• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

businesscoach

Voor zzp-ers & ondernemers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf / Wat een oude dame me leert over nieuwe bedrijfskundige theorie

Wat een oude dame me leert over nieuwe bedrijfskundige theorie

Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Ondernemen, Positief, Superpromoter

door Ellen de Lange-Ros

Het dametje lijkt zeker 75 jaar oud, maar ze straalt in alles uit dat ze nog helemaal bij de tijd is. Met een alerte blik doet ze mee aan de sessie en vertelt ze enthousiast hoe ze jongeren probeert over te halen met het bedrijf zaken te doen.

Ik begeleid een sessie voor een lokale dienstverlener die graag met haar superpromoters in dialoog wil. Superpromoters zijn mensen die erg enthousiast zijn over een bedrijf en hun enthousiasme ook actief delen met anderen. In zijn gelijknamige boek heeft Rijn Vogelaar uitgebreid verteld hoe de dynamiek rond deze superpromoters werkt.

Via hun eigen panel heeft de dienstverlener waar ik voor werk een aantal van zulke promoters geselecteerd. Deze avond gaan we horen waarom ze zo enthousiast zijn en het oudere dametje weet dat haarfijn uit te leggen. Het is geweldig om haar te horen vertellen. Ze is niet alleen razend enthousiast over het bedrijf, maar deelt dit enthousiasme strategisch met anderen. Zo vertelt ze dat veel van haar leeftijdsgenoten niet meer snel van dienstverlener wisselen, daarom probeert ze gericht jonge mensen enthousiast te maken. “Toen ik onlangs m’n huis heb verkocht, heb ik het jonge stel dat m’n huis kocht direct doorverwezen”.


Naast haar aan tafel zitten verschillende anderen instemmend te knikken. Ook zij blijken een spil in een lokaal netwerkje te vervullen. De één helpt gehandicapte jongeren, een ander is woordvoerder voor veel familieleden met een lagere opleiding. In deze spilfunctie hebben ze allemaal één ding gemeen: ze zijn oprecht enthousiast over het bedrijf en delen hun enthousiasme in hun hele netwerk. Daarmee zie je een watervaleffect: deze mensen hebben grote invloed én een groot netwerk. Als zij je ambassadeur zijn, heeft dat een enorm gevolg. Hier is sprake van mond-tot-mond reclame met exponentiële effecten. Maar hoeveel bedrijven zijn zich van dit soort dynamiek bewust?

Elk bedrijf kent op papier de 80-20 regel, dat een klein deel van je klanten voor veel omzet zorgt. Maar nog veel te vaak is Marketing gericht op een goed imago onder willekeurige jonge mensen. Nog te vaak wordt bij klantonderzoek gekeken naar random groepen respondenten. Hoeveel effectiever zou je Marketing, Sales, Produktvernieuwing of Marktonderzoek kunnen inrichten als je je richt op het oordeel van je superpromoters? Voor mij en het management van de organisatie waarvoor ik de sessie begeleid komt er vanavond een nieuwe wereld tot leven. De niet-lineaire wereld van fans en hun netwerkeffecten.

Wat je al niet over nieuwe theorie kunt leren van een oud dametje. Ook daarin blijkt ze een onverwachte spilfunctie te vervullen.

Om m’n enthousiasme over het concept van superpromoters en enthousiaste klanten te uiten, zullen er de komende week veel artikelen over superpromoters verschijnen op m’n blog. 



Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien