve berichtjes over het imago van de organisatie. Luisteren naar wat er in de markt écht over de eigen organisatie werd gezegd was er vaak niet bij of gebeurde slechts in beperkte mate. De rauwe boodschap werd dan bovendien door de verschillende lagen van de interne organisatie afgezwakt voordat hij de top bereikte.

Sociale media breken die veilige communicatieburcht van de grote organisaties nu open. De kasteelheren kunnen zich niet langer verschansen achter dikke muren, maar zijn nu in al hun kwetsbaarheid en met al hun fouten zichtbaar. Dat is wennen. En vaak is het ook schrikken. Plots blijkt een zorgvuldig opgebouwde imago niet veel verder te reiken dan de muren van de eigen organisatie. In de grote boze buitenwereld heerst een heel ander beeld, een beeld dat angstaanjagend scherp wordt weergegeven door sociale media.

Zet jouw organisatie de voorzichtige eerste stappen met sociale media? Begin je met luisteren en wordt je overvallen door de vele negatieve geluiden? Besef je dan dat deze geluiden niet nieuw zijn. Ze waren er altijd al, alleen hoorde jij ze niet. Dat jij nu wél luistert, betekent niet dat de kritiek plots scherper is. Het betekent dat jouw blik op de buitenwereld scherper is. Niet langer is er sprake van de prettige censuur die je een vrolijk imago laat zien. Sociale media kunnen je venster op de wereld zijn en je laten zien hoe je klant écht over je denkt. Hoeveel scherper kan jouw blik worden?



Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien